Realizm socjalistyczny na obszarze województwa śląskiego: Różnice pomiędzy wersjami

Z IBR wiki
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 38 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
Autor: Prof. zw. dr hab. Ewa Chojecka
[[Kategoria:Nauki społeczne]]
[[Kategoria:Historia]]
[[Kategoria:Indeks haseł – alfabetyczny]]
[[Kategoria:Tom 3 (2016)]]
(ang. Socialist realism in Silesian Voivodeship,niem. Sozialistischer Realismus in der Woiwodschaft Schlesien)


REALIZM SOCJALISTYCZNY NA OBSZARZE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Autor:[[Prof. zw. dr hab. Ewa Chojecka]]


::::::::::::::::::::::::: ENCYKLOPEDIA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
:::::::::::::::::::::::::[[ENCYKLOPEDIA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO Tom 3 (2016)|TOM: 3 (2016)]] 


  Terminem „realizm  socjalistyczny”-  skrótowo  zwanym  „socrealizmem”, niekiedy
==Pojęcie realizmu socjalistycznego==
urągliwie „socem”- określamy  zjawiska  w  obrębie  kultury, jakie podyktowane
były  przez  władze  komunistyczne  PRL traktujące  kulturę  jako  narzędzie swojej
polityki . Służyć  miała  umacnianiu  systemu politycznego, promowaniu określonych
treści  ideologicznych i  propagandowych. Okres radykalnego  socrealizmu
przypadał  na  lata  1949- 1955,  jakkolwiek  wiele  jego  objawów  trwało oraz  dzieł 
powstawało  także  w  dziesiątkach  następnych  lat.
  Socrealizm  obejmował  sztuki  plastyczne,  architekturę, także  literaturę, teatr
i muzykę.  Twórczość  artystyczna  i  literacka  podporządkowane  zostały nadzorowi
ideologicznemu  i  administracyjnemu  resortów  rządowych  i  partyjnych  PZPR,
wzorem  stalinowskiego  ZSRR.
  Założeniem  socrealizmu  było  tworzenie  i  promowanie  sztuki  którą  definiowano
jako „socjalistyczną  w  treści  i  narodową  w  formie”. Treści  miały  być  glory-
fikacją  ludu  pracującego, pochwałą ustroju  sprawiedliwości  społecznej, upamięt-
nieniem  bohaterów  rewolucji  i  przodowników  pracy, marksistowsko-leninowskiego
pojmowania  dziejów , historii  narodowej  jako walki  o wyzwolenie  społeczne.
W  zalewie  tych  schematów  nie  było  miejsca  na  regionalne  doświadczenia,
świat  był  czarno- biały, a  wróg  kapitalistycznego  imperializmu  jednoznacznie
zdefiniowany. Panowały: przyjaźń polsko-radziecka  i  walka  o  pokój.


Terminem „realizm socjalistyczny” – skrótowo zwanym „socrealizmem”, niekiedy urągliwie „socem” – określamy zjawiska w obrębie kultury, jakie podyktowane były przez władze komunistyczne PRL traktujące kulturę jako narzędzie swojej polityki. Służyć miała umacnianiu systemu politycznego, promowaniu określonych treści ideologicznych i propagandowych. Okres radykalnego socrealizmu przypadał na lata 1949-1955, jakkolwiek wiele jego objawów oraz dzieł trwało i powstawało także w dziesiątkach następnych lat. Socrealizm obejmował sztuki plastyczne, architekturę, literaturę, a także teatr i muzykę. Twórczość artystyczna i literacka podporządkowane zostały nadzorowi ideologicznemu i administracyjnemu resortów rządowych i partyjnych [[Polska Zjednoczona Partia Robotnicza|PZPR]], wzorem stalinowskiego ZSRR. Założeniem socrealizmu było tworzenie i promowanie sztuki, którą definiowano jako „socjalistyczną w treści i narodową w formie”. Treści miały być gloryfikacją ludu pracującego, pochwałą ustroju sprawiedliwości społecznej, upamiętnieniem bohaterów rewolucji i przodowników pracy oraz marksistowsko-leninowskiego pojmowania dziejów i historii narodowej jako walki o wyzwolenie społeczne. W zalewie tych schematów nie było miejsca na regionalne doświadczenia, świat był czarno-biały, a wróg kapitalistycznego imperializmu jednoznacznie zdefiniowany. Panowały: przyjaźń polsko-radziecka i walka o pokój.


