Modernizm: Różnice pomiędzy wersjami

Z IBR wiki
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Kategoria:]]
[[Kategoria:Historia]]
[[Kategoria:Kultura i sztuka]]
[[Kategoria:Indeks haseł – alfabetyczny]]
[[Kategoria:Tom 2 (2015)]]
(ang. Modernism, niem. Moderne)


 
Autor: [[prof. zw. dr hab.  Ewa  Chojecka]]
Autor: [[prof. dr hab.  Ewa  Chojecka]]
::::::::::::::::::::::::: ENCYKLOPEDIA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
::::::::::::::::::::::::: ENCYKLOPEDIA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
::::::::::::::::::::::::: [[ENCYKLOPEDIA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO Tom 2 (2015)|TOM: 2 (2015)]]   
::::::::::::::::::::::::: [[ENCYKLOPEDIA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO Tom 2 (2015)|TOM: 2 (2015)]]  
   


Kierunki  nowoczesności  w  okresie  międzywojennym  na  obszarze  województwa śląskiego. Określanie sztuki  architektonicznej   XX wieku  pojmowanej  w kategoriach  nowoczesności  powstało  w  opozycji  do  norm  dawnych, zwłaszcza  XIX- wiecznego historyzmu. Nowe  kierunki w obrębie  architektury  oraz  przedmiotów codziennego  użytku (pojawia  się  pojęcie  design)  stosują  nowe  zasady projektowania i nowe kategorie  estetyczne.  
Kierunki  nowoczesności  w  okresie  międzywojennym  na  obszarze  [[Województwo śląskie 1922-1939|województwa śląskiego]]. Określanie sztuki  architektonicznej XX wieku  pojmowanej  w kategoriach  nowoczesności  powstało  w  opozycji  do  norm  dawnych, zwłaszcza  XIX-wiecznego historyzmu. Nowe  kierunki w obrębie  architektury  oraz  przedmiotów codziennego  użytku (pojawia  się  pojęcie  design)  stosują  nowe  zasady projektowania i nowe kategorie  estetyczne.  


Termin  „modernizm”  bywa  wieloznaczny. Niektórzy  pojmują  go  szeroko, obejmując  tym  także  zjawiska  sztuki  początku  XX wieku  w kręgu tak zwanego art  nouveau, inni  skupiają  się  tylko  na  nurtach  okresu międzywojennego (1922- 1939),  zdominowanych  przez  radykalny funkcjonalizm  inspirowany wzorami  Le  Corbusiera , twórców  holenderskich  i  środowiskiem  niemieckiego Bauhausu.   Modernizm  posiada  szereg  nurtów  i  odmian, które  wszakże dadzą  się  sprowadzić  do  pewnych  cech  wspólnych.  Są  to:  wymóg  prostoty i  funkcjonalności,  prosta kubizująca  forma, brak  ornamentacji,  asymetryczne zestawianie  poszczególnych  członów  budowli.  Posługiwano  się  nowymi technologiami: konstrukcji  stalowych  i  stalowo-betonowych  umożliwiających wznoszenie  pierwszych  wieżowców.  Pojawia  się  na  tym  tle  hasło  propagandowe o  ich  „amerykańskości”.  Rzecz  sprowadzana  była  do  lapidarnego  hasła „form  follows  function” (forma  idzie  za  funkcją). Architektura  modernizmu niepozbawiona  była,  zwłaszcza  w  swym  początkowym  okresie , silnych  akcentów socjalnych-  ideą  szerokiego  dostępu  do  nowej  architektury  jako  gwaranta godnego  życia  znajdywała  szeroki  rezonans. 
Termin  „modernizm”  bywa  wieloznaczny. Niektórzy  pojmują  go  szeroko, obejmując  tym  także  zjawiska  sztuki  początku  XX wieku  w kręgu tak zwanego art  nouveau, inni  skupiają  się  tylko  na  nurtach  okresu międzywojennego (1922-1939),  zdominowanych  przez  radykalny funkcjonalizm  inspirowany wzorami  Le  Corbusiera , twórców  holenderskich  i  środowiskiem  niemieckiego Bauhausu.


Architektura  tworzyła  gładkie  ściany,  często  bez  tradycyjnych  podziałów i  artykulacji, niekiedy  obok  form  kubizujących  wprowadzano kształty płynne,  opływowe,  imitujące „okrętowość” (streamlined). Stosowano  linearne ciągi  okien,  powszechne  były  płaskie  dachy. Projektowanie  wnętrz  skupiało  się  także  na  wymogu  prostoty  i  funkcjonalności, tak przestrzeni,  jak  mebli  i  wyposażenia. Myślą  przewodnią  było  zawołanie „less  is  more”- ( mniej  znaczy  więcej). Modernizm  przypada  głównie na  międzywojnie,  przy  czym  wiele  z  elementów stworzonych  w  tamtym  czasie znalazło kontynuację  w  czasach  powojennych. W  województwie  śląskim  w  jego  obecnym  kształcie  odnajdujemy  dzieła modernizmu  dwojakiego  rodzaju:  te  wyrosłe  z  tradycji  II Rzeczypospolitej (Katowice,  Chorzów,  Bielsko,  Cieszyn, także  tereny  ówczesnych  województw kieleckiego krakowskiego)  a  ponadto  nieco  inne z ówczesnego  obszaru  Republiki Weimarskiej  (Bytom, Zabrze,  Gliwice, Racibórz). Temat  modernizmu  na  Górnym  Śląsku  jest  od  kilku  dziesięcioleci  przedmiotem rosnącego zainteresowania  i  współcześnie  stanowi  ważny  element  regionalnej kulturowej  tożsamości.  Nie  zawsze  tak  było. W  dobie  PRL nie  ceniono  tej  sztuki. Władze  i  ich  polityka  kulturalna  promowały  oficjalnie  tak  zwany  socrealizm, co  wszakże okazało się  nietrwałe. Proces przywracania pamięci o  dokonaniach międzywojennego  modernizmu  szedł  w  parze  z  przywracaniem pamięci  II RP
Modernizm  posiada szereg nurtów odmian, które wszakże dadzą się  sprowadzić do pewnych cech wspólnych.  
co  rozpoczęło  się  stopniowo  już  w  latach  80-tych  XX wieku. Wtedy to  w  Zakładzie  Historii  Sztuki  UŚ  powstała  pionierska  wtedy  praca Waldemara  Odorowskiego  o  nowoczesnej  architekturze  Katowic  1922-1939, wydana  dwukrotnie  1994 2013.  Już  w  1987  ukazała  się  praca  o  architekturze Bielska-Białej  (druga  edycja  1994)  pióra  Ewy Chojeckiej  zawierająca  rozdział o nowoczesnym  modernizmie.  Dzieło zbiorowe  Sztuka  Górnego  Śląska  od średniowiecza  do  końca  XX wieku  ( 20042009)  mocno  wydobywa  nurty  modernizmu. Potem  rzecz potoczyła  się  lawinowo.  Obecnie  dysponujemy  wieloma znakomitymi  opracowaniami  w wielu  perspektywach  pokazującymi  zjawiska modernizmu: nurty  stylistyczneindywidualności  twórcówlokalne specyfiki poszczególnych  miast, uwarunkowania socjalne,  obyczajowe, gospodarcze,
to:  
systemy  inwestycyjne, aspekty  planowania  urbanistycznego, odniesienia  do zjawisk  szerszych,  krajowych  i  europejskichNajnowsze  z  nich podajemy w  zestawie  bibliograficznym  poniżej.
*wymóg prostoty funkcjonalności,   
*prosta kubizująca forma, brak ornamentacji,   
*asymetryczne zestawianie poszczególnych  członów budowli.   


