Śląskie wartości (praca,rodzina,religia)

Z IBR wiki
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Autor: prof. dr hab. Urszula Swadźba


Pojęcie śląskich wartości

Wartości stanowią część kultury, a także stanowią część życia społecznego. Człowiek w ciągu swojego życia poznaje różne wartości. Są więc one niezbędne do normalnego funkcjonowania. W społecznościach śląskich za istotne ze względu na ich tradycję uznawano trzy wartości: pracę, rodzinę i religię. Wskazują na to badania etnologiczne, socjologiczne i historyczne[1]. Można sobie więc zadać pytanie: dlaczego właśnie tutaj te wartości ukształtowały się tak mocno? Doświadczenia innych społeczności zachodnich pokazują bowiem, że w czasie silnego uprzemysłowienia i urbanizacji mamy do czynienia z sekularyzacją i laicyzacją życia społecznego oraz z rozpadem więzi rodzinnych. Na Śląsku procesy te przebiegały inaczej.

Praca stanowiła podstawowe kryterium oceny człowieka. Społeczności śląskie były od połowy XIX wieku społecznościami robotniczymi. Miejsca zatrudnienia dawały okoliczne kopalnie i huty oraz inne zakłady przemysłowe. Praca w nich zabezpieczała egzystencję ich samych i ich rodzin. Wartości związane z pracą miały charakter nakazowy i były realizowane przez członków grupy. Ich przyswajanie następowało w trakcie socjalizacji i traktowane było jako obowiązujące[2]. Ocenie podlegał człowiek jako pracownik, oceniane były jego kwalifikacje i zarobki. Ceniona była szczególnie praca górnika jako wymagająca odwagi, siły fizycznej i odporności psychicznej, cierpliwości i systematyczności.

Rodzina była następną ważną wartością w społecznościach śląskich[3]. Na Górnym Śląsku zachodziły procesy i zjawiska, które sprzyjały orientacji na rodzinę. W ciągu XIX wieku ze względu na procesy industrializacji i urbanizacji rodzina miejska była głównym typem rodziny. Wspólnota rodzinna, wspólnota miejsca pracy i zamieszkania stanowiły układ odniesienia Ślązaków. Tworzyły specyfikę celów i aspiracji życiowych oraz kształtowały styl życia[4]. Występował tutaj ścisły podział ról, na role męskie, związane z zarobkowaniem, i na role żeńskie – z pracą w domu przy dzieciach. Rodzina stanowiła także ważny symbol identyfikacji społeczności regionalnej i jej ośrodek skupienia.

I wreszcie trzecią ważną wartością w życiu społeczności śląskich była religia katolicka. Religia stanowiła jeden z najważniejszych czynników krystalizowania się świadomości społecznej. Kreowała bowiem wspólnotę przekonań i ułatwiała jej subiektywne i świadome doświadczanie. Wiara i religijność oraz oparte na nich normy społeczno-obyczajowe budujące godność człowieka i stojące na straży przestrzegania zgodnych z tradycją wzorów zachowań to jedna z podstawowych wartości rodzin śląskich[5]. Religijność, była głęboko zakorzenioną potrzebą indywidualną i rodzinną Ślązaków, a praktyki religijne stanowiły naturalny element życia codziennego wszystkich grup wiekowych. Praktyki religijne wiązały się przede wszystkim z życiem domowym, ale również ze sferą pracy (wizerunek św. Barbary) i społeczności lokalnej[6].

W porównaniu do innych regionów trzy wymienione wartości odgrywały zawsze dużą rolę w życiu codziennym społeczności śląskich i wpływały na postawy społeczne i sposób życia. Ten sposób życia w społecznościach śląskich był w miarę jednorodny, przewidywalny i ustabilizowany, nie zostawiał za wiele możliwości wyboru. Wyznaczały go praca, praktyki religijne i czas spędzany z rodziną. Przedstawiona analiza specyfiki wartości pozwala na sformułowanie definicji: "Wartości śląskie to kanon wartości naczelnych, takich jak: praca, rodzina i religia, które nawzajem się przenikają. Funkcjonują w świadomości członków grupy, zawierają w sobie wzorzec postępowania i działania, który jest sankcjonowany przez normy. Wzorzec ten został ukształtowany przez określone warunki naturalne (rozwój industrializmu w związku z występowaniem pokładów węgla) i powstałe dzięki temu warunki społeczne. Wartości te zaistniały w określonych warunkach społeczno-historycznych. W trakcie procesu socjalizacji, jednostki jako członkowie grupy przyjęły postawę szacunku wobec tych wartości. Dążenie do ich realizacji uznają jako pożądane"[7].

