Sztuka średniowiecza: Różnice pomiędzy wersjami

Z IBR wiki
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 18: Linia 18:


Na  osobną  uwagę  zasługuje  dzieło  znane  obecnie  jedynie  z  dawnych  fotografii, jakim  jest  słynna  kustodia  raciborska  przechowywana  do  1945  roku w  tutejszym  kościele  parafialnym  Wniebowzięcia  NMP,  zaginiona podczas działań  wojennych. Kustodia jest naczyniem do przechowywania wielkiej hostii, gdy nie znajduje się w monstrancji. Kustodiom, tak jak monstrancjom, nadawano wysoce kunsztowny kształt, godny, aby były nośnikiem idei„ nowego grobu Chrystusa zmartwychwstałego”. Ponad metrowej wysokości kompozycja wykonana ze złoconego srebra o wadze 13,5 kg zdobna była emalią, perłami i drogimi kamieniami.  Została  ufundowana  przez  księżnę Magdalenę wdowę  po  księciu  Janie  III  Przemyślidzie. Struktura  kustodii naśladuje formy  architektury: tworzą je lekkie  podpory, służki, fiale i  maswerki w trzech kondygnacjach.    U dołu  znajduje  się  półfigura  Chrystusa Bolesnego w  sarkofagu, powyżej jest  puszka  na  hostię. Całość wieńczy figura Madonny na półksiężycu z kielichem i berłem. Teologicznie  kustodia  posiadała wyraz wybitnie  antyhusycki  ( teza o realnej  obecności  Chrystusa w  hostii i  Marii Współodkupicielki). Nie  wiemy  nic  o pochodzeniu  tego  dzieła, być  może pochodziło z  Krakowa  albo  z  Wrocławia bądź  Nysy, choć  wiadomo ,że samo srebro  wydobywano wtedy  pod  Bytomiem  i  w  Tarnowskich Górach. Spośród  dzieł  rzeźby  monumentalnej należy  wymienić  gotyckie pomniki nagrobne zachowane  w  Cieszynie  i  Raciborzu. W  cieszyński  kościele  podominikańskich  znajduje  się  płyta  nagrobna, pierwotnie  ułożona  a  tumbie  z  przedstawieniem  księcia  Przemysława Noszaka  (zm. 1409), ukazanego  w  zbroi  z  mieczem  w  prawej  dłoni. Rzeźba datowana  jest  na  lata  około 1380-1390 i wiąże  się  z  praską  szkołą  Piotra Parlera. Przemysław    był  blisko  związany  z  cesarskim  dworem  w  Pradze, zatem  takie  konotacje  artystyczne  są  zrozumiałe. Z  kolei  w  raciborskim  byłym  klasztorze  dominikanek (obecnie  muzeum)znajduje  się  późnogotycki  nagrobek  Jana  III  Przemyślidy  księcia raciborskiego i  jego  małżonki Magdaleny,  datowany  na  lata  około 1495.Na  osobne  omówienie  zasługuje  monumentalna  wolno  stojąca  figura Madonny  z  Dzieciątkiem ( obecnie w Muzeum Śląska  Cieszyńskiego)z cieszyńskiego  Starego  Targu. Przeprowadzona  w  2000 roku  konserwacja  i usunięcie  warstw  przemalowań  odsłoniła  pierwotny  kształt tego  dzieła  pozostającego  w  bliskim  związku  z  praską  szkołą  Piotra  Parlera  i  zespołem rzeźb  w  katedrze  św. Wita  na  Hradczanach. Dzieło  datowane  jest  na końcowe lata  60-te  XIV wieku  i  jest  obecnie  najwybitniejszym  zabytkiem  średniowiecznej  rzeźby  na  terenie  województwa. Rzeźbą  i  malarstwem  średniowiecznym  zajmowano się  od  dawna. Już  w okresie  międzywojnia  ówczesny dyrektor Muzeum Śląskiego w  Katowicach Tadeusz Dobrowolski zgromadził  znaczący  zbiór  dzieł  będący obecnie  w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach. Oprócz  sporadycznie  zachowanych obiektów  w  terenie, wymienianych  w  Katalogu  Zabytków,  zbiór  katowicki stanowi  cenny  przegląd  zachowanej  substancji  artystycznej.  Najczęściej wymienia  się  kilka  dzieł:  Madonnę  na  lwie  z  Miasteczka Śląskiego (około1370), św. Annę  Samotrzeć  (pocz. XV w.)  i Madonnę  z  Dzieciątkiem  (około1420)-obie  z  Knurowa  jako  znaczące  dzieła  gotyku zwanego pięknym, spośród  dzieł  malarstwa:  dwa  skrzydła  późnogotyckiego  tryptyku  z  Kamienicy pod  Bielskiem (około 1460).