  Z tego bogactwa przemyśleń badawczych    pragniemy  na  tym  miejscu skupić  uwagę na kilku najnowszych, dla  obecnego  województwa reprezentatywnych. I tak  w  roku  2012  ukazała się praca  Przemysława  Czernka  „Szlakiem cieszyńskiej  moderny”.  Obejmuje  modernizm  szeroko  rozumiany, także  ten początku  XX wieku , nasycony  elementami  secesyjnymi. Praca  zawiera  zjawiska modernizmu  Cieszyna obustronnie,  po  polskiej  i  czechosłowackiej  stronie granicy na Olzie,  dzielącej  miasto  po  I wojnie. W tym  samym  roku  wychodzi dokumentacyjny, źródłowo  opracowany  „Słownik  architektów, inżynierów  i budowniczych  związanych  z  Katowicami  w  okresie  międzywojennym” Anety Borowik, nieocenione źródło  informacji  szczegółowych o twórcach i ich dziełachW 2013 roku ukazują się materiały dwóch ważnych sesji  naukowych z  2006  i  2010  roku  w  Katedrze  Historii  i  Teorii  Architektury  Politechniki Śląskiej  w  Gliwicach  pod  redakcją  Ryszarda Nakoniecznego  i  Justyny  Wojtas-Swoszowskiej „Oblicza modernizmu  w  architekturze...” poszerzające  naszą perspektywę  o  zagadnienia ogólnokrajowe  i  międzynarodowe.  W  tym  samym roku Beate  Stoertkuhl obszernej monografii „Moderne Architektur inSchlesien 1900-1939” prezentuje wiele wątków modernizmu na całym Śląsku, tym Górnym i  Dolnym pospołuZ  kolei  w  serii  „Modernizmy.
Posługiwano się nowymi technologiami: konstrukcji stalowych i stalowo-betonowych umożliwiających wznoszenie pierwszych wieżowcówPojawia się  na  tym  tle hasło propagandowe ich „amerykańskości”Rzecz sprowadzana była  do lapidarnego hasła „form  follows function” (forma idzie za funkcją). Architektura modernizmu niepozbawiona była, zwłaszcza swym początkowym okresie , silnych akcentów socjalnych − idea szerokiego dostępu do nowej architektury jako gwaranta godnego życia znajdywała szeroki rezonans.   


Architektura  nowoczesności w II Rzeczpospolitej”, zainicjowanej jako projekt badawczy mający obejmować wszystkie regiony krajuw tomie drugim pod redakcją Andrzeja Szczerskiego:” Katowice województwo śląskie” (wydanym w Krakowie  2014znajdujemy zbiór opracowań  środowisk, zespołów budowli o kluczowym znaczeniu kontekście ogólnopolskim. Wreszcie w 2015 Anna Syska  i Tomasz Kiełkowski wydają starannie zestawiony popularyzatorski przewodnik po architekturze modernizmu (tym razem znowu rygorystycznie zawężonym do czystego funkcjonalizmu) na obszarze aktualnego województwa śląskiegouwzględniając także tereny  nie śląskie: dawnego województwa  kieleckiego (Częstochowa) i krakowskiego
Architektura  tworzyła gładkie  ściany,  często  bez  tradycyjnych  podziałów i artykulacji, niekiedy obok  form kubizujących wprowadzano kształty płynne, opływowe, imitujące „okrętowość” (streamlined). Stosowano linearne ciągi okienpowszechne  były  płaskie  dachy. Projektowanie  wnętrz  skupiało  się  także  na wymogu prostoty i funkcjonalności, tak przestrzeni,  jak  mebli wyposażenia. Myślą  przewodnią było  zawołanie „less  is  more” ( mniej znaczy więcej). Modernizm przypada głównie na międzywojnie, przy czym wiele z elementów stworzonych tamtym czasie znalazło kontynuację w czasach powojennych. W [[Województwo Śląskie w III RP − jednostka administracyjna|województwie śląskim]] w jego obecnym kształcie odnajdujemy dzieła modernizmu  dwojakiego rodzaju: te wyrosłe z tradycji II Rzeczypospolitej ([[Katowice]], [[Chorzów]], [[Bielsko-Biała|Bielsko]][[Cieszyn]], także tereny  ówczesnych województw [[Województwo kieleckie (II RP)|kieleckiego]] i [[Województwo krakowskie (II RP)|krakowskiego]])  a  ponadto  nieco  inne z ówczesnego  obszaru  Republiki Weimarskiej ([[Bytom]], [[Zabrze]], [[Gliwice]], [[Racibórz]]). Temat  modernizmu  na  Górnym  Śląsku  jest  od  kilku  dziesięcioleci  przedmiotem rosnącego zainteresowania i współcześnie stanowi ważny element regionalnej kulturowej tożsamościNie zawsze tak było. W dobie PRL nie ceniono tej sztuki. Władze ich  polityka kulturalna promowały oficjalnie  tak zwany [[socrealizm]], co  wszakże  okazało się nietrwałe. Proces przywracania pamięci o dokonaniach międzywojennego modernizmu szedł w parze z przywracaniem pamięci o II RP, co rozpoczęło się stopniowo już w latach 80-tych XX wieku. Wtedy to Zakładzie Historii Sztuki [[Uniwersytet Śląski|Uniwersytetu Śląskiego]] powstała pionierska wtedy praca Waldemara Odorowskiego o nowoczesnej architekturze Katowic w latach 1922-1939, wydana dwukrotnie w roku 1994 i w roku 2013. Już w 1987 roku ukazała się praca o architekturze Bielska-Białej (druga edycja 1994) pióra Ewy Chojeckiej zawierająca rozdział o nowoczesnym modernizmie. Dzieło zbiorowe Sztuka Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku, (2004; 2009) mocno wydobywa nurty modernizmu. Potem rzecz potoczyła  się lawinowo. Obecnie dysponujemy wieloma znakomitymi opracowaniami w wielu perspektywach pokazującymi zjawiska modernizmu: nurty stylistyczneindywidualności twórców, lokalne specyfiki poszczególnych miast, uwarunkowania socjalne, obyczajowe, gospodarcze, systemy inwestycyjne, aspekty planowania urbanistycznego, odniesienia do zjawisk szerszychkrajowych i europejskich. Najnowsze z nich podajemy w zestawie bibliograficznym poniżej.
Jaworzno, Biała, Żywiec). Nie tu miejsce aby powtarzać zawarte tam informacjePragniemy zwrócić uwagę na dzieła i zespoły modernizmu najbardziej znaczące reprezentatywne, odsyłając po resztę do wymienionych wyżejnajnowszych publikacji. Modernizm w obecnym województwie śląskim posiada własną geografię i obszary  szczególnego zagęszczeniatakże terytorialne odmienności. Do dziś czytelny jest podział na obszary  oddzielone dobie międzywojennej podziałem politycznych granic: II Rzeczpospolitej i Republiki Weimarskiej. Po stronie polskiej (środowiska Cieszyna, Bielska, Wisły, Katowic, Chorzowa) po wstępnym okresie pewnego niezdecydowania, wyrażającego się nowoczesnością z elementami dyskretnego klasycyzmu obserwujemy niemal eksplozję radykalnego stylu międzynarodowego modernizmu, owego źródła hasła „amerykańskości”, czy „polskiego Chicago”. Z kolei za ówczesną granicą (Bytom, Zabrze, Gliwice, Racibórz) modernizm  zabarwiony jest akcentami  ekspresjonizmuz zastosowaniem architektury  ceglanej (cegły  klinkerowej)odwołującej sie ewidentnie do pamięci familoka, czego po polskiej stronie nie  było.  