Ta definicja dotyczy wartości „modelowych”. Oczywiście wartości te podlegały zmianom pod wpływem czynników zewnętrznych oraz ze względu na zmiany, jakie się dokonywały w samych społecznościach śląskich. Wraz z upływem czasu umacniały się one, zmieniały charakter, bądź stopniowo ulegały osłabieniu.


Geneza i kształtowanie się wartości śląskich

Industrializacja Górnego Śląska przebiegała w kręgu niemieckiej kultury i etyki pracy. Wynikała przede wszystkim z istniejących tutaj pokładów węgla kamiennego, którego wydobycie szybko rosło. Rozwijane przemysły, szczególnie górniczy, wymagały stałego wzrostu zatrudnienia, a to powodowało wzrost ludności[8]. Źródłem rekrutacji robotników najczęściej była wieś[9]. Niemieccy przełożeni wymagali od Ślązaków solidnej pracy i do takiej różnymi metodami ich przyzwyczajali. Następnym czynnikiem, który wzmocnił tą wartość, było ustawodawstwo socjalne pracy[10]. Działania Niemców mające na celu przystosowanie i wychowanie robotnika śląskiego na potrzeby kopalń i hut, spowodowały, że przyswoił on sobie elementy dyscypliny pracy, porządku, systematyczności i oszczędności, które przenosił poza kopalnię czy hutę do swojego domu. Podobne treści dotyczące cech pracy były również przekazywane przez Kościół katolicki w głoszonych naukach, a szczególnie w publicystyce[11]. Przekazywane treści dotyczące samej pracy podkreślały stabilność struktury społecznej i porządku społecznego oraz robotnika jako ważną osobę w tym systemie posiadającego swą godność i wartość. Była to praca fizyczna, najczęściej w charakterze górnika i hutnika. Oddziaływanie tych czynników wpłynęło na ukształtowanie się cech śląskiego etosu pracy. Cechy te były powiązane ze sferą rodzinną i religijną.

Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości znaczna część uprzemysłowionych terenów Górnego Śląska przypadła Polsce. Pod wpływem niemieckich wzorów kulturowych, na Śląsku o wartości człowieka decydowała wykonywana praca, posiadane kwalifikacje zawodowe i zarobione pieniądze. Przybywająca na Śląsk inteligencja z byłego zaboru austriackiego różniła się od miejscowej ludności odmiennym modelem zachowań, w skład którego wchodził i stosunek do wykonywanej przez Ślązaków pracy[12]. Deprecjacja pracy Ślązaków spowodowała umocnienie się i integrację wokół swoich naczelnych wartości. Elementem, który ich wyróżniał, była praca i związane z nią kwalifikacje zawodowe, jej rzetelność i solidność oraz dobra organizacja. Następnym czynnikiem, który wpłynął zdecydowanie na umocnienie się wartości pracy, było bezrobocie[13]. Szczególnie trudne były lata trzydzieste. Ślązacy ratowali się pracą w biedaszybach. Praca bezrobotnych w biedaszybach miała nie tylko wymiar materialny, ponieważ poprzez tą pracę dostarczano środków do życia górnikowi i jego rodzinie, ale również symboliczny, ponieważ należało się do grupy pracujących i było się użytecznym w społeczeństwie. Jednym z najważniejszych czynników wewnętrznych przekazywania wartości pracy była grupa zawodowa i lokalna. Większość ludności śląskiej wykonującej zawody robotnicze mieszkała w małych środowiskach lokalnych, które cechowały się homogenicznością zawodową[14]. Robotnicy wykonujący taką samą pracę powiązani byli związkami krewniaczymi i sąsiedzkimi.