Na  osobną  uwagę  zasługuje  dzieło  znane  obecnie  jedynie  z  dawnych  fotografii, jakim  jest  słynna  kustodia  raciborska  przechowywana  do  1945  roku w  tutejszym  kościele  parafialnym  Wniebowzięcia  NMP,  zaginiona podczas działań  wojennych. Kustodia jest naczyniem do przechowywania wielkiej hostii, gdy nie znajduje się w monstrancji. Kustodiom, tak jak monstrancjom, nadawano wysoce kunsztowny kształt, godny, aby były nośnikiem idei„ nowego grobu Chrystusa zmartwychwstałego”. Ponad metrowej wysokości kompozycja wykonana ze złoconego srebra o wadze 13,5 kg zdobna była emalią, perłami i drogimi kamieniami.  Została  ufundowana  przez  księżnę Magdalenę wdowę  po  księciu  Janie  III  Przemyślidzie. Struktura  kustodii naśladuje formy  architektury: tworzą je lekkie  podpory, służki, fiale i  maswerki w trzech kondygnacjach.    U dołu  znajduje  się  półfigura  Chrystusa Bolesnego w  sarkofagu, powyżej jest  puszka  na  hostię. Całość wieńczy figura Madonny na półksiężycu z kielichem i berłem. Teologicznie  kustodia  posiadała wyraz wybitnie  antyhusycki  ( teza o realnej  obecności  Chrystusa w  hostii i  Marii Współodkupicielki). Nie  wiemy  nic  o pochodzeniu  tego  dzieła, być  może pochodziło z  Krakowa  albo  z  Wrocławia bądź  Nysy, choć  wiadomo ,że samo srebro  wydobywano wtedy  pod  Bytomiem  i  w  Tarnowskich Górach. Spośród  dzieł  rzeźby  monumentalnej należy  wymienić  gotyckie pomniki nagrobne zachowane  w  Cieszynie  i  Raciborzu. W  cieszyński  kościele  podominikańskich  znajduje  się  płyta  nagrobna, pierwotnie  ułożona  a  tumbie  z  przedstawieniem  księcia  Przemysława Noszaka  (zm. 1409), ukazanego  w  zbroi  z  mieczem  w  prawej  dłoni. Rzeźba datowana  jest  na  lata  około 1380-1390 i wiąże  się  z  praską  szkołą  Piotra Parlera. Przemysław    był  blisko  związany  z  cesarskim  dworem  w  Pradze, zatem  takie  konotacje  artystyczne  są  zrozumiałe. Z  kolei  w  raciborskim  byłym  klasztorze  dominikanek (obecnie  muzeum)znajduje  się  późnogotycki  nagrobek  Jana  III  Przemyślidy  księcia raciborskiego i  jego  małżonki Magdaleny,  datowany  na  lata  około 1495.Na  osobne  omówienie  zasługuje  monumentalna  wolno  stojąca  figura Madonny  z  Dzieciątkiem ( obecnie w Muzeum Śląska  Cieszyńskiego)z cieszyńskiego  Starego  Targu. Przeprowadzona  w  2000 roku  konserwacja  i usunięcie  warstw  przemalowań  odsłoniła  pierwotny  kształt tego  dzieła  pozostającego  w  bliskim  związku  z  praską  szkołą  Piotra  Parlera  i  zespołem rzeźb  w  katedrze  św. Wita  na  Hradczanach. Dzieło  datowane  jest  na końcowe lata  60-te  XIV wieku  i  jest  obecnie  najwybitniejszym  zabytkiem  średniowiecznej  rzeźby  na  terenie  województwa. Rzeźbą  i  malarstwem  średniowiecznym  zajmowano się  od  dawna. Już  w okresie  międzywojnia  ówczesny dyrektor Muzeum Śląskiego w  Katowicach Tadeusz Dobrowolski zgromadził  znaczący  zbiór  dzieł  będący obecnie  w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach. Oprócz  sporadycznie  zachowanych obiektów  w  terenie, wymienianych  w  Katalogu  Zabytków,  zbiór  katowicki stanowi  cenny  przegląd  zachowanej  substancji  artystycznej.  Najczęściej wymienia  się  kilka  dzieł:  Madonnę  na  lwie  z  Miasteczka Śląskiego (około1370), św. Annę  Samotrzeć  (pocz. XV w.)  i Madonnę  z  Dzieciątkiem  (około1420)-obie  z  Knurowa  jako  znaczące  dzieła  gotyku zwanego pięknym, spośród  dzieł  malarstwa:  dwa  skrzydła  późnogotyckiego  tryptyku  z  Kamienicy pod  Bielskiem (około 1460).