                                              -  2  -
W zakresie formy i zadekretowanych norm stylowych obowiązywały odniesienia do XIX-wiecznego realizmu i malarstwa historycznego w stylu Matejki czy Repina, także sztuki ludowej. Odrzucano wszelkie eksperymenty artystyczne czy poszukiwania nowych form wyrazu, nowoczesną awangardę XX wieku na czele z kubizmem, formy abstrakcyjne nawet impresjonizm był podejrzany. Kierunki te potępiano jako przejawy formalizmu. Doktryna socrealizmu wysoce restrykcyjna była przy tym w swej istocie nieprecyzyjna. Służyć miała nie doświadczeniu estetycznemu piękna bądź wyrażaniu złożoności egzystencjalnej człowieka, ale ideologicznej, nieznoszącej sprzeciwu indoktrynacji.
  W zakresie formy i zadekretowanych norm stylowych obowiązywały
odniesienia do XIX wiecznego realizmu i malarstwa historycznego w stylu
Matejki czy Repina, także sztuki ludowej. Odrzucano wszelkie eksperymenty
artystyczne poszukiwania nowych form wyrazu, nowoczesną awangardę XX wieku
na   czele z kubizmem, formy abstrakcyjne, nawet impresjonizm był
podejrzany. Kierunki te potępiano   jako formalizm. Doktryna socrealizmu
wysoce restrykcyjnabyła przy tym w istocie nieprecyzyjna. Służyć miała nie
doświadczeniu estetycznemu piękna bądź wyrażaniu złożoności egzystencjalnej
człowieka ale ideologicznej , nie  znoszącej  sprzeciwu indoktrynacji.
    W  rezultacie  sztuka  ta  zawisła  w  próżni. Odcinała  się  też od  doświadczeń
dziedzictwa  międzywojennego  doby  II RP  negowanej  jako  przejaw  Polski
kapitalistyczno- sanacyjnej. Bogaty  dorobek  modernizmu, zwłaszcza  powstały  na
Górnym  Śląsku,  został  tym  sposobem  skazany  na  niepamięć-  obejmował
także  losy  katowickiego  Muzeum  Śląskiego  zniszczonego  podczas  II wojny
decyzją  władz  okupacyjnych  niemieckich. Władze  powojenne  nie  były
zainteresowane  jego  odbudową. Górny  Śląsk  sprowadzony  zostaje  do  świata
propagandowego „węgla  i  stali” przyporządkowanego  nowej  doktrynie.
Realizm  socjalistyczny  w  regionie  górnośląskim  zaistniał  równolegle  z
podobnymi  zjawiskami  w  całym  kraju. Wszelako  tutaj  socrealizm  czerpał
dodatkowo  wątki  tematyczne  z  odpowiednio  interpretowanej  historii  regionu:


==Konsekwencje socrealizmu w sztuce==
[[Plik:Pstrowski pomnik.JPG|400px|thumb|right|Pomnik Wincentego Pstrowskiego w Zabrzu (fot. Krystian Hasterok)]]
W rezultacie sztuka socrealizmu zawisła w próżni. Odcinała się też od doświadczeń dziedzictwa międzywojennego doby II Rzeczpospolitej, negowanej jako przejaw Polski kapitalistyczno-sanacyjnej. Bogaty dorobek modernizmu, zwłaszcza powstały na [[Górny Śląsk|Górnym Śląsku]], został tym sposobem skazany na niepamięć - obejmował także losy katowickiego [[Muzeum Śląskie|Muzeum Śląskiego]], zniszczonego podczas [[Druga wojna światowa|II wojny światowej]] decyzją niemieckich władz okupacyjnych. Władze powojenne nie były zainteresowane jego odbudową. Górny Śląsk sprowadzony został do świata propagandowego „węgla i stali” podporządkowanego nowej doktrynie. Realizm socjalistyczny w regionie górnośląskim zaistniał równolegle z podobnymi zjawiskami w całym kraju. Wszelako tutaj socrealizm czerpał dodatkowo wątki tematyczne z odpowiednio interpretowanej historii regionu: walki klasowej i rewolucyjnych ruchów przeciwko niemieckiemu, kapitalistycznemu wyzyskowi, będąc zarazem sprzężonym z hasłami wyzwolenia narodowego. Ta czarno-biała narracja stawiała znak równości z podziałem narodowym polsko-niemieckim, kreując wizerunek dobrego Polaka i złego Niemca, czego spóźnione echa możemy obserwować jeszcze długo po wygaśnięciu samego socrealizmu. Jako bohater na piedestale monumentu widnieje tedy polski robotnik-komunista i przodownik pracy socjalistycznej, czego rzeźbiarskim unaocznieniem stał się pomnik [[Wincenty Pstrowski|Wincentego Pstrowskiego]] w [[Zabrze|Zabrzu]] (1978 rok).


Socrealizm programowo zacierał wszelkie regionalne odcienie i subtelności: „przeszedł walec i wyrównał” – jak w piosence Wojciecha Młynarskiego. Dla śląskiego prawdziwego Hanysa nie było tu miejsca, „dziadek w Wehrmachcie” był nie do pomyślenia, a deportowani do ZSRR w 1945 roku – upamiętnieni dzisiaj w  Radzionkowie – nie istnieli.


                                          -  3  -
Socrealizm wkrótce począł ujawniać swoje niedostatki: powrót do XIX-wiecznego akademizmu jako wzorca; odrzucenie dorobku sztuki nowoczesnej dwudziestego stulecia; nachalna dydaktyczność okazały się dla sztuki zabójcze. Rozpad opisanego systemu dokonywał się stopniowo, samoistnie, mimo że oficjalnie nigdy nie został  uznany za zakończony. Zanik socrealizmu szedł w parze z procesami stopniowego