Obydwa nurty modernizmu tamtego czasu jawią się dzisiaj jako nie do końca spełnionePo stronie niemieckiej modernizm  przerwany zostaje przez powstanie III Rzeszy(1933), pryncypialnie temu kierunkowi artystycznemu wrogiej, po  stronie  polskiej przez wybuch wojny 1939 roku. Współcześnie oglądamy obydwa nurty modernizmu  ujęte granicach aktualnego województwa. Modernizm znalazł zastosowanie powszechne we wszystkich gatunkach architektury: tych niewielkich skromnych domach mieszkalnychbudynkach urzędów szkółgmachach reprezentacyjnych, także w  architekturze sakralnej. Mimo swych programowo ascetycznych zasad komponowania bryły, radykalnej prostoty funkcjonalnych wnętrzoszczędności detalu, powstał świat form niepowtarzalnych swym wyraziejednoznacznie rozpoznawalnychŁączył w sobie wizjonerskie nadzieje dobrej przyszłości osadzone ówczesnych konceptach społecznychUtopijność tych idei miała brutalnie skorygować dalsza historiaA jednak coś tamtego przesłania przetrwałokiedy współcześnie pojmujemy modernizm jako niezbywalną komponentę naszej dzisiejszej kulturowej tożsamości.
Z tego bogactwa przemyśleń badawczych pragniemy na tym miejscu skupić uwagę na kilku najnowszych, dla obecnego województwa reprezentatywnych. I  tak  w  roku  2012  ukazała  się praca  Przemysława  Czernka  „Szlakiem cieszyńskiej moderny”. Obejmuje modernizm  szeroko rozumiany, także ten z początku XX wieku , nasycony elementami secesyjnymi. Praca zawiera  zjawiska modernizmu w Cieszynie obustronnie, po polskiej  i  czechosłowackiej stronie granicy  na  [[Olza|Olzie]],  dzielącej  miasto  po  [[Pierwsza wojna światowa|I wojnie]]. W  tym  samym  roku  wychodzi dokumentacyjny, źródłowo  opracowany  „Słownik  architektów, inżynierów i budowniczych  związanych z Katowicami okresie  międzywojennym” Anety Borowik, nieocenione  źródło  informacji  szczegółowych  o twórcach  i  ich dziełach.  W 2013 roku ukazują  się  materiały  dwóch  ważnych  sesji  naukowych z 2006 i 2010  roku  w  Katedrze  Historii  i  Teorii  Architektury  [[Politechnika Śląska|Politechniki Śląskiej]]  w  Gliwicach  pod  redakcją  Ryszarda Nakoniecznego  i  Justyny  Wojtas-Swoszowskiej „Oblicza  modernizmu  w  architekturze...” poszerzające  naszą perspektywę  o  zagadnienia ogólnokrajowe i międzynarodoweW  tym samym roku Beate  Stoertkuhl  w  obszernej  monografii  „Moderne  Architektur  in Schlesien  1900-1939”  prezentuje  wiele  wątków modernizmu  na  całym [[Śląsk|Śląsku]], w tym  [[Górny Śląsk|Górnym]]  i  Dolnym  pospołu. Z  kolei serii „Modernizmy. Architektura nowoczesności w II Rzeczpospolitej”, zainicjowanej jako projekt badawczy mający obejmować wszystkie regiony krajuw tomie drugim  pod  redakcją  Andrzeja  Szczerskiego: ”Katowice województwo  śląskie” (wydanym  w  Krakowie  2014)  znajdujemy  zbiór opracowań  środowisk, zespołów  budowli  o  kluczowym  znaczeniu  w  kontekście ogólnopolskim. Wreszcie w 2015  Anna  Syska  i  Tomasz  Kiełkowski  wydają  starannie zestawiony  popularyzatorski  przewodnik  po architekturze  modernizmu (tym razem  znowu  rygorystycznie zawężonym  do  czystego funkcjonalizmu) na obszarze aktualnego województwa śląskiegouwzględniając  także tereny  nie śląskie:  dawnego  województwa  kieleckiego  (Częstochowa) i krakowskiego [[Jaworzno]], Biała, [[Żywiec]]). Nie  tu  miejsce  aby  powtarzać  zawarte  tam  informacje.  Pragniemy  zwrócić uwagę  na  dzieła  i  zespoły  modernizmu  najbardziej znaczące i  reprezentatywne, odsyłając  po resztę do wymienionych  wyżej,  najnowszych  publikacji. Modernizm w obecnym  województwie  śląskim  posiada  własną geografię i obszary  szczególnego zagęszczeniatakże  terytorialne  odmiennościDo  dziś czytelny jest podział na obszary oddzielone dobie  międzywojennej podziałem  politycznych  granic: II Rzeczpospolitej i  Republiki Weimarskiej. Po  stronie  polskiej  (środowiska  Cieszyna, Bielska,  [[Wisła (miasto)|Wisły]],  Katowic, [[Chorzów|Chorzowa]]) po wstępnym okresie pewnego niezdecydowania, wyrażającego się nowoczesnością z  elementami  dyskretnego  klasycyzmu  obserwujemy  niemal  eksplozję  radykalnego stylu  międzynarodowego modernizmu, owego  źródła  hasła „amerykańskości”, czy  „polskiego  Chicago”. Z kolei za ówczesną  granicą (Bytom, Zabrze, Gliwice, Racibórz) modernizm  zabarwiony  jest  akcentami  ekspresjonizmu, zastosowaniem architektury ceglanej (cegły klinkerowej)odwołującej się ewidentnie do pamięci [[Familok|familoka]], czego po polskiej stronie nie było.  