==Ziemie  Małopolski  Zachodniej==
Obszar  ten  stanowi  peryferię  Małopolski  historycznej  i  w  zakresie  spraw sztuki średniowiecznej  nie  tworzy  wyodrębnionej  geograficznie  krainy. Peryferyjnym  pozostaje  także  w  odniesieniu  do  ziem  górnośląskich. Ośrodkiem  skupiającym  najwięcej  elementów  sztuki  średniowiecznej jest Częstochowa  i  znajdujący  się  tutaj  klasztor paulinów  na Jasnej Górze. Ufundowany  został  w  1382  roku  przez  księcia  opolskiego Władysława zwanego Opolczykiem, krewnego króla polskiego  Ludwika  Andegaweńskiego, palatyna Węgier  i  namiestnika  Rusi Halickiej. W 1384 ks. Władysław sprowadza na Jasną Górę  otoczony  kultem  obraz Matki Boskiej . Jest to dzieło o prototypie  bizantyńskim (Hodegetria) przemalowane w  XIV w. oraz powtórnie przekształcone  w  latach 1431-34 w  duchu  gotyckiego tak zwanego stylu  pięknego.  Częstochowskiej  Hodegetrii  towarzyszą w kaplicy jasnogórskiej dwa  dalsze  wybitne  dzieła  sztuki średniowiecznej:  monumentalna  rzeźba krucyfiksu zwanego Jagiellońskim z  końca  XV wieku nieznanego  autorstwa  oraz rzeźba Piety z  początku XV wieku  pochodzącej  z  śląskiego  Dzierżoniowa, dar Wrocławskiego Muzeum Diecezjalnego  z  1966 roku. Pierwotny kształt  kościoła  jasnogórskiego o którym  wiadomo, że  powstał około1460 roku  i  miał  wówczas formę  wzorowaną  na  śląskich  budowlach  halowych, zaś przekształcony  został  w  następnych  stuleciach  w  stylu  barokowym .Średniowiecznej  proweniencji  na  tym  obszarze  jest  seria  budowli obronnych powstałych  w większości  w  XIV wieku  jako  odgraniczenie  terytoriów mało-polskich od  ziem  śląskich.  Zaliczają  się  do  nich :  zamek  królewski  Kazimierza Wielkiego  w  Będzinie, początek mający  jeszcze  w 2.połowie XIII w., wznoszony do  około 1358 roku. Ma  rzut nieregularnego  pięcioboku  z  podwójnym  obwodem murów. Odbudowany  został  w  latach  1952-6  i  mieści  obecnie  Muzeum Zagłębia Dąbrowskiego. Pozostałości  zamku  królewskiego  w  Bobolicach pochodzą  z 1. Połowy XIV wieku. Ruiny  zamku  gotyckiego  w  Mirowie pochodzą  z  końca  XIV  i  pierwszej połowy  XV wieku i  składają  się  z  zamku  górnego  i  dolnego  z  wieżami  ora dziedzińcem  otoczonym  murem. Pozostałości  gotyckiego  zamku  w  Morsku  datowane  są  hipotetycznie także na  wiek XIV. Najbardziej znany  jest  zamek  Bonerów  w  Ogrodzieńcu, gotycko- renesansowy, zbudowany  z  wykorzystaniem  murów  z  XIV  i XV wieku, na  rzucie  nieregularnym, trójskrzydłowy z  wieżą  bramną,  basztami  i dużym  podzamczem. W  Olsztynie  znajduje  się  kolejny zamek obronny  w  formie  ruiny ,zapewne  z  2.połowy  XIII wieku, rozbudowany  w  XIV wieku  za  Kazimierza Wielkiego. Zniszczony  został  podczas  najazdu  szwedzkiego. Składa  się  zamku górnego, średniego  i  dwóch  podzamczy. Jego  dominantą  jest  cylindryczna  wieża. W Siewierzu  znajduje  się  zamek  biskupów  krakowskich (w  stanie  ruiny)na  nieregularnym  rzucie, z  wewnętrznym  dziedzińcem, barbakanem  i  wieżą, najpewniej  z  2.  połowy XIV wieku. Dodać  trzeba  do tego  ruinę gotyckiego  zamku  w  Smoleniu (Pileckich)  z XIV wieku, obejmującego  zamek  górny  i  dwa  dolne oraz  cylindryczną  basztę. Niewielkie  miasta  lokowane  na  prawie  niemieckim  powstawały  w większości  także    w  stuleciu XIII i  XIV.  Zaliczyć  do  nich  trzeba  wspomniany Będzin (1358), Siewierz (zapewne  z  w XIII), Kłobuck (1344 ?), Krzepice (1357).

Wersja z 12:00, 5 wrz 2014


Nakreślenie przeglądu encyklopedycznego sztuki wieków średnich województwa śląskiego wymaga przypomnienia, że opisywany obszar należał w owym czasie do różnych organizmów politycznych i obecnie trzeba go rozpatrywać w trzech obszarach:

  1. W centrum województwa znajduje się część historycznego Górnego Śląska (pozostałe wchodzą wkład województwa opolskiego oraz na zachodzie znajdują się w obrębie Republiki Czeskiej).
  2. Na północy województwa znajdują się powiaty historycznej zachodniej Małopolski (wraz z Zagłębiem Dąbrowskim).
  3. Na południu województwo obejmuje ziemię żywiecką, historycznie interesującym nas okresie także należącą do Małopolski.

Wynikają stąd określone konsekwencje kulturowo-artystyczne: ciążenie przeciwległych kierunkach do centrów znajdujących się poza obszarem opisanych terytoriów- do Pragi i Wrocławia z jednej strony, do Krakowa drugiej. Generalnie kultura artystyczna wieków średnich na omawianym obszarze miała charakter peryferyjny w stosunku do ówczesnych centrów sztuki. Ziemie dzisiejszego województwa śląskiego były w dobie wieków średnich słabo zaludnione, nie dziwi, zatem, że w początkowych okresach liczba zabytków była skromna. Niemniej specyfika tematu domaga się, aby przyjąć trójdzielny układ prezentacji zagadnienia zgodnie z wyżej nakreślonym podziałem historycznym ziem obecnego województwa.

Ziemie górnośląskie

Dziełem najwcześniejszym, do tego dobrze zachowanym, jest kaplica grodowa (rotunda) pod wezwaniem św. Mikołaja i św. Wacława na wzgórzu zamkowym w Cieszynie. Przyjmuje się, że powstała około połowy XI wieku(niektórzy autorzy datują ją na początek XII wieku). Zbudowana jest dokładnie opracowanych ciosów kamiennych, ma rzut koła, przykryta jest kopułą. Od wschodu przylega do niej półkolista apsyda mieszcząca ołtarz. Naprzeciwko znajduje się zrekonstruowana empora wsparta na kolumnach. Rotunda cieszyńska należy do szeregu podobnych założeń kościołów grodowych znanych z terenu Czech i Moraw, skąd rozprzestrzeniły się na obszary Śląska i dalej na wschód, do Polski.

Opisana rotunda wchodziła wkład kompleksu strażniczo-obronnego kasztelańskiego grodu na wysokim brzegu Olzy, wzmiankowanym już w 1155 roku. Gród ten od końca XIII w.(1281) Stał się rezydencją książąt piastowskich na Cieszynie, którzy rozbudowali gród do rangi reprezentacyjnej siedziby gotyckiej (zniszczonej podczas wojny trzydziestoletniej). Z XIV w. zachowała się wieża zamkowa na rzucie kwadratu z wydatnym krenelażem i piękną rzeźbą heraldyczną Orła piastowskiego modelowaną w stylu praskiej szkoły Piotra Parkera. Był to czas największej świetności zamku cieszyńskiego. Najprostszą formą architektury kościelnej wczesno średniowiecznej był kształt prostokątnego korpusu z nieco odeń mniejszym prezbiterium. Taką formę posiada wizerunek nieistniejącego dziś kościoła w Bytomiu, zachowany na wrocławskim tympanonie Jaksy (1160-1163) trzymany, jako model z napisem „in Bitom” przez fundatora księcia Bolesława. Podobną formę otrzymał romański kościół cmentarny w Siewierzu pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela datowany na drugą ćwierć XII wieku. Przypomnijmy, że Siewierz należał aż do połowy XV stulecia do Śląska nim włączony został do Małopolski. Oprócz wymienionego przedtem Cieszyna źródła podają informacje istnieniu dalszych grodów w XII wieku w Raciborzu, Bytomiu i Mikołowie. Podobne, późniejsze założenia w Bielsku, Gliwicach i Pszczynie sprzężone zostały z nowo powstającymi miastami.

Sztukę gotycką reprezentują dwa dzieła o dużym znaczeniu artystycznym: pierwszym z nich jest opactwo cysterskie w Rudach Wielkich, założone 1255przez księcia raciborskiego Władysława. Mnisi przybyli tutaj z małopolskiego Jędrzejowa. Kościół i klasztor rudzki był największym przedsięwzięciem artystycznym na Górnym Śląsku tamtego czasu. Tu po raz pierwszy pojawiacie nowy styl gotycki. Kościół ma formę bazyliki trójnawowej z transeptem, prostokątnie zamknięte prezbiterium oraz kaplice po bokach prezbiterium. Układ budowli realizuje zasady cysterskiej prostoty- pierwotnie był bezwieżowy. W XVIII wieku kościół został gruntownie przekształcony w duchu barokowym, wszelako dekoracje stiukowe i polichromie wtedy powstałe uległy zniszczeniu podczas pożaru wznieconego przez Armię 1945 roku. W trakcie powojennych prac konserwatorskich odsłonięto pierwotny stan budowli w jego gotyckiej formie. Z średniowiecznego wyposażenia zachował się gotycki portal zachodni z 2.poł. XIII wieku. Drugim wybitnym dziełem architektury gotyckiej XIII wieku jest kaplica na wzgórzu zamkowym w Raciborzu, nazwana „Śląską Sainte Chapelle”, przywołującą na pamięć słynną budowlę paryską wzniesioną przez króla Ludwika IX (1239- 48). Powstanie kaplicy raciborskiej określacie na koniec XIII wieku. Kaplica stoi pod wezwaniem św. Tomasza Kantuaryjskiego i powstała jako votum dziękczynne za uzyskaną ugodę wsporze biskupa wrocławskiego Tomasza (fundatora kaplicy) z księciem Henrykiem Probusem o prawa lenne i sądowe. Niewielkich rozmiarów budowla była pierwotnie dwukondygnacyjna. Górna kondygnacja, wysmukła i strzelista, wytworna w proporcjach, sklepiona została żebrowym sklepieniem o subtelnym efekcie radialnego zamknięcia ściany czołowej. Raciborska kaplica posiada liczne analogie artystyczne na obszarze Dolnej Austrii, Styrii, Czech i Moraw.

W tym samym XIII stuleciu rozpoczyna się potężny ruch budowlany związany z nowym procesem urbanizacyjnym- powstawania miast na prawie niemieckim ze wszystkimi tego skutkami także artystycznymi. Koloniści przybywali z całej Europy zachodniej, a procesu tego nie zdołał zahamować nawet najazd mongolski (1241 ). Miasta zakładali najczęściej miejscowi książęta, niekiedy biskupi lub klasztory. Prawo miejskie nadawano osadom już istniejącym, albo zakładano je od nowa. W rezultacie bywało tak, że do dawnej przed lokacyjnej osady zabudowanej nieregularnie, dołączano część nową, planowaną podług ścisłego układu geometrycznego. W XIII wieku powstały lokowane na nowym prawie Racibórz (przed 1217), Bytom (1254), Sławięcice, Cieszyn (przed 1263), Wodzisław (1265), Gliwice (przed 1276),Mikołów (1276) i Siewierz (1276). Na lata około 1300 datowane jest założenie Rybnika, Bielska, Skoczowa i Pszczyny. Opisany proces został w XIV wieku zakończony. Ziemie górnośląskie pokryły się siecią miast, a liczba ludności zwiększyła się aż pięciokrotnie. Wszelako miasta te były stosunkowo małe i nie wytworzyły ośrodka metropolitalnego. Takimi pozostały do czasów kiedy w XIX i XX wieku nastąpiła eksplozja urbanizacyjna związana z industrializacją. Miasta lokowane na prawie niemieckim posiadały określony model zakomponowania architektoniczno-przestrzennego. Centrum stanowił rynek, prostokątny bądź kwadratowy, z którego wybiegały pod kątem prostym ulice tworzące szachownicową sieć działek zabudowy. Miasto otaczał na rzucie krągłym system murów obronnych z basztami (znany jako tak zwany śląski model miast owalnicowych). Do bram miejskich na przeciwległych stronach tej owalnicy ulice zbiegały się łukowo. Przykładem są Gliwice i Pszczyna. Na rynku umieszczano ratusz i wagę miejską. Ratusz znajdował się zwykle pośrodku rynku bądź w jednej z pierzei rynkowych. Niestety żaden z nich nie dochował się do naszych czasów w stanie pierwotnym. Kościół parafialny z kolei umieszczano -wzorem Wrocławia i miast morawskich- w osobnym kwartale bliżej murów miejskich (Bytom, Gliwice, Bielsko).Kształt architektury gotyckich kościołów miejskich pozostawał w cieniu bardziej monumentalnych założeń Dolnego Śląska oraz Opola. Tutaj na południu preferowano przestrzenie krótsze, raczej jednowieżowe, z wyraźną tendencją do kreowania przestrzeni jakby dośrodkowej. Charakterystycznymi rozwiązaniami są kościoły w Bytomiu, Gliwicach, Żorach ,Raciborzu i Puńcowie oraz w Starym Bielsku. Kościół Mariacki w Bytomiu posiada XIII- wieczne skromne prezbiterium oraz dodane późnogotyckie nawy boczne wraz z halowym korpusem o skomplikowanym układzie sklepień sieciowych, powstałym na początku XVI wieku. Z kolei potężny masyw kościoła WW Świętych w Gliwicach pochodzi z XV- początku XVI wieku. Składa się z halowego trójnawowego korpusu z krótkim prezbiterium. Szeroko rozstawione filary międzynawowe stwarzają wrażenie zlewającej się przestrzeni. Całość przykrywają gwiaździste sklepienia o wyrafinowanym efekcie dośrodkowych skrótów perspektywicznych. Podobnym halowym założeniem jest raciborski kościół parafialny pod wezwaniem Wniebowzięcia NMP . Budowano go długo, od XIII do ukończenia w wieku XVI. I tym razem jest to trójnawowa halowa budowla z gwieździstymi sklepieniami. Niezwykłą niespodziankę zawiera skromny kościół parafialny w Puńcowie pod Cieszynem, powstały późno, dopiero w 1518 roku. Na zewnątrz ukazuje oszkarpowany korpus i węższe, poligonalnie zamknięte prezbiterium. Wnętrze natomiast jest kwadratowe, a krzyżowo-żebrowe sklepienia wsparte są na jedynym środkowym filarze ,będącym osią kompozycyjną całości. Średniowieczny kościół , jego kształt architektoniczny oraz wyposażenie rzeźbiarskie i malarskie był nośnikiem wielorakich treści symbolicznych i dydaktycznych. Wnętrze było zapowiedzią Niebieskiego Jeruzalem, sferą uświęconą, gdzie śmiertelnemu dane jest obcowanie z prawdą Objawienia. Przed wiernym roztaczały się obrazy historii zbawienia , z postaciami Chrystusa, Marii i świętych. Ołtarz szafiasty w postaci zamkniętej na co dzień , w dni świąteczne otwierał wspaniałość wewnętrznych przedstawień stając się przedmiotem modlitewnego zachwytu. Rzadkim przykładem takiej polifonii architektury, rzeźby i malarstwa jest zachowany w prawie nie zmienionym kształcie niewielki kościół św. Stanisława w Starym Bielsku. Jego gotyckie prezbiterium z 2.połowy XIV w. wypełnia gęsto dekoracja malarska z końca XIV wieku ze scenami życia i pasji Chrystusa oraz postaciami świętych, malowana miękką linią z delikatnym modelunkiem, o wysmukłych, dworskich figurach. Całość wiązana jest z wpływami ówczesnej szkoły czeskiej. Kościół starobielski uważany jest za fundację księcia cieszyńskiego Przemysława I Noszaka. W późniejszych czasach dodano dalsze malowidła : z XVI wieku pochodzą twardo modelowane sceny pasyjne oraz delikatne wizerunki św. Jerzego i okrętu św. Urszuli na ścianie tęczowej. Całości dopełnia tryptyk z historią życia św. Stanisława, późnogotycki, datowany na lata 1505-1510. Genezy tego dzieła jedni upatrują w środowisku Krakowa, inni wiążą z osobą malarza Wincentego z Frysztatu pod Karwiną, twórcą tryptyku z Orłowej pod Ostrawą, stylistycznie bliskiego dziełu starobielskiemu.

Na osobną uwagę zasługuje dzieło znane obecnie jedynie z dawnych fotografii, jakim jest słynna kustodia raciborska przechowywana do 1945 roku w tutejszym kościele parafialnym Wniebowzięcia NMP, zaginiona podczas działań wojennych. Kustodia jest naczyniem do przechowywania wielkiej hostii, gdy nie znajduje się w monstrancji. Kustodiom, tak jak monstrancjom, nadawano wysoce kunsztowny kształt, godny, aby były nośnikiem idei„ nowego grobu Chrystusa zmartwychwstałego”. Ponad metrowej wysokości kompozycja wykonana ze złoconego srebra o wadze 13,5 kg zdobna była emalią, perłami i drogimi kamieniami. Została ufundowana przez księżnę Magdalenę wdowę po księciu Janie III Przemyślidzie. Struktura kustodii naśladuje formy architektury: tworzą je lekkie podpory, służki, fiale i maswerki w trzech kondygnacjach. U dołu znajduje się półfigura Chrystusa Bolesnego w sarkofagu, powyżej jest puszka na hostię. Całość wieńczy figura Madonny na półksiężycu z kielichem i berłem. Teologicznie kustodia posiadała wyraz wybitnie antyhusycki ( teza o realnej obecności Chrystusa w hostii i Marii Współodkupicielki). Nie wiemy nic o pochodzeniu tego dzieła, być może pochodziło z Krakowa albo z Wrocławia bądź Nysy, choć wiadomo ,że samo srebro wydobywano wtedy pod Bytomiem i w Tarnowskich Górach. Spośród dzieł rzeźby monumentalnej należy wymienić gotyckie pomniki nagrobne zachowane w Cieszynie i Raciborzu. W cieszyński kościele podominikańskich znajduje się płyta nagrobna, pierwotnie ułożona a tumbie z przedstawieniem księcia Przemysława Noszaka (zm. 1409), ukazanego w zbroi z mieczem w prawej dłoni. Rzeźba datowana jest na lata około 1380-1390 i wiąże się z praską szkołą Piotra Parlera. Przemysław był blisko związany z cesarskim dworem w Pradze, zatem takie konotacje artystyczne są zrozumiałe. Z kolei w raciborskim byłym klasztorze dominikanek (obecnie muzeum)znajduje się późnogotycki nagrobek Jana III Przemyślidy księcia raciborskiego i jego małżonki Magdaleny, datowany na lata około 1495.Na osobne omówienie zasługuje monumentalna wolno stojąca figura Madonny z Dzieciątkiem ( obecnie w Muzeum Śląska Cieszyńskiego)z cieszyńskiego Starego Targu. Przeprowadzona w 2000 roku konserwacja i usunięcie warstw przemalowań odsłoniła pierwotny kształt tego dzieła pozostającego w bliskim związku z praską szkołą Piotra Parlera i zespołem rzeźb w katedrze św. Wita na Hradczanach. Dzieło datowane jest na końcowe lata 60-te XIV wieku i jest obecnie najwybitniejszym zabytkiem średniowiecznej rzeźby na terenie województwa. Rzeźbą i malarstwem średniowiecznym zajmowano się od dawna. Już w okresie międzywojnia ówczesny dyrektor Muzeum Śląskiego w Katowicach Tadeusz Dobrowolski zgromadził znaczący zbiór dzieł będący obecnie w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach. Oprócz sporadycznie zachowanych obiektów w terenie, wymienianych w Katalogu Zabytków, zbiór katowicki stanowi cenny przegląd zachowanej substancji artystycznej. Najczęściej wymienia się kilka dzieł: Madonnę na lwie z Miasteczka Śląskiego (około1370), św. Annę Samotrzeć (pocz. XV w.) i Madonnę z Dzieciątkiem (około1420)-obie z Knurowa jako znaczące dzieła gotyku zwanego pięknym, spośród dzieł malarstwa: dwa skrzydła późnogotyckiego tryptyku z Kamienicy pod Bielskiem (około 1460).