Drugą tradycyjną wartością śląską była rodzina. Była ona ściśle związana ze sferą pracy i środowiskiem lokalnym, szczególnie w zawodach górniczym i hutniczym. Te więzy były konieczne, ponieważ sprzyjały im trudne warunki pracy i bytu oraz warunki przestrzenne osiedli robotniczych. Na charakter rodziny rzutował jej wiejski rodowód. W wioskach okalających tereny przemysłowe łączono pracę w przemyśle z pracą na roli[15]. Również powstające w końcu XIX wieku osiedla robotnicze wpływały na umacnianie się więzi rodzinnych. Wytwarzało to ramy przestrzenne do wewnętrznej spójności ludzi wykonujących ten sam lub podobny rodzaj pracy[16]. Cechą charakterystyczną rodzin śląskich było ścisłe oddzielenie ról kobiecych i męskich. Mężczyźni byli przeznaczeni w swych rolach do pracy poza domem w przemyśle, głównie górnictwie lub hutnictwie. Dla kobiety rodzina, zamążpójście i posiadanie dzieci stanowiły wielką wartość[17]. Kobieta miała zadania opiekuńczo-wychowawcze. To w jej gestii leżało religijne i patriotyczne wychowanie dzieci, ich socjalizacja i wdrożenie do ról społecznych. Rodziny śląskie cechowały się dużym konserwatyzmem moralnym, co było efektem działań Kościoła katolickiego.

W okresie międzywojennym rodzina śląska funkcjonowała w innym otoczeniu społecznym i politycznym. Przynależność Śląska do Polski spowodowała pewne tendencje unifikacyjne w procesach zachodzących w rodzinie. Z drugiej strony autonomia Śląska silnie wpływała na zachowanie odrębności. Nikła ruchliwość społeczna powodowała nakładanie się i zacieśnianie więzi rodzinnych, sąsiedzkich i lokalnych. Głównymi żywicielami rodzin pozostawali mężczyźni. Warunki bytu w rodzinach śląskich w okresie międzywojennym były bardzo trudne, szczególnie w okresie wielkiego kryzysu ekonomicznego lat trzydziestych[18]. Trudne warunki życia utrwalały w rodzinach śląskich cechy pracowitości, zaradności życiowej, oszczędzania i poczucia odpowiedzialności za godne życie całej rodziny. Rodzina śląska była bardzo konserwatywna, oparta na moralności katolickiej[19]. Cenna była prawdomówność i powściągliwość w okazywaniu uczuć. To powodowało unikanie konfliktów i łagodziło spory.

Trzecią ważną wartością w życiu Ślązaków była religia katolicka. Kościół katolicki odegrał w okresie industrializmu ogromną rolę w kształtowaniu świadomości Ślązaków. Głębokie zakorzenienie religii w życiu zbiorowości wzmacniane było silnym związkiem z Kościołem. Najczęściej społeczności objęte procesem industrializacji i urbanizacji podlegają też sekularyzacji. W okresie industrializacji, pod koniec XIX wieku religijność na Śląsku uległa wzmocnieniu. Wzmocnienie Kościoła katolickiego i silniejsze związanie go z polskością miało szczególnie miejsce w okresie kulturkampfu[20]. Kościół katolicki, a szczególnie księża na Śląsku, uprzytomnił sobie, że w ten sposób nie będzie mógł z nauką religii dotrzeć do ludu. Spowodowało to działania księży w różnych dziedzinach w celu umocnienia języka polskiego, którym można było dotrzeć do wiernych. Starano się to robić poprzez rozwój czasopism katolickich i rozpropagowanie ich wśród polskiej ludności Śląska[21]. Księża na Śląsku byli w tym okresie niekwestionowanymi autorytetami. Pochodzili z ludu i na terenie swoich parafii tworzyli szereg instytucji kulturalnych, a także wychodzili „do ludu”, odprawiając nabożeństwa w miejscach pracy robotników[22]. Stanowiło to o przyczynach percepcji treści głoszonych przez Kościół katolicki i księży.

W okresie dwudziestolecia międzywojennego tradycyjnej religijności śląskiej przyszło się zmierzyć z wyzwaniami, jakie niosła integracja z Polską i Polakami oraz ich rodzajem katolicyzmu. Ślązacy zdawali sobie sprawę ze swej silnej religijności i roli jaką odegrała w budzeniu i utrzymaniu polskości. Przybyła na Śląsk inteligencja nie tylko różniła się od Ślązaków przynależnością do innego kręgu kulturowego, ale również innym podejściem do religii[23]. Przykładem szczególnej konfrontacji śląskich rodziców i Kościoła katolickiego była walka o szkołę wyznaniową z władzami i nauczycielstwem napływowym[24]. Na dużą rolę religii w życiu miejscowej ludności wpływał udział w organizacjach katolickich[25]. Prowadziły one przy pomocy księży ruch formacyjny dzieci, młodzieży i kobiet. Wartości religijne przekazywała przede wszystkim rodzina.

Generalizując rozważania dotyczące kształtowania się trzech śląskich wartości (pracy, rodziny i religii), można stwierdzić, że w okresie II połowy XIX wieku mamy do czynienia z ich wykrystalizowaniem, a okres międzywojenny nie naruszył ich trzonu. Wszystkie wartości wzajemnie się wspierały i przeplatały. Praca była wymogiem egzystencjalnym, ważnym dla utrzymania rodziny. Rodzina wspierała ciężko pracujących mężczyzn. Religia nadawała dwóm pozostałym wartościom sakralny wymiar. Wartości te nawzajem były dla siebie funkcjonalne i nawzajem się umacniały. Te trzy wartości świadczyły o śląskiej tożsamości i wplatały się w biografie tutejszych mieszkańców jako coś oczywistego.


Ewolucja wartości śląskich

Od 1945 roku całość uprzemysłowionego Górnego Śląska przypadła Polsce. Założenia i cele nowego ustroju, jaki zapanował w Polsce, jak pełne zatrudnienie, wpłynęły na wartość pracy, która miała być dostępna dla każdego. Realny socjalizm w swej warstwie ideologicznej dowartościowywał pracę fizyczną, szczególnie w latach 40. i 50. Najważniejszymi hasłami było współzawodnictwo i „dobra robota”. Część Ślązaków z przyzwoleniem i dumą wciągała się we współzawodnictwo, szczególnie w pierwszych latach po wojnie. Nagminne było wtedy nieuwzględnienie norm bezpieczeństwa, nieliczenie się z możliwościami pracownika, niepotrzebne śrubowanie norm itp.[26] Coraz większa grupa Ślązaków widziała, że w pracy zawodowej nie liczą się solidność i rzetelność. Spowodowało to „dualizację” śląskiego etosu pracy na wylansowaną przez propagandę komunistyczną i tę z tradycyjnymi cechami[27]. Przede wszystkim odrzucana była warstwa religijna śląskiego etosu pracy. Nie były realizowane takie cechy jak: dobra organizacja, solidność wykonywania pracy, oszczędność i gospodarność. Drugi istotny czynnik wpływający na wartość pracy to migracja osób napływowych na teren Śląska[28]. Ludzie ci nie przywykli do pracy przemysłowej, lekceważyli zagrożenia związane z procesem pracy, szczególnie pod ziemią. Powodowało to obniżenie etyki pracy wśród samych Ślązaków. Oczywiście nie wszyscy napływowi okazywali się złymi pracownikami. Część zostawała i asymilowała się do warunków i norm pracy. W okresie realnego socjalizmu na Śląsku, tak jak w całym kraju, nastąpił rozpad wartości pracy. Wartość pracy była jednak wyższa na Śląsku, ze względu na istniejące tradycje kulturowe oraz pracę starszego pokolenia robotników nawykłego jeszcze do sumiennej pracy[29]. Rozpad wartości pracy w górnictwie występował w mniejszym stopniu, bo nie pozwalały na to wymogi bezpieczeństwa.

Procesy społeczne, które zachodziły w tym okresie na Śląsku, wpłynęły również na rodzinę. Przede wszystkim w całym okresie realnego socjalizmu na teren Śląska napływali migranci. Z reguły w latach 40. i 50. byli to młodzi mężczyźni poszukujący pracy. W końcu lat 40. w rocznikach 20-24 i 24-29 występował nadmiar młodych kobiet, ze względu na ubytek mężczyzn w działaniach wojennych. Taka sytuacja owocowała małżeństwami mieszanymi. Niedobór partnerów rodzimych został zastąpiony przez napływ mężczyzn nie będących Ślązakami. Rodzina śląska w pewnej części stała się rodziną etnicznie mieszaną[30]. Rodziny utrzymywały się najczęściej z pracy mężczyzn – robotników. Występowała komplementarność ról męskich i kobiecych[31]. Jednak stopniowo wizja tradycyjnej roli kobiety przegrywała z potrzebą ekonomiczną. Stopień zaktywizowania zawodowego kobiet był zależny od lokalnych warunków i charakteru środowiska oraz dostępności miejsc pracy[32]. W latach 70. poprawiła się sytuacja materialna rodzin ze względu na wzrost poziomu życia w kraju. Chłonność śląskiego rynku pracy była tak duża, że do pracy poza górnictwem na stanowiska robotnicze przyjmowano kobiety[33]. Zmiany rodziny śląskiej dotyczyły również wypełniania ról rodzinnych. Badania wskazywały na przejęcie obowiązków domowych i wychowawczych przez mężczyzn w sytuacji podjęcia pracy zawodowej przez kobietę. Wraz ze zmieniającą się realną sytuacją zmianie ulegały postawy wobec pracy zawodowej kobiet[34]. Systematycznie poprawiało się wykształcenie dziewcząt z rodzin autochtonicznych. W latach 70. i 80. wiele z nich podejmowało studia wyższe.

Teren Śląska ze względu na swoje znaczenie gospodarcze był dla władz swoistym laboratorium walki z Kościołem. Religijność Ślązaków nie pasowała do socjalistycznego człowieka pracy. W latach powojennych województwo katowickie stało się obszarem najszybciej zachodzących zmian ludnościowych. Władze szczególnie starały się wyeliminować religię z miejsc publicznych, szkół i zakładów pracy. Usiłowały kreować górniczy i hutniczy etos pracy bez uwarunkowań religijnych. Zubożało to znacznie jej wymiar aksjologiczny, ponieważ pozbawiało możliwości odwoływania się do norm i wartości religijnych[35]. Część religijnych tradycji była kontynuowana na gruncie rodzinnym i parafialnym[36]. Religijny wymiar górniczego oraz hutniczego etosu pracy był szczególnie kontynuowany w środowisku autochtonicznym[37]. Tam mieliśmy do czynienia z przekazem pokoleniowym całego śląskiego systemu wartości. Problemy robotników i ludzi pracy pozostawały w centrum uwagi Kościoła. Jednym ze spektakularnych sposobów wyrażania opinii robotników były pielgrzymki piekarskie. To podczas nich świat pracy artykułował swoje problemy. Bardzo duże znaczenie w przekazie wartości religijnych odgrywała rodzina śląska, która w procesie wychowania młodego pokolenia przekazywała trzon tego systemu.


Zmiany i trwanie wartości śląskich w okresie transformacji systemowej

Okres transformacji systemowej przyczynił się do wielu zmian na Śląsku. Podstawą były zmiany polityczne i gospodarcze, które wpływały na zmiany społeczne. Transformacja wymusiła zmiany w gospodarce regionu. Nastąpił głęboki spadek produkcji w przemyśle tradycyjnym i zmiany w strukturze zatrudnienia[38]. W nowej sytuacji restrukturyzacji odbudował się etos pracy, który szczególnie był udziałem młodego pokolenia. Sprzyjało temu między innymi istniejące bezrobocie. Praca jako wartość zaczęła odgrywać w społecznościach śląskich dużą rolę, zmieniły się jej zakres i treść[39]. Zmieniło też się podejście do wykształcenia. Sytuacja na rynku pracy i podjęcie nowych ról zawodowych wymagały wyższego wykształcenia. Homogeniczne śląskie społeczności górnicze, niezbyt zróżnicowane zawodowo, zaczęły się heterogenizować. Dzieci z rodzin robotniczych masowo podejmowały studia[40]. Podejmując pracę po studiach, młodzi pracownicy oczekiwali oprócz egzystencjalno-materialnych również samorealizacyjnych cech pracy. Badania wykazały, że szczególnie interesującą kategorią społeczną, dla której praca stanowi coraz większą wartość, są młode wykształcone śląskie kobiety[41]. Praca zawodowa w ich świadomości odgrywa bardzo dużą rolę.

Rodzina śląska w okresie transformacji systemowej zmieniła swój charakter i pełnione funkcje. Rodzina była nadal wysoką wartością, ale jej realizacja bywała odkładana na później przez młode pokolenie. Następowały procesy upodabniania się rodziny śląskiej do rodzin w całym kraju ze względu na zróżnicowanie zawodowe, które objęło środowiska śląskie. Nadal jednak rodzinę cechowała pełność i trwałość, chociaż młode pokolenie ulegało procesom modernizacyjnym[42]. Nową cechą jakościową była zmiana ról rodzinnych, większy egalitaryzm i odpowiedzialność obydwu partnerów za rodzinę. Zmienił się stosunek do pracy zawodowej kobiet, nastąpił również wzrost aspiracji edukacyjnych młodego pokolenia.