W  województwie  śląskim centrum modernizmu  skupione jest  niewątpliwie w  Katowicach.  Introdukcję  stanowi  monumentalne  założenie  Urzędu Wojewódzkiego  i  Sejmu  Śląskiego  (1923- 1929)  utrzymane  jeszcze  w pewnych  tradycyjnych  formach  zwanych  niekiedy  „nowoczesnym klasycyzmem”. W  podobnym,  acz  bardziej  uproszczonym  duchu form  jawi się  gmach Syndykatu Polskich Hut Żelaznych  (1928).  Koniec  lat dwudziestych  i  lata trzydzieste  to  czas  powstawania  dziesiątków dzieł  jednoznacznie  osadzonych  w  modernizmie  w  wydaniu radykalnego funkcjonalizmu. to domy mieszkalne i wille, kolonie domów robotniczych (Załęże), szkoły, słynne Śląskie  Techniczne  Zakłady  Naukowe (1928),  wieżowiec Urzędu Skarbowego (1929- 1930) siedziba Magistratu (1929), kościół  garnizonowy (1930)  i kościół Opatrzności Bożej (1929- 1930), Muzeum Śląskie (1934-1939, zniszczone podczas wojny), Urzędy  Niezespolone (1935-1936), Polskie  Radio (1938), żeby wymienić tylko  kilka  najważniejszych.  W  miarę  upływu  czasu  forma  tych dzieł  stawała  sie  coraz  bardziej  zwarta,  radykalnie  funkcjonalistyczna. Podobnie  działo  się  Chorzowie, drugim po  Katowicach  ośrodku  modernizmu. Monumentalna  Komunalna  Kasa  Oszczędności-  kolejny  wieżowiec (1935-1937), kolonia  domów  dla  pracowników  słynnych  chorzowskich  zakładów  Azotowych, (1930), kościół  Serca  Jezusowego (1937- 1939) tworzą ciekawą  modernistyczną polifonię. Z kolei w Bielsku pojawia  się „agresywna” ,  opływowa  sylweta  szkoły „Grażynki” (1934- 1939),  wytworny  Bank  Polski (1928-1931),  oraz  Bank  KKO z  wielkim  witrażem (1936-1938).  Awangardowe  kształty  posiadają  także wznoszone wtedy Beskidach  sanatoria:  w  Bystrej (1936-1948)  i Istebnej (1931- 1937),  Całe  centrum  Wisły  formowane  jest modernistycznie (1935-1937), a  na  pobliskim  Zadnim  Groniu  powstaje  Zamek  Prezydenta RP (1929- 1931) łączący  tradycyjne  elementy architektury  z  awangardowym  mobiliażem  i polichromią  Andrzeja  Pronaszki.
Obydwa nurty modernizmu  tamtego czasu jawią się  dzisiaj jako nie do końca spełnionePo stronie niemieckiej modernizm przerwany zostaje przez powstanie III Rzeszy (1933), pryncypialnie temu kierunkowi artystycznemu wrogiej, po stronie polskiej przez wybuch wojny w  1939  roku. Współcześnie oglądamy obydwa nurty modernizmu ujęte granicach aktualnego województwa. Modernizm  znalazł zastosowanie powszechne we wszystkich gatunkach architektury: tych niewielkich skromnych domach mieszkalnych, budynkach urzędów szkółgmachach reprezentacyjnych, a także  w  architekturze sakralnejMimo swych programowo ascetycznych zasad komponowania bryły, radykalnej prostoty funkcjonalnych wnętrz i oszczędności detalu, powstał świat form niepowtarzalnych swym wyraziejednoznacznie rozpoznawalnych. Modernizm łączył sobie wizjonerskie nadzieje dobrej przyszłości osadzone ówczesnych konceptach społecznych. Utopijność tych idei miała brutalnie skorygować dalsza historiaA jednak coś z tamtego przesłania przetrwało, kiedy współcześnie pojmujemy modernizm jako niezbywalną komponentę naszej dzisiejszej kulturowej tożsamości.
 
 
 
  Modernizm  na obszarze ówczesnych ziem niemieckich  cechuje  nieco  odmienna
nutabiel ścian zastępowano często  ostentacyjnie  rudymi  powierzchniami
krytymi  cegłą  klinkierową,  jak  w  Szkole  Rzemiosł  Budowlanych  w  Bytomiu
(1926- 1929).  Z  kolei  gmach  bytomskiego  Muzeum  Górnośląskiego  (1929-1930)
konstruowano  z  widocznej  sieci  żelbetowych  podziałów,  dołem  podciętych  i
tworzących  ową  charakterystyczną  kolumnadę.  Rotunda  bytomskiego  kościoła
Podwyższenia  Krzyża  (1936-1937) z  graniastą  wieżą  tworzy  bardzo  indywidualnie
formowany  rozdział  miejscowego  modernizmu.
    Swoiste  oblicze  modernizmu  reprezentuje  Zabrze, gdzie  także  często
posługiwano  się  okładziną  ceglaną.  Godny  uwagi  jest  tutaj  Miejski  Zakład
Kąpielowy (1927-1929),  kościół klasztor  Kamilianów (1926-1929),  budynek
policji (1928-1933),  liczne  domy  mieszkalnenade  wszystko  zaś  wspaniały
kościół  św. Józefa  (1930-1931) , dzieło  Dominikusa  Boehma, gdzie  odnajdujemy
aluzje  do  tradycji  antycznej,  średniowiecznej, także industrialnej, zatem  o bardzo
własnym, wyjątkowym  wyrazie.
  W  Gliwicach  na  czoło  wysuwa  się  bez  wątpienia  niewielki  rozmiarami
Dom  Jedwabiu  Erwina  Weichmanna  (1921- 1922),  wczesne  dzieło  debiutującego
Ericha  Mendelsohna,  który dalszych  latach  zdobywał  światową  renomę.
Gliwickie  jego dzieło  ze swymi ekspresyjnymi kontrastami gładzi ścian, przeprutych
stref okiennychmasywnych  gzymsów  tworzy niepowtarzalny  efekt  przestrzenny.
  Nie  doczekał  sie  realizacji  ówczesny  wielki  plan  połączenia nowoczesnego
 
 
modernistycznego  uformowania  trzech  miast : Gliwic, Zabrza  i Bytomia i
zespolenia ich jeden organizm  miejski. Nad  projektami  tymi  (1928)
pracowali  czołowi  architekci:  Max  BergPaul  Bonatz,  Hans  Poelzig.
Wypadki  po  1933  roku  projekty  te  przekreśliły.
  Obydwa  obszary  górnośląskiego  modernizmu  doby  międzywojnia-  polski  i
niemiecki-  latach  po II wojnie znalazły się granicach obecnego woje-
wództwa śląskiego i  pojmowane  są jako wspólne dziedzictwo modernizmu.
Ich echa i inspiracje odnajdujemy także w dziełach tworzonych w drugiej
połowie XX wieku aż  po czasy nam współczesne.


W  województwie  śląskim  centrum  modernizmu  skupione  jest  niewątpliwie w  Katowicach.  Introdukcję  stanowi  monumentalne  założenie  Urzędu Wojewódzkiego  i  Sejmu  Śląskiego  (1923-1929)  utrzymane  jeszcze  w pewnych  tradycyjnych  formach  zwanych  niekiedy  „nowoczesnym klasycyzmem”. W  podobnym,  acz  bardziej  uproszczonym  duchu  form  jawi  się  gmach Syndykatu  Polskich  Hut  Żelaznych  (1928).  Koniec  lat dwudziestych  i  lata trzydzieste XX wieku, to  czas  powstawania  dziesiątków dzieł  jednoznacznie  osadzonych  w  modernizmie  w  wydaniu  radykalnego funkcjonalizmu. Są  to  domy mieszkalne  i  wille,  kolonie  domów  robotniczych ([[Załęże]]),  szkoły, słynne Śląskie  Techniczne  Zakłady  Naukowe (1928),  wieżowiec Urzędu Skarbowego (1929-1930)  siedziba  Magistratu (1929), kościół  garnizonowy  (1930)  i kościół  Opatrzności  Bożej (1929-1930), Muzeum Śląskie  (1934-1939, zniszczone podczas  wojny), Urzędy  Niezespolone (1935-1936), Polskie  Radio (1938), żeby wymienić tylko  kilka  najważniejszych.  W  miarę  upływu  czasu  forma  tych dzieł  stawała  się  coraz  bardziej  zwarta,  radykalnie  funkcjonalistyczna. Podobnie  działo  się  w  Chorzowie, drugim po  Katowicach  ośrodku  modernizmu. Monumentalna  Komunalna  Kasa  Oszczędności,  kolejny  wieżowiec (1935-1937), kolonia  domów  dla  pracowników  słynnych  chorzowskich  zakładów  Azotowych, (1930), kościół  Serca  Jezusowego (1937-1939) tworzą  ciekawą  modernistyczną polifonię. Z  kolei  w  Bielsku pojawia się  „agresywna”,  opływowa  sylweta  szkoły „Grażynki” (1934-1939), wytworny Bank  Polski (1928-1931),  oraz  Bank KKO z  wielkim  witrażem (1936-1938).  Awangardowe  kształty  posiadają  także wznoszone  wtedy  w  Beskidach  sanatoria:  w  [[Bystra|Bystrej]] (1936-1948)  i [[Istebna|Istebnej]] (1931-1937),  Całe  centrum  Wisły  formowane  jest modernistycznie (1935-1937), a  na  pobliskim Zadnim  Groniu  powstaje  Zamek  Prezydenta  RP (1929-1931) łączący  tradycyjne  elementy architektury  z  awangardowym  mobiliażem  i polichromią Andrzeja Pronaszki.


Modernizm  na  obszarze  ówczesnych  ziem  niemieckich  cechuje  nieco  odmienna nuta:  biel  ścian  zastępowano  często  ostentacyjnie  rudymi powierzchniami krytymi  cegłą  klinkierową,  jak  w  Szkole  Rzemiosł  Budowlanych  w  Bytomiu (1926-1929). Z  kolei  gmach  bytomskiego Muzeum  Górnośląskiego  (1929-1930) konstruowano  z  widocznej  sieci  żelbetowych  podziałów,  dołem  podciętych  i tworzących  ową  charakterystyczną kolumnadę.  Rotunda  bytomskiego  kościoła Podwyższenia  Krzyża  (1936-1937) z  graniastą  wieżą  tworzy  bardzo  indywidualnie formowany rozdział  miejscowego  modernizmu. Swoiste  oblicze  modernizmu  reprezentuje  Zabrze,  gdzie  także  często posługiwano  się  okładziną ceglaną. Godny  uwagi  jest  tutaj  Miejski  Zakład Kąpielowy (1927-1929),  kościół  i  klasztor  Kamilianów (1926-1929),  budynek policji (1928-1933), liczne  domy  mieszkalne,  nade  wszystko  zaś  wspaniały kościół  św. Józefa  (1930-1931), dzieło  Dominikusa  Boehma, gdzie  odnajdujemy aluzje  do  tradycji  antycznej,  średniowiecznej, także  industrialnej, zatem  o bardzo własnym, wyjątkowym  wyrazie. W  Gliwicach  na  czoło wysuwa  się  bez  wątpienia  niewielki  rozmiarami Dom  Jedwabiu  Erwina  Weichmanna  (1921-1922),  wczesne  dzieło  debiutującego Ericha Mendelsohna,  który  w  dalszych  latach  zdobywał  światową  renomę. Jego gliwickie dzieło  ze  swymi  ekspresyjnymi  kontrastami  gładzi ścian, przeprutych stref  okiennych i masywnych  gzymsów  tworzy niepowtarzalny  efekt  przestrzenny. Nie  doczekał  się  realizacji  ówczesny  wielki  plan  połączenia  i  nowoczesnego modernistycznego  uformowania  trzech  miast: [[Trójmiasto Bytom-Gliwice-Zabrze|Gliwic, Zabrza  i Bytomia]] i zespolenia  ich  w  jeden organizm  miejski. Nad  projektami  tymi  (1928) pracowali  czołowi  architekci:  Max  Berg,  Paul  Bonatz,  Hans  Poelzig. Wypadki  po  1933  roku  projekty  te  przekreśliły. Obydwa  obszary  górnośląskiego  modernizmu  doby  międzywojnia − polski  i niemiecki − w  latach  po  [[Druga wojna światowa|II wojnie]]  znalazły  się  w  granicach  obecnego  województwa  śląskiego  i  pojmowane  są  jako  wspólne  dziedzictwo  modernizmu. Ich  echa  i  inspiracje  odnajdujemy  także  w  dziełach  tworzonych  w  drugiej połowie  XX  wieku  aż  po  czasy  nam współczesne.




==Bibliografia==
==Bibliografia==


# Syska A., Kiełkowski T., Styl  gotycki  wyklucza  się. Miedzywojenna architektura  w  województwie  śląskim,  Katowice  2015.
# Syska A., Kiełkowski T., Styl  gotycki  wyklucza  się. Międzywojenna architektura  w  województwie  śląskim,  Katowice  2015.
# Modernizmy. Architektura  nowoczesności  w  II Rzeczpospolitej, w:  Katowice  i  województwo  śląskie,  red.  A.  Szczerski, t. 2. Kraków 2014.
# Modernizmy. Architektura  nowoczesności  w  II Rzeczpospolitej, w:  Katowice  i  województwo  śląskie,  red.  A.  Szczerski, t. 2. Kraków 2014.
# Stoertkuhl B., Moderne  Architektur  in  Schlesien  1900- 1939. Baukultur und  Politik,  Muenchen  2013.
# Stoertkuhl B., Moderne  Architektur  in  Schlesien  1900-1939. Baukultur und  Politik,  Muenchen  2013.
# Oblicza  modernizmu  w  architekturze. Paradygmat  luksusu  w  architekturze modernizmu XX  wieku. ”Trójgłowy  smok”. Architektura  dwudziestolecia międzywojennego  na  Górnym  Śląsku  (1922- 1939), red. R. Nakonieczny, J. Wojtas-Swoszowska,  Katowice  2013.
# Oblicza  modernizmu  w  architekturze. Paradygmat  luksusu  w  architekturze modernizmu XX  wieku. ”Trójgłowy  smok”. Architektura  dwudziestolecia międzywojennego  na  Górnym  Śląsku  (1922-1939), red. R. Nakonieczny, J. Wojtas-Swoszowska,  Katowice  2013.
# Borowik A.,  Słownik  architektów,  inżynierów  i  budowniczych związanych z Katowicami w okresie międzywojennym, Katowice  2012.
# Borowik A.,  Słownik  architektów,  inżynierów  i  budowniczych związanych z Katowicami w okresie międzywojennym, Katowice  2012.
# Odorowski W., Architektura  Katowic  w  latach  międzywojennych 1922-1939, Katowice  1994, 2013.
# Odorowski W., Architektura  Katowic  w  latach  międzywojennych 1922-1939, Katowice  1994; 2013.
# Czernek P.,  Modern.  Szlakiem  cieszyńskiej  moderny, Cieszyn 2012.
# Czernek P.,  Modern.  Szlakiem  cieszyńskiej  moderny, Cieszyn 2012.
# Chojecka E., Gorzelik J., Kozina I., Szczypka-Gwiazda B., Sztuka  Górnego Śląska  od  średniowiecza  do końca  XX wieku, Katowice 2004, 2009.
# Chojecka E., Gorzelik J., Kozina I., Szczypka-Gwiazda B., Sztuka  Górnego Śląska  od  średniowiecza  do końca  XX wieku, Katowice 2004, 2009.
Linia 76: Linia 46:
# Jodliński L., Dom  Tekstylny  Weichmanna w  Gliwicach. Nieznane dzieło  Ericha  Mendelsohna, Gliwice  2004.
# Jodliński L., Dom  Tekstylny  Weichmanna w  Gliwicach. Nieznane dzieło  Ericha  Mendelsohna, Gliwice  2004.
# Chojecka E., Miasto  jako  dzieło  sztuki. Architektura i  urbanistyka Bielska-Białej  do 1939  roku,  Bielsko-Biała  1987, 1994.
# Chojecka E., Miasto  jako  dzieło  sztuki. Architektura i  urbanistyka Bielska-Białej  do 1939  roku,  Bielsko-Biała  1987, 1994.
==Przypisy==
<references/>
==Źródła on-line==

Aktualna wersja na dzień 10:04, 30 wrz 2019

(ang. Modernism, niem. Moderne)

Autor: prof. zw. dr hab. Ewa Chojecka

ENCYKLOPEDIA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
TOM: 2 (2015)


Kierunki nowoczesności w okresie międzywojennym na obszarze województwa śląskiego. Określanie sztuki architektonicznej XX wieku pojmowanej w kategoriach nowoczesności powstało w opozycji do norm dawnych, zwłaszcza XIX-wiecznego historyzmu. Nowe kierunki w obrębie architektury oraz przedmiotów codziennego użytku (pojawia się pojęcie design) stosują nowe zasady projektowania i nowe kategorie estetyczne.

Termin „modernizm” bywa wieloznaczny. Niektórzy pojmują go szeroko, obejmując tym także zjawiska sztuki początku XX wieku w kręgu tak zwanego art nouveau, inni skupiają się tylko na nurtach okresu międzywojennego (1922-1939), zdominowanych przez radykalny funkcjonalizm inspirowany wzorami Le Corbusiera , twórców holenderskich i środowiskiem niemieckiego Bauhausu.

Modernizm posiada szereg nurtów i odmian, które wszakże dadzą się sprowadzić do pewnych cech wspólnych. Są to:

  • wymóg prostoty i funkcjonalności,
  • prosta kubizująca forma, brak ornamentacji,
  • asymetryczne zestawianie poszczególnych członów budowli.

Posługiwano się nowymi technologiami: konstrukcji stalowych i stalowo-betonowych umożliwiających wznoszenie pierwszych wieżowców. Pojawia się na tym tle hasło propagandowe o ich „amerykańskości”. Rzecz sprowadzana była do lapidarnego hasła „form follows function” (forma idzie za funkcją). Architektura modernizmu niepozbawiona była, zwłaszcza w swym początkowym okresie , silnych akcentów socjalnych − idea szerokiego dostępu do nowej architektury jako gwaranta godnego życia znajdywała szeroki rezonans.

Architektura tworzyła gładkie ściany, często bez tradycyjnych podziałów i artykulacji, niekiedy obok form kubizujących wprowadzano kształty płynne, opływowe, imitujące „okrętowość” (streamlined). Stosowano linearne ciągi okien, powszechne były płaskie dachy. Projektowanie wnętrz skupiało się także na wymogu prostoty i funkcjonalności, tak przestrzeni, jak mebli i wyposażenia. Myślą przewodnią było zawołanie „less is more” ( mniej znaczy więcej). Modernizm przypada głównie na międzywojnie, przy czym wiele z elementów stworzonych w tamtym czasie znalazło kontynuację w czasach powojennych. W województwie śląskim w jego obecnym kształcie odnajdujemy dzieła modernizmu dwojakiego rodzaju: te wyrosłe z tradycji II Rzeczypospolitej (Katowice, Chorzów, Bielsko, Cieszyn, także tereny ówczesnych województw kieleckiego i krakowskiego) a ponadto nieco inne z ówczesnego obszaru Republiki Weimarskiej (Bytom, Zabrze, Gliwice, Racibórz). Temat modernizmu na Górnym Śląsku jest od kilku dziesięcioleci przedmiotem rosnącego zainteresowania i współcześnie stanowi ważny element regionalnej kulturowej tożsamości. Nie zawsze tak było. W dobie PRL nie ceniono tej sztuki. Władze i ich polityka kulturalna promowały oficjalnie tak zwany socrealizm, co wszakże okazało się nietrwałe. Proces przywracania pamięci o dokonaniach międzywojennego modernizmu szedł w parze z przywracaniem pamięci o II RP, co rozpoczęło się stopniowo już w latach 80-tych XX wieku. Wtedy to w Zakładzie Historii Sztuki Uniwersytetu Śląskiego powstała pionierska wtedy praca Waldemara Odorowskiego o nowoczesnej architekturze Katowic w latach 1922-1939, wydana dwukrotnie w roku 1994 i w roku 2013. Już w 1987 roku ukazała się praca o architekturze Bielska-Białej (druga edycja 1994) pióra Ewy Chojeckiej zawierająca rozdział o nowoczesnym modernizmie. Dzieło zbiorowe Sztuka Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku, (2004; 2009) mocno wydobywa nurty modernizmu. Potem rzecz potoczyła się lawinowo. Obecnie dysponujemy wieloma znakomitymi opracowaniami w wielu perspektywach pokazującymi zjawiska modernizmu: nurty stylistyczne, indywidualności twórców, lokalne specyfiki poszczególnych miast, uwarunkowania socjalne, obyczajowe, gospodarcze, systemy inwestycyjne, aspekty planowania urbanistycznego, odniesienia do zjawisk szerszych, krajowych i europejskich. Najnowsze z nich podajemy w zestawie bibliograficznym poniżej.

Z tego bogactwa przemyśleń badawczych pragniemy na tym miejscu skupić uwagę na kilku najnowszych, dla obecnego województwa reprezentatywnych. I tak w roku 2012 ukazała się praca Przemysława Czernka „Szlakiem cieszyńskiej moderny”. Obejmuje modernizm szeroko rozumiany, także ten z początku XX wieku , nasycony elementami secesyjnymi. Praca zawiera zjawiska modernizmu w Cieszynie obustronnie, po polskiej i czechosłowackiej stronie granicy na Olzie, dzielącej miasto po I wojnie. W tym samym roku wychodzi dokumentacyjny, źródłowo opracowany „Słownik architektów, inżynierów i budowniczych związanych z Katowicami w okresie międzywojennym” Anety Borowik, nieocenione źródło informacji szczegółowych o twórcach i ich dziełach. W 2013 roku ukazują się materiały dwóch ważnych sesji naukowych z 2006 i 2010 roku w Katedrze Historii i Teorii Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach pod redakcją Ryszarda Nakoniecznego i Justyny Wojtas-Swoszowskiej „Oblicza modernizmu w architekturze...” poszerzające naszą perspektywę o zagadnienia ogólnokrajowe i międzynarodowe. W tym samym roku Beate Stoertkuhl w obszernej monografii „Moderne Architektur in Schlesien 1900-1939” prezentuje wiele wątków modernizmu na całym Śląsku, w tym Górnym i Dolnym pospołu. Z kolei w serii „Modernizmy. Architektura nowoczesności w II Rzeczpospolitej”, zainicjowanej jako projekt badawczy mający obejmować wszystkie regiony kraju, w tomie drugim pod redakcją Andrzeja Szczerskiego: ”Katowice i województwo śląskie” (wydanym w Krakowie 2014) znajdujemy zbiór opracowań środowisk, zespołów budowli o kluczowym znaczeniu w kontekście ogólnopolskim. Wreszcie w 2015 Anna Syska i Tomasz Kiełkowski wydają starannie zestawiony popularyzatorski przewodnik po architekturze modernizmu (tym razem znowu rygorystycznie zawężonym do czystego funkcjonalizmu) na obszarze aktualnego województwa śląskiego, uwzględniając także tereny nie śląskie: dawnego województwa kieleckiego (Częstochowa) i krakowskiego Jaworzno, Biała, Żywiec). Nie tu miejsce aby powtarzać zawarte tam informacje. Pragniemy zwrócić uwagę na dzieła i zespoły modernizmu najbardziej znaczące i reprezentatywne, odsyłając po resztę do wymienionych wyżej, najnowszych publikacji. Modernizm w obecnym województwie śląskim posiada własną geografię i obszary szczególnego zagęszczenia, także terytorialne odmienności. Do dziś czytelny jest podział na obszary oddzielone w dobie międzywojennej podziałem politycznych granic: II Rzeczpospolitej i Republiki Weimarskiej. Po stronie polskiej (środowiska Cieszyna, Bielska, Wisły, Katowic, Chorzowa) po wstępnym okresie pewnego niezdecydowania, wyrażającego się nowoczesnością z elementami dyskretnego klasycyzmu obserwujemy niemal eksplozję radykalnego stylu międzynarodowego modernizmu, owego źródła hasła „amerykańskości”, czy „polskiego Chicago”. Z kolei za ówczesną granicą (Bytom, Zabrze, Gliwice, Racibórz) modernizm zabarwiony jest akcentami ekspresjonizmu, z zastosowaniem architektury ceglanej (cegły klinkerowej), odwołującej się ewidentnie do pamięci familoka, czego po polskiej stronie nie było.

Obydwa nurty modernizmu tamtego czasu jawią się dzisiaj jako nie do końca spełnione. Po stronie niemieckiej modernizm przerwany zostaje przez powstanie III Rzeszy (1933), pryncypialnie temu kierunkowi artystycznemu wrogiej, po stronie polskiej przez wybuch wojny w 1939 roku. Współcześnie oglądamy obydwa nurty modernizmu ujęte w granicach aktualnego województwa. Modernizm znalazł zastosowanie powszechne we wszystkich gatunkach architektury: tych niewielkich skromnych domach mieszkalnych, budynkach urzędów i szkół, gmachach reprezentacyjnych, a także w architekturze sakralnej. Mimo swych programowo ascetycznych zasad komponowania bryły, radykalnej prostoty funkcjonalnych wnętrz i oszczędności detalu, powstał świat form niepowtarzalnych w swym wyrazie, jednoznacznie rozpoznawalnych. Modernizm łączył w sobie wizjonerskie nadzieje dobrej przyszłości osadzone w ówczesnych konceptach społecznych. Utopijność tych idei miała brutalnie skorygować dalsza historia. A jednak coś z tamtego przesłania przetrwało, kiedy współcześnie pojmujemy modernizm jako niezbywalną komponentę naszej dzisiejszej kulturowej tożsamości.

W województwie śląskim centrum modernizmu skupione jest niewątpliwie w Katowicach. Introdukcję stanowi monumentalne założenie Urzędu Wojewódzkiego i Sejmu Śląskiego (1923-1929) utrzymane jeszcze w pewnych tradycyjnych formach zwanych niekiedy „nowoczesnym klasycyzmem”. W podobnym, acz bardziej uproszczonym duchu form jawi się gmach Syndykatu Polskich Hut Żelaznych (1928). Koniec lat dwudziestych i lata trzydzieste XX wieku, to czas powstawania dziesiątków dzieł jednoznacznie osadzonych w modernizmie w wydaniu radykalnego funkcjonalizmu. Są to domy mieszkalne i wille, kolonie domów robotniczych (Załęże), szkoły, słynne Śląskie Techniczne Zakłady Naukowe (1928), wieżowiec Urzędu Skarbowego (1929-1930) siedziba Magistratu (1929), kościół garnizonowy (1930) i kościół Opatrzności Bożej (1929-1930), Muzeum Śląskie (1934-1939, zniszczone podczas wojny), Urzędy Niezespolone (1935-1936), Polskie Radio (1938), żeby wymienić tylko kilka najważniejszych. W miarę upływu czasu forma tych dzieł stawała się coraz bardziej zwarta, radykalnie funkcjonalistyczna. Podobnie działo się w Chorzowie, drugim po Katowicach ośrodku modernizmu. Monumentalna Komunalna Kasa Oszczędności, kolejny wieżowiec (1935-1937), kolonia domów dla pracowników słynnych chorzowskich zakładów Azotowych, (1930), kościół Serca Jezusowego (1937-1939) tworzą ciekawą modernistyczną polifonię. Z kolei w Bielsku pojawia się „agresywna”, opływowa sylweta szkoły „Grażynki” (1934-1939), wytworny Bank Polski (1928-1931), oraz Bank KKO z wielkim witrażem (1936-1938). Awangardowe kształty posiadają także wznoszone wtedy w Beskidach sanatoria: w Bystrej (1936-1948) i Istebnej (1931-1937), Całe centrum Wisły formowane jest modernistycznie (1935-1937), a na pobliskim Zadnim Groniu powstaje Zamek Prezydenta RP (1929-1931) łączący tradycyjne elementy architektury z awangardowym mobiliażem i polichromią Andrzeja Pronaszki.

Modernizm na obszarze ówczesnych ziem niemieckich cechuje nieco odmienna nuta: biel ścian zastępowano często ostentacyjnie rudymi powierzchniami krytymi cegłą klinkierową, jak w Szkole Rzemiosł Budowlanych w Bytomiu (1926-1929). Z kolei gmach bytomskiego Muzeum Górnośląskiego (1929-1930) konstruowano z widocznej sieci żelbetowych podziałów, dołem podciętych i tworzących ową charakterystyczną kolumnadę. Rotunda bytomskiego kościoła Podwyższenia Krzyża (1936-1937) z graniastą wieżą tworzy bardzo indywidualnie formowany rozdział miejscowego modernizmu. Swoiste oblicze modernizmu reprezentuje Zabrze, gdzie także często posługiwano się okładziną ceglaną. Godny uwagi jest tutaj Miejski Zakład Kąpielowy (1927-1929), kościół i klasztor Kamilianów (1926-1929), budynek policji (1928-1933), liczne domy mieszkalne, nade wszystko zaś wspaniały kościół św. Józefa (1930-1931), dzieło Dominikusa Boehma, gdzie odnajdujemy aluzje do tradycji antycznej, średniowiecznej, także industrialnej, zatem o bardzo własnym, wyjątkowym wyrazie. W Gliwicach na czoło wysuwa się bez wątpienia niewielki rozmiarami Dom Jedwabiu Erwina Weichmanna (1921-1922), wczesne dzieło debiutującego Ericha Mendelsohna, który w dalszych latach zdobywał światową renomę. Jego gliwickie dzieło ze swymi ekspresyjnymi kontrastami gładzi ścian, przeprutych stref okiennych i masywnych gzymsów tworzy niepowtarzalny efekt przestrzenny. Nie doczekał się realizacji ówczesny wielki plan połączenia i nowoczesnego modernistycznego uformowania trzech miast: Gliwic, Zabrza i Bytomia i zespolenia ich w jeden organizm miejski. Nad projektami tymi (1928) pracowali czołowi architekci: Max Berg, Paul Bonatz, Hans Poelzig. Wypadki po 1933 roku projekty te przekreśliły. Obydwa obszary górnośląskiego modernizmu doby międzywojnia − polski i niemiecki − w latach po II wojnie znalazły się w granicach obecnego województwa śląskiego i pojmowane są jako wspólne dziedzictwo modernizmu. Ich echa i inspiracje odnajdujemy także w dziełach tworzonych w drugiej połowie XX wieku aż po czasy nam współczesne.


Bibliografia

  1. Syska A., Kiełkowski T., Styl gotycki wyklucza się. Międzywojenna architektura w województwie śląskim, Katowice 2015.
  2. Modernizmy. Architektura nowoczesności w II Rzeczpospolitej, w: Katowice i województwo śląskie, red. A. Szczerski, t. 2. Kraków 2014.
  3. Stoertkuhl B., Moderne Architektur in Schlesien 1900-1939. Baukultur und Politik, Muenchen 2013.
  4. Oblicza modernizmu w architekturze. Paradygmat luksusu w architekturze modernizmu XX wieku. ”Trójgłowy smok”. Architektura dwudziestolecia międzywojennego na Górnym Śląsku (1922-1939), red. R. Nakonieczny, J. Wojtas-Swoszowska, Katowice 2013.
  5. Borowik A., Słownik architektów, inżynierów i budowniczych związanych z Katowicami w okresie międzywojennym, Katowice 2012.
  6. Odorowski W., Architektura Katowic w latach międzywojennych 1922-1939, Katowice 1994; 2013.
  7. Czernek P., Modern. Szlakiem cieszyńskiej moderny, Cieszyn 2012.
  8. Chojecka E., Gorzelik J., Kozina I., Szczypka-Gwiazda B., Sztuka Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku, Katowice 2004, 2009.
  9. Szczypka-Gwiazda B., Pomiędzy praktyką a utopią. Trójmiasto Bytom–Zabrze–Gliwice jako przykład koncepcji miasta przemysłowego czasów Republiki Weimarskiej. Prace naukowe UŚ, nr. 2164, Katowice 2003.
  10. Jodliński L., Dom Tekstylny Weichmanna w Gliwicach. Nieznane dzieło Ericha Mendelsohna, Gliwice 2004.
  11. Chojecka E., Miasto jako dzieło sztuki. Architektura i urbanistyka Bielska-Białej do 1939 roku, Bielsko-Biała 1987, 1994.