Ziemie Małopolski Zachodniej

Obszar ten stanowi peryferię Małopolski historycznej i w zakresie spraw sztuki średniowiecznej nie tworzy wyodrębnionej geograficznie krainy. Peryferyjnym pozostaje także w odniesieniu do ziem górnośląskich. Ośrodkiem skupiającym najwięcej elementów sztuki średniowiecznej jest Częstochowa i znajdujący się tutaj klasztor paulinów na Jasnej Górze. Ufundowany został w 1382 roku przez księcia opolskiego Władysława zwanego Opolczykiem, krewnego króla polskiego Ludwika Andegaweńskiego, palatyna Węgier i namiestnika Rusi Halickiej. W 1384 ks. Władysław sprowadza na Jasną Górę otoczony kultem obraz Matki Boskiej . Jest to dzieło o prototypie bizantyńskim (Hodegetria) przemalowane w XIV w. oraz powtórnie przekształcone w latach 1431-34 w duchu gotyckiego tak zwanego stylu pięknego. Częstochowskiej Hodegetrii towarzyszą w kaplicy jasnogórskiej dwa dalsze wybitne dzieła sztuki średniowiecznej: monumentalna rzeźba krucyfiksu zwanego Jagiellońskim z końca XV wieku nieznanego autorstwa oraz rzeźba Piety z początku XV wieku pochodzącej z śląskiego Dzierżoniowa, dar Wrocławskiego Muzeum Diecezjalnego z 1966 roku. Pierwotny kształt kościoła jasnogórskiego o którym wiadomo, że powstał około1460 roku i miał wówczas formę wzorowaną na śląskich budowlach halowych, zaś przekształcony został w następnych stuleciach w stylu barokowym .Średniowiecznej proweniencji na tym obszarze jest seria budowli obronnych powstałych w większości w XIV wieku jako odgraniczenie terytoriów mało-polskich od ziem śląskich. Zaliczają się do nich : zamek królewski Kazimierza Wielkiego w Będzinie, początek mający jeszcze w 2.połowie XIII w., wznoszony do około 1358 roku. Ma rzut nieregularnego pięcioboku z podwójnym obwodem murów. Odbudowany został w latach 1952-6 i mieści obecnie Muzeum Zagłębia Dąbrowskiego. Pozostałości zamku królewskiego w Bobolicach pochodzą z 1. Połowy XIV wieku. Ruiny zamku gotyckiego w Mirowie pochodzą z końca XIV i pierwszej połowy XV wieku i składają się z zamku górnego i dolnego z wieżami ora dziedzińcem otoczonym murem. Pozostałości gotyckiego zamku w Morsku datowane są hipotetycznie także na wiek XIV. Najbardziej znany jest zamek Bonerów w Ogrodzieńcu, gotycko- renesansowy, zbudowany z wykorzystaniem murów z XIV i XV wieku, na rzucie nieregularnym, trójskrzydłowy z wieżą bramną, basztami i dużym podzamczem. W Olsztynie znajduje się kolejny zamek obronny w formie ruiny ,zapewne z 2.połowy XIII wieku, rozbudowany w XIV wieku za Kazimierza Wielkiego. Zniszczony został podczas najazdu szwedzkiego. Składa się zamku górnego, średniego i dwóch podzamczy. Jego dominantą jest cylindryczna wieża. W Siewierzu znajduje się zamek biskupów krakowskich (w stanie ruiny)na nieregularnym rzucie, z wewnętrznym dziedzińcem, barbakanem i wieżą, najpewniej z 2. połowy XIV wieku. Dodać trzeba do tego ruinę gotyckiego zamku w Smoleniu (Pileckich) z XIV wieku, obejmującego zamek górny i dwa dolne oraz cylindryczną basztę. Niewielkie miasta lokowane na prawie niemieckim powstawały w większości także w stuleciu XIII i XIV. Zaliczyć do nich trzeba wspomniany Będzin (1358), Siewierz (zapewne z w XIII), Kłobuck (1344 ?), Krzepice (1357).