Ochrona przyrody i jej zasobów

Z IBR wiki
Wersja z dnia 13:18, 18 mar 2014 autorstwa Milka (dyskusja | edycje) (Utworzył nową stronę „Kategoria:Geografia Przyroda – szeroka kategoria poznawcza; synonim – natury. Ogół rzeczywistości a nawet Wszechświat lub Kosmos. Rzeczywistość wyksz...”)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania


Przyroda – szeroka kategoria poznawcza; synonim – natury. Ogół rzeczywistości a nawet Wszechświat lub Kosmos. Rzeczywistość wykształcona w procesie naturalnej ewolucji Ziemi jako planety i wszechświata. Często przeciwstawiana kulturze jako ogółowi wytworów cywilizacyjnych człowieka. Przyrodę stanowią elementy i ich układy biotyczne – zwane przyrodą ożywioną (rośliny, zwierzęta, grzyby) oraz elementy i układy abiotyczne zwane przyrodą nieożywioną (skały, gleby, gazy atmosferyczne, wody). Układy tych elementów tworzą przenikające się powłoki: litosferę, hydrosferę, atmosferę i biosferę). Przyroda stanowi naturalne środowisko życia człowieka. Kulturowa ewolucja człowieka dała podstawę do wydzielenie z biosfery: antroposfery z czasem także noosfry (sfery rozumu).

Ochrona przyrody – całokształt działań mających na celu zachowanie w niezmienionym lub optymalnym stanie przyrody ożywionej, nieożywionej i krajobrazu. Głównym celem ochrony przyrody jest utrzymanie stabilności ekosystemów i procesów ekologicznych oraz zachowanie różnorodności biologicznej.

Historia ochrony przyrody na świecie i w Polsce

Historia ochrony przyrody ma długą tradycję. W kształtowaniu ochronnego podejścia do przyrody odgrywały rolę różne czynniki. Od najdawniejszych czasów ochrona przyrody wynikała z przyczyn religijnych i kulturowych. Przyroda stanowiła pierwotne sacrum, była i nadal jest czczona w wielu religiach politeistycznych i animistycznych. Pierwotny kult przyrody był konsekwencją wierzeń religijnych, obrzędów magicznych i zwyczajów plemiennych. Do czasów współczesnych skutkuje obecnością w kulturze idei świętych rzek, świętych gai, drzew, gór i jaskiń, źródeł (Zimoń, red. 2010). Z tego nurtu wywodzi się filozofia wobec przyrody i główne etyczne uzasadnienie jej ochrony. Motywy ochrony przyrody zmieniały się wraz ze wzrostem potrzeb i możliwości człowieka. Bardzo wczesnym motywem ochrony przyrody były względy praktyczne, głównie ekonomiczne. Zasoby przyrodnicze stanowiły bazę żywieniową, dostarczały opału, lekarstw. Nieracjonalne gospodarowanie przyrodą zagrażało bytowaniu człowieka. Stąd najwcześniejsze nakazy ochronne miały podbudowę ekonomiczną. W długiej historii ochrony przyrody następowała ewolucja w kierunku i motywach prowadzenia ochrony. Stopniowo coraz większą rolę odgrywały względy estetyczne, etyczne, historyczne i naukowo-poznawcze. Ważną rolę w ochronie przyrody odgrywają także motywy kulturowe i patriotyczne. W motywach i kierunkach ochrony przyrody można wskazać na znaczącą ewolucję. Za główne kierunki ochronne należy przyjąć za T. Chmielewskim (2012 s. 46-47):

  • kierunek kultowy (od ok. 1600 lat p.n.e.)
  • kierunek uprawowy (od ok. 2000 lat p.n.e.)
  • kierunek prewencyjny (od XII w p.n.e.)
  • kierunek prewencyjno-militarny (od I w n.e.)
  • kierunek pierwotny konserwatorski (od XI do XVIII w.)
  • kierunek wczesny planistyczny (od XIV do XIX w.)
  • kierunek konserwatorski (biocenotyczny) (od pocz. XIX w.)
  • kierunek naturalizmu strukturalnego (od 1 poł. XIX w.)
  • kierunek rekompensacyjny (od 2 poł. XIX w.)
  • kierunek sozologiczny (ochrony środowiska) (od pocz. XX w.)
  • kierunek planistyczny (ekologiczno-krajobrazowy) (od poł. XX w.)
  • kierunek inżynierii ekologicznej (od połowy XX w.)
  • kierunek współpracy globalnej (od 1969 r.)
  • kierunek zrównoważonego rozwoju (od 1992 r.)
  • kierunek naturalizmu funkcjonalnego (od końca XX w.)