Okres transformacji i zmiany systemowe stały się nie lada wyzwaniem dla religii i Kościoła. Budowa demokratycznego ładu społecznego oraz otwarcie na wpływy kultury zachodniej sprawiły, że do świadomości ludzkiej zaczęły docierać konkurencyjne ideologie w stosunku do katolickiej. Zmieniła się pozycja Kościoła, który w tym okresie nie był jedynym depozytariuszem tradycji narodowej. Te procesy musiały oddziaływać na religijność śląską. Wartość religii (pomimo oddziaływania czynników zewnętrznych, jakimi były i są konkurencyjne prądy modernizacyjne, laicyzacja i sekularyzacja życia) oparła się procesom destrukcyjnym w małych, autochtonicznych społecznościach lokalnych[43]. Zachował się trzon religijności, a nawet rozbudowana została jej funkcja w świętowaniu rodzinnym. Podtrzymywane są silne więzi z Kościołem, dominuje kościelny i katolicki model religijności. Świadczy to o oddziaływaniu górnośląskich tradycji kulturowych. Kultywowanie tych tradycji jest jednak zróżnicowane czynnikami regionalnymi i strukturalnymi[44]. Wielkie miasta skupiają w sobie czynniki redukujące wzory życia religijnego. Występuje mniejsze przywiązanie do religii i Kościoła. Selektywność praktyk ogranicza się często do rytuałów. Praktyki jednorazowe i udział sfery sacrum w niedzielnym świętowaniu jest jednym z możliwych wyborów, a nie obowiązkiem.

Reasumując, oddziaływanie procesów globalizacyjnych, prądów kulturowych płynących z Zachodu, unifikacja w ramach społeczeństwa polskiego, negatywnie wpływają na zachowanie tradycyjnych wartości, w tym wartości śląskich. Być może mamy do czynienia ze stopniowym ich zanikiem, a współczesność jest już ostatnim świadkiem ich istnienia.


Bibliografia

  • Adamski F., Hutnik i jego rodzina, Katowice 1966.
  • Biały F., Górnośląski Związek Przemysłowców Górniczo-Hutniczych (1854- 1914), Katowice 1963.
  • Błaszczyk-Wacławik M., Miejsce i rola regionalnej kultury w procesach życia społecznego zbiorowości Górnego Śląska do roku 1945. W: M.Błaszczak, W.Błasiak, T.Nawrocki: Górny Śląsk. Szczególny przypadek kulturowy, Kielce 1990.
  • Bukowska-Floreńska I., Rodzina na Górnym Śląsku, Katowice 2007.
  • Bukowska-Floreńska I., Społeczno-kulturowe funkcje tradycji w społecznościach Górnego Śląska, Katowice 1987.
  • Chałasiński J., Antagonizm polsko-niemiecki w osadzie „Kopalnia” na Górnym Śląsku, Warszawa 1935.
  • Górny A.. Religijność śląska a procesy sekularyzacyjne, w; Świat śląskich wartości, red. U. Swadźba, Katowice 2008.
  • Dutkiewicz H., Małżeństwa mieszane w czterech miastach GOP jako wskaźnik integracji społecznej, Katowice1968.
  • Frąckiewicz L.. Starzy robotnicy na Śląsku. Warszawa 1974.
  • Historia Śląska. T.3. Cz.2, red. S. Michalkiewicz, Wrocław 1976.
  • Hrebenda A., Górnośląska klasa robotnicza w latach międzywojennych 1922-1939, Katowice 1979.
  • Jonca K., Polityka socjalna Niemiec w przemyśle ciężkim Górnego Śląska 1971-1914, Katowice 1966.
  • Kasprów E., Czynniki adaptacji kobiet do zawodów tradycyjnie męskich. „Górnośląskie Studia Socjologiczne”, T.10/1972, s. 205-311.
  • Kopeć E, „My” i „oni” na Górnym Śląsku (1918-1939), Katowice 1983;
  • Ligęza J., Żywirska M., Zarys kultury górniczej, Katowice 1964.
  • Mrozek W., Rodzina górnicza. Katowice 1965.
  • Mrozek W., Górnośląska rodzina robotnicza w procesie przeobrażeń, Katowice 1987.
  • Myszor J.: Duszpasterstwo parafialne na Górnym Śląsku w latach 1821-1914, Katowice 1991.
  • Rybicki P., O badaniu socjograficznym Śląska, Katowice 1938.
  • Swadźba U.. Etos pracy na Górnym Śląsku. Tradycja, współczesne oblicze i zmiany. „Studia Socjologiczne”, nr. 4, s. 165-190.
  • Swadźba U., Edukacja – świadomościowe zmiany w okresie transformacji w województwie śląskim, w: 20 lat transformacji w aspekcie regionalnym. Refleksje socjologów, red. U. Swadźba, Katowice 2011.
  • Swadźba U., Miejsce pracy zawodowej w życiu kobiet śląskich, w: Praca czy rodzina? Dylematy kobiet śląskich, red. U. Swadźba., Katowice 2009.
  • Swadźba U., Śląski etos pracy. Studium socjologiczne, Katowice 2001.
  • Swadźba U., Wartości – pracy, rodziny, religii – ciągłość i zmiana. Socjologiczne studium społeczności śląskich, Katowice 2012.
  • Szramek E., Śląsk jako problem socjologiczny. Problem analizy, Mikołów 1934.
  • Świątkiewicz W., Kondycja rodziny śląskiej, w: red. W. Jacher, A. Klasik, Zmieniające się oblicza regionu górnośląskiego, Katowice 2007.
  • Świątkiewicz W., Rodzina jako wartość w tradycji kulturowej Górnego Śląska, w: Rodzina w województwie katowickim. Raporty i opracowania, red. W. Świątkiewicz, Katowice 1998
  • Świątkiewicz W., Tradycja i wybór. Socjologiczne studium religijności na Górnym Śląsku. Katowice-Wrocław 1997.
  • Szpor G., Problemy zatrudnienia w przemyśle ciężkim w latach 1950 – 1955, w: Studia i materiały z dziejów Śląska, T.13. Katowice 1983.
  • Wanatowicz M., Inteligencja na Śląsku w okresie międzywojennym, Katowice 1986.
  • Wanatowicz M., Ludność napływowa na Górnym Śląsku w latach 1922-1939, Katowice 1982.
  • Więcek J., Struktura zatrudnienia a płynność robotników w przemyśle węglowym w latach 1949-1959. Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”, 1965.
  • Wycisło J., Model chrześcijańskiego robotnika górnośląskiego w końcu XIX wieku, Katowice 1991.

Przypisy

  1. E. Szramek, Śląsk jako problem socjologiczny. Problem analizy, Mikołów 1934; J. Chałasiński, Antagonizm polsko-niemiecki w osadzie „Kopalnia” na Górnym Śląsku, Warszawa 1935; P. Rybicki, O badaniu socjograficznym Śląska, Katowice 1938; J. Ligęza, M. Żywirska, Zarys kultury górniczej, Katowice 1964, W. Mrozek, Rodzina górnicza. Przekształcenia społeczne w górnośląskim środowisku górniczym, Katowice 1965, F. Adamski, Hutnik i jego rodzina, Katowice 1966; M. Wanatowicz, Ludność napływowa na Górnym Śląsku w latach 1922-1939, Katowice 1982; E. Kopeć, „My” i „oni” na Górnym Śląsku (1918-1939), Katowice 1983; I. Bukowska-Floreńska, Społeczno-kulturowe funkcje tradycji w społecznościach Górnego Śląska, Katowice 1987; W. Mrozek, Górnośląska rodzina robotnicza w procesie przeobrażeń, Katowice 1987; M. Błaszczak-Wacławik, Miejsce i rola regionalnej kultury w procesach życia społecznego zbiorowości Górnego Śląska. Do roku 1945,w: M. Błaszczak-Wacławik, W. Błasiak, T. Nawrocki, Górny Śląsk. Szczególny przypadek kulturowy, Kielce 1990;W.Świątkiewicz, Tradycja i wybór. Socjologiczne studium religijności na Górnym Śląsk, Katowice 1997; W. Świątkiewicz, Rodzina jako wartość w tradycji kulturowej Górnego Śląska, w: Rodzina w województwie katowickim. Raporty i opracowania, red. W. Świątkiewicz, Katowice 1998; U. Swadźba, Śląski etos pracy. Studium socjologiczne, Katowice 2001; I. Bukowska-Floreńska, Rodzina na Górnym Śląsku, Katowice 2007; U. Swadźba, Wartości – pracy, rodziny i religii - ciągłość i zmiana. Socjologiczne studium społeczności śląskich, Katowice 2012.
  2. U. Swadźba. Śląski etos pracy…
  3. I. Bukowska-Floreńska, Rodzina na Górnym Śląsku…, s. 61-95.
  4. W. Świątkiewicz, Rodzina jako wartość...
  5. I. Bukowska- Floreńska, Rodzina na Górnym…,s. 169.
  6. tamże, s. 171.
  7. U. Swadźba. Wartości – pracy, rodziny i religii…., s. 42.
  8. Historia Śląska. T.3. Cz.2, red. S. Michalkiewicz, Wrocław 1976, s.256.
  9. J. Ligęza, M. Żywirska, Zarys kultury górniczej, Katowice 1964, s.15-80.
  10. K. Jonca, Polityka socjalna Niemiec w przemyśle ciężkim Górnego Śląska 1971-1914, Katowice 1966.
  11. J. Wycisło, Model chrześcijańskiego robotnika górnośląskiego w końcu XIX wieku, Katowice 1991, s.9.
  12. M. Wanatowicz, Ludność napływowa na Górnym Śląsku…
  13. A. Hrebenda, Górnośląska klasa robotnicza w latach międzywojennych 1922-1939, Katowice 1979, s.107 – 111.
  14. J. Ligęza, M. Żywirska, Zarys kultury górniczej…
  15. I. Bukowska-Floreńska, Społeczno-kulturowe funkcje tradycji…
  16. Życiorysy górników, oprac. M. Żywirska, Katowice 1949, s..254.
  17. I. Bukowska-Floreńska, Rodzina na Górnym Śląsku…
  18. A. Hrebenda. Górnośląska klasa robotnicza…, s. 72-75.
  19. E. Kopeć: „My” i „oni”…,s.44.
  20. Historia Śląska. T.3. Cz.2…., s.323-324.
  21. J. Myszor: Duszpasterstwo parafialne na Górnym Śląsku w latach 1821-1914, Katowice 1991, s.219; J. Wycisło, Model chrześcijańskiego robotnika górnośląskiego…
  22. W. Świątkiewicz, Tradycja i wybór…
  23. . Wanatowicz, Inteligencja na Śląsku…
  24. E. Szramek, Śląsk jako problem socjologiczny…, s. 57.
  25. W. Świątkiewicz, Tradycja i wybór…, s. 53.
  26. J.Więcek, Struktura zatrudnienia a płynność robotników w przemyśle węglowym w latach 1949-1959. Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”, 1965.
  27. U. Swadźba. Śląski etos…, s.81-89.
  28. G. Szpor, Problemy zatrudnienia w przemyśle ciężkim w latach 1950 – 1955, w: Studia i materiały z dziejów Śląska, T.13. Katowice 1983, s. 459; tamżę, s. 89-93.
  29. L. Frąckiewicz. Starzy robotnicy na Śląsku. Warszawa 1974, s. 23-24.
  30. H. Dutkiewicz, Małżeństwa mieszane w czterech miastach GOP jako wskaźnik integracji społecznej, Katowice1968, s. 36-42.
  31. W. Mrozek. Rodzina górnicza…; F. Adamski. Hutnik i jego rodzina…
  32. tamże
  33. E. Kasprów, Czynniki adaptacji kobiet do zawodów tradycyjnie męskich. „Górnośląskie Studia Socjologiczne”, T.10/1972, s. 205-311.
  34. W. Mrozek, Górnośląska rodzina robotnicza w procesie przeobrażeń, Katowice „Śląsk”, 1987.
  35. U. Swadźba. Śląski etos…
  36. W. Świątkiewicz, Tradycja i wybór…; I. Bukowska-Floreńska, Rodzina na Górnym Śląsku…
  37. U. Swadźba, Wartości – pracy, rodziny i religii…,s.145-150.
  38. W. Jacher, A. Klasik (red.), Region w procesie przemian. Aspekt socjologiczny i ekonomiczny, Katowice 2005.
  39. U. Swadźba. Śląski etos…, U. Swadźba. Etos pracy na Górnym Śląsku. Tradycja, współczesne oblicze i zmiany. „Studia Socjologiczne”, nr. 4, s. 165-190.
  40. U. Swadźba, Edukacja – świadomościowe zmiany w okresie transformacji w województwie śląskim, w: U. Swadźba, red. 20 lat transformacji w aspekcie regionalnym. Refleksje socjologów, Katowice 2011.
  41. U. Swadźba, Miejsce pracy zawodowej w życiu kobiet śląskich, w: Praca czy rodzina? Dylematy kobiet śląskich, U. Swadźba red., Katowice 2009.
  42. W. Świątkiewicz, Kondycja rodziny śląskiej, w: W. Jacher, A. Klasi,k red. Zmieniające się oblicza regionu górnośląskiego, Katowice 2007; U. Swadźba, Wartości – pracy, rodziny i religii…, s. 327-334.
  43. U. Swadźba, Wartości – pracy, rodziny i religii…, s. 345-392.
  44. A. Górny. Religijność śląska a procesy sekularyzacyjne, w; Świat śląskich…, U.Swadźba red., Katowice 2008.