Tradycyjna obrzędowość doroczna Górnego Śląska w okresie wielkanocnym: Różnice pomiędzy wersjami

Z IBR wiki
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 15: Linia 15:


Doroczne zwyczaje i obrzędy stanowią fenomeny, które odnoszą się do istoty ludzkiego istnienia we wspólnocie, w której człowiek rodzi się i wychowuje. Jej znaczenie daleko wykracza poza czysto magiczno-wierzeniowy czy zabawowo-rozrywkowy sens. Są one elementem ludzkiej tożsamości, zaś ich żywotność pozwala tę tożsamość pielęgnować i utrwalać. Obrzędowość wraz z przemianami wspólnot, przez które jest praktykowana, ulegać może pewnym modyfikacjom, jednak przejawy jej obecności świadczą o żywotności i ciągłości dziedzictwa niematerialnego<ref>Przegląd współczesnych form górnośląskiej obrzędowości ujęty został w publikacji: R. Garstka, A. Lysko, ''Czas niezwykły. Obrzędowość doroczna na Górnym Śląsku'', Katowice 2018, s. 15-270.</ref>.
Doroczne zwyczaje i obrzędy stanowią fenomeny, które odnoszą się do istoty ludzkiego istnienia we wspólnocie, w której człowiek rodzi się i wychowuje. Jej znaczenie daleko wykracza poza czysto magiczno-wierzeniowy czy zabawowo-rozrywkowy sens. Są one elementem ludzkiej tożsamości, zaś ich żywotność pozwala tę tożsamość pielęgnować i utrwalać. Obrzędowość wraz z przemianami wspólnot, przez które jest praktykowana, ulegać może pewnym modyfikacjom, jednak przejawy jej obecności świadczą o żywotności i ciągłości dziedzictwa niematerialnego<ref>Przegląd współczesnych form górnośląskiej obrzędowości ujęty został w publikacji: R. Garstka, A. Lysko, ''Czas niezwykły. Obrzędowość doroczna na Górnym Śląsku'', Katowice 2018, s. 15-270.</ref>.
==Okres wielkanocny==
==Wielki Tydzień==
===Niedziela Palmowa===
===Wielka Środa===
===Wielki Czwartek===
===Wielki Piątek===
===Wielka Sobota===
==Niedziela Wielkanocna==
==Poniedziałek Wielkanocny==


==Przypisy==
==Przypisy==
<references/>
<references/>

Wersja z 17:47, 18 sie 2024

Autor: dr Marcin Wądołowski

ENCYKLOPEDIA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
TOM: 11 (2024)

Obrzędowość jako przejaw ludzkiej aktywności, zgodnie ze słownikową definicją, oznacza: „ceremonie związane z kultem, zespoły określonych i zachowanych przez tradycję czynności, gestów i słów stanowiących stronę zewnętrzną uroczystości wierzeniowych oraz aktów społeczno-prawnych”[1].

Górny Śląsk charakteryzuje się wyjątkowym bogactwem zwyczajów i obrzędów. Zachowana na tym obszarze obrzędowość doroczna stanowi jeden z najbardziej zajmujących zespołów istniejących w granicach Polski, a ponieważ znaczna część tych zwyczajów należy do najdawniejszych w Europie Środkowej, przykuwa szczególną uwagę badaczy z różnych dziedzin nauk humanistycznych (etnografów, historyków, socjologów itd.)[2].

Górnośląski rok obrzędowy od wieków regulowany był przez kalendarz świąt kościelnych. Kalendarz kościelny oparty jest na kalendarzu słonecznym (długość roku) i księżycowym (wyznaczającym datę Wielkanocy i zależnych od niej świąt). Rok dzieli się w nim na okresy liturgiczne i siedmiodniowe tygodnie, a daty dzienne określa się imionami świętych lub nazwami świąt stałych i ruchomych. Wyznaczają go, związane z rokiem astronomicznym archaiczne obrzędy, wtopione w święta kościelne i dni poświęcone określonym świętym patronom, związane z kolei ze zmianą pór roku. Rok kalendarzowy pierwotnie rozpoczynał się dawniej w dniu równonocy wiosennej (czyli w Wielkanoc). W późniejszym czasie jego początek przesunięty został na czas przesilenia zimowego, czyli okres zwany „Godami” lub „Dwunastnicą”, obejmujący święta Bożego Narodzenia, Sylwester, Nowy Rok i Trzech Króli. Związane z obowiązującym przebiegiem dni i ich układem tradycje i obrzędy, wierzenia i przesądy, niezwykle bogate i urozmaicone, sięgające często swymi korzeniami głęboko w przeszłość, od wieków zajmują uczonych i artystów[3].

Doroczne zwyczaje i obrzędy stanowią fenomeny, które odnoszą się do istoty ludzkiego istnienia we wspólnocie, w której człowiek rodzi się i wychowuje. Jej znaczenie daleko wykracza poza czysto magiczno-wierzeniowy czy zabawowo-rozrywkowy sens. Są one elementem ludzkiej tożsamości, zaś ich żywotność pozwala tę tożsamość pielęgnować i utrwalać. Obrzędowość wraz z przemianami wspólnot, przez które jest praktykowana, ulegać może pewnym modyfikacjom, jednak przejawy jej obecności świadczą o żywotności i ciągłości dziedzictwa niematerialnego[4].

Okres wielkanocny

Wielki Tydzień

Niedziela Palmowa

Wielka Środa

Wielki Czwartek

Wielki Piątek

Wielka Sobota

Niedziela Wielkanocna

Poniedziałek Wielkanocny

Przypisy

  1. Obrzędowość, w: Słownik folkloru polskiego, red. J. Krzyżanowski, Warszawa 1965, s. 275.
  2. J. Pośpiech, Obrzędy i zwyczaje doroczne, w: Folklor Górnego Śląska, red. D. Simonides, Katowice 1989, s. 173.
  3. A. Halor, Rok obrzędowy na Górnym Śląsku, Chorzów 2023, s. 14.
  4. Przegląd współczesnych form górnośląskiej obrzędowości ujęty został w publikacji: R. Garstka, A. Lysko, Czas niezwykły. Obrzędowość doroczna na Górnym Śląsku, Katowice 2018, s. 15-270.