łagodzenia całego systemu i jego liberalizacji. Początek temu procesowi na Górnym Śląsku dały rzecz ciekawa – [[Katowice|Katowice]] i to wcześnie, bo już w roku 1953, kiedy powstaje tu nieformalna  grupa  artystów o enigmatycznej nazwie ST-53 (czy była to aluzja do nazwy Stalinogród, jaką nosiły wtedy Katowice, czy do twórcy przedwojennej awangardy sztuki z Łodzi Władysława Strzemińskiego, wyklętego przez wzgląd na dogmat socrealizmu, a do którego przyznawali się młodzi uczestnicy grupy, m.in. Hilary Krzysztofiak, Urszula Broll, Stefan Gajda, Zdzisław  Stanek), wyznaczająca odejście od dyktatu urzędowego, mimo trwania oficjalnej sztuki skupionej m.in. na oficjalnych plenerach zwanych propagandowo „pejzażami przyjaźni” z udziałem artystów radzieckich, trwających do lat siedemdziesiątych.
walki  klasowej  i  rewolucyjnych  ruchów  przeciwko niemieckiemu  kapitalistycznemu 
wyzyskowi  będąc zarazem sprzężonym z  hasłami  wyzwolenia  narodowego.  Ta
czarno- biała  narracja  stawiała  znak  równości  z  podziałem  narodowym
polsko-niemieckim  kreując  wizerunek  dobrego  Polaka  i  złego  Niemca,
czego  spóźnione  echa  możemy  obserwować  jeszcze  długo  po  wygaśnięciu
samego socrealizmu. Jako  bohater  na  piedestale  monumentu  widnieje  tedy  polski
robotnik- komunista  i  przodownik  pracy  socjalistycznej, czego  rzeźbiarskim
unaocznieniem  stał się  pomnik  Wincentego  Pstrowskiego  w  Zabrzu  (1978 rok).
  Socrealizm  zacierał  programowo  wszelkie  regionalne  odcienie  i  subtelności:
„przeszedł  walec  i  wyrównał” -jak  w  piosence  Wojciecha  Młynarskiego.  Dla
śląskiego  prawdziwego  Hanysa  nie  było tu  miejsca,  „dziadek  w  Wehrmachcie”
nie  do  pomyślenia,  a  deportowani  do  ZSRR  w  1945  roku , upamiętnieni
dzisiaj  w  Radzionkowie,  nie  istnieli.
  Socrealizm wkrótce ujawniać począł  swoje niedostatki: powrót do XIX-wiecz-
nego  akademizmu jako wzorca, odrzucenie dorobku sztuki nowoczesnej XX stu-
lecia,  nachalna dydaktyczność okazały się dla sztuki zabójcze. Rozpad opisanego
systemu dokonywał się stopniowo, samoistnie, mimo że oficjalnie nigdy nie
został  uznany za zakończony. Zanik socrealizmu   szedł w parze z procesami
stopniowego łagodzenia całego systemu, liberalizacji, w  końcu  zamknięcia 
samego  PRL.
  Początek temu procesowi na Górnym Śląsku dałyrzecz ciekawa, Katowice,
wcześnie, bo już w roku 1953, kiedy powstaje tu nieformalna  grupa  artystów


                                                          -  4  -
==Socrealizm w architekturze==
o  enigmatycznej  nazwie  ST-53  (czy  była  to  aluzja  do  nazwy  Stalinogród
[[Plik:Buszko.jpg|400px|thumb|right|Henryk Buszko (fot. Biblioteka Śląska) ]]
jaką  nosiły  wtedy  Katowice,  czy  do  twórcy przedwojennej  awangardy  sztuki  z  Ło-
W architekturze socrealizmu obowiązywała oficjalna dyrektywa nienawiązywania do przedwojennego [[Modernizm|modernizmu]], uznanego za formalistyczny kosmopolityzm. Zalecaną stylistyką był uproszczony [[Klasycyzm|klasycyzm]], niekiedy z elementami renesansowych attyk pojmowanych jako widomy znak polskości, zarazem identyfikowanej z dziedzictwem piastowskim. Spektakularnym tego przykładem jest odbudowa i zarazem przebudowa rynku w [[Racibórz|Raciborzu]], rozpoczęta w 1950 roku. Stworzono tu rodzaj makiety późnorenesansowego miasta polskiego z kamienicami zwieńczonymi attykami, jakich tu nigdy wcześniej nie było. Znaczącymi dziełami z tego okresu są m.in. katowicki Pałac Młodzieży (około 1950) projektu Juliana Duchowicza i Zygmunta Majerskiego utrzymany w stylu opartym wprawdzie o wzory międzywojennej moderny, jednak z kostiumem dekoracji malarskich i rzeźbiarskich na wskroś socrealistycznych. Do tegoż nurtu zalicza się także katowicki gmach Związków Zawodowych (1950 rok) projektu Henryka Buszki, Aleksandra Franty i Jerzego Gottfrieda, usytuowany w miejscu zburzonego Muzeum Śląskiego, o spokojnych, rytmicznych podziałach oraz pałacowy Dom Kultury w  [[Dąbrowa Górnicza|Dąbrowie Górniczej]] autorstwa Zbigniewa Rzepeckiego (1951-1958), wreszcie nieco monotonny budynek Wydziału Górnictwa i Geologii [[Politechnika Śląska|Politechniki Śląskiej]] w [[Gliwice|Gliwicach]], dzieło wspomnianych wyżej Duchowicza i Majerskiego. Na osobną uwagę zasługuje historia budowy [[Tychy|Nowych Tychów]], rozpoczęta w 1951 roku. Miasto miało w założeniu władz realizować ideał socrealizmu od podstaw, modelowo. Nie przewidziano, że życie potoczy się inaczej. Niemniej dwa pierwsze segmenty Tychów są istotnie podporządkowane socrealistycznym konceptom. Pierwsze osiedle A, projektu Tadeusza Todorowskiego z lat 1951-1956, powtarza tradycyjny układ szachownicowy miasta niemal średniowiecznego, a patronuje mu heroiczna figura dziewczyny-przodownicy pracy (Stanisław Marcinów). Jest to bodaj najlepiej zaprojektowana i zachowana rzeźba socrealistyczna. Kolejne osiedle B, projektu Hanny i Kazimierza Wejchertów, bardziej przestrzenne, stosuje nadal tę samą konwencję tradycyjnych aluzji do bliżej nie zdefiniowanego wernakularyzmu. Socrealistyczną aurę roztacza także daleko późniejsze dzieło tyskie: Pomnik Walki i Pracy Augusta Dyrdy (1973-1974) na placu Defilad, potocznie nazwany „żyrafą”. Reszta budowy Tychów trwająca w latach 60-tych i dalszych odeszła już od dawnych założeń socrealistycznych.
dzi, Władysława  Strzemińskiego,  wyklętego  przez  dogmat  socrealizmu, a  do
którego  przyznawali  się młodzi  uczestnicy  grupy: m.i. Hilary Krzysztofiak,  Urszula
Brol,  Stefan  Gajda, Zdzisław  Stanek  ?) wyznaczająca  odejście  od  dyktatu
urzędowego,  mimo  trwania  oficjalnej  sztuki  skupionej  m.i.  na  organizowanych
oficjalnych  plenerach  zwanych  propagandowo „pejzażami  przyjaźni”, z  udziałem
artystów  radzieckich, trwających  do  lat  siedemdziesiątych.
  W architekturze socrealizmu obowiązywała oficjalna dyrektywa nie  nawiązywania
do przedwojennego modernizmu uznanego za formalistyczny kosmopolityzm.
Zalecana  stylistyka    to  uproszczony klasycyzm niekiedy   z elementami
renesansowych attyk pojmowanych jako widomy znak polskości, zarazem
identyfikowanej z dziedzictwem piastowskim. Spektakularnym tego przykładem
jest odbudowa i zarazem przebudowa rynku w Raciborzu, zaczęta  w 1950 r.
Stworzono tu rodzaj makiety późnorenesansowego miasta polskiego z kamienicami
zwieńczonymi attykami, jakich tu nigdy nie było. Znaczącymi dziełami z tego
okresu m.i. katowicki Pałac Młodzieży (ok. 1950) projektu Juliana Duchowicza
i Zygmunta Majerskiego utrzymany w stylu opartym wprawdzie o wzory
międzywojennej moderny, jednak   z kostiumem dekoracji malarskich i
rzeźbiarskich na wskroś socrealisatycznych. Do tegoż nurtu zalicza się także
katowicki gmach Związków Zawodowych   (1950 r.) projektu  Henryka Buszki,


                                               
==Socrealizm w rzeźbie==
                                                        -  5  -
[[Plik:trud_górniczy.JPG|400px|thumb|right|Pomnik Chwały Górniczego Trudu w Katowicach]]
Aleksandra  Franty  i  Jerzego  Gottfrieda, usytuowany  w miejscu  zburzonego
Socrealizm zaznaczył się szczególnie w dziedzinie monumentalnej rzeźby pomnikowej. Zaczyna się na Śląsku natychmiast po wojnie, kiedy postanawiano stawiać monumenty sławiące Armię Czerwoną-wyzwolicielkę. Pomnik Armii Czerwonej na placu Wolności w Katowicach projektu Stanisława Marcinowa powstał w 1947 roku i jest typowym przykładem swojego gatunku. Ostatnio został zdemontowany i przeniesiony na cmentarz żołnierzy radzieckich. Z kolei pomnik Czynu Rewolucyjnego w [[Sosnowiec|Sosnowcu]] z 1967 roku, rozebrany w 1990, projektu Heleny i Romana Husarskich i Witolda Cęckiewicza, sławiący stereotyp robotnika Czerwonego Zagłębia przybrał kształt zgoła niecodzienny - zbudowany został ze strzeliście ustawionych, zespolonych rur. W roku 1970 powstał w Dąbrowie Górniczej nieopodal Domu Kultury dynamiczny pomnik poświęcony Bohaterom Czerwonych Sztandarów, autorstwa Augusta Dyrdy. Ocalał później przed zburzeniem, gdy przemianowany został na znak upamiętnienia... Jimiego Hendrixa. W 1978 roku powstał w Zabrzu według projektu Mariana Koniecznego pomnik Wincentego Pstrowskiego, w istocie postaci tragicznej przodownika pracy, rębacza dołowego w kopalni, który swój nadmierny wysiłek przypłacił życiem w 1948 roku. Rzeźba stoi do dziś na swoim miejscu, prezentując postać mocarnego herosa. Powstała późno, z inicjatywy [[Zdzisław Grudzień|Zdzisława Grudnia]], ówczesnego wszechwładnego sekretarza partyjnego. Najpóźniejsze dzieło plastyki monumentalnej socrealizmu reprezentuje pomnik Chwały Górniczego Trudu (projekt  Tadeusza  Łodziany), powstały w Katowicach w 1987 roku . Bohaterskie figury górników, reliefy ze scenami pracy w kopalni, umieszczone na dwóch pylonach stylizowanych na wieżę kopalnianą są dokumentem ostatecznie zamykającym rozdział sztuki socrealizmu.
Muzeum  Śląskiego,  o  spokojnych, rytmicznych  podziałach  oraz  pałacowy Dom 
Kultury w  Dąbrowie  Górniczej  autorstwa  Zbigniewa  Rzepeckiego (1951-1958),
wreszcie nieco monotonny  budynek  Wydziału  Górnictwa i Geologii  Politechniki 
Śląskiej  w  Gliwicach, dzieło wspomnianych  wyżej  Duchowicza  i  Majerskiego.
Na  osobną  uwagę  zasługuje  historia  budowy  Nowych  Tychów, zaczęta
w  1951  roku.  Miasto  miało  w  założeniu  władz  realizować  ideał  socrealizmu
od  podstaw,  modelowo.  Że  życie  potoczyło  się  inaczej,  nie  przewidziano.
Niemniej  pierwsze  dwa  segmenty  Tychów  są  istotnie  przyporządkowane
socrealistycznym  konceptom. Pierwsze  osiedle  A  projektu  Tadeusza  Todorowskiego
z  lat  1951-  1956  powtarza  tradycyjny  układ  szachownicowy  miasta  niemal
średniowiecznego,  a  patronuje  mu  heroiczna  figura  dziewczyny-przodownicy
pracy  (Stanisław  Marcinów). Jest  to  bodaj  najlepiej  zaprojektowana  i  zachowana
rzeźba  socrealistyczna. Kolejne  osiedle B  projektu  Hanny  i  Kazimierza
Wejchertów, bardziej  przestrzenne, stosuje  nadal  tę  samą  konwencję  tradycyjnych
aluzji  do  bliżej  nie  zdefiniowanego  wernakularyzmu.  Socrealistyczną  aurę
roztacza  także  daleko późniejsze  dzieło  tyskie: Pomnik Walki  i  Pracy  Augustyna
Dyrdy  (1973-1974) na placu Defilad, potocznie  nazwany „żyrafą”. Reszta  budowy
Tychów  powstała  w latach  6o-tych  i dalszych  odeszła  już  od  dawnych  założeń 
socrealistycznych.
                                                -  6  -
-  6  -
  Socrealizm zaznaczył się szczególnie w dziedzinie monumentalnej
rzeźby pomnikowej. Zaczyna się natychmiast po wojnie, kiedy postanawiano
stawiać monumenty sławiące Armię Czerwoną-wyzwolicielkę. Pomnik Armii
Czerwonej na placu Wolności w Katowicach projektu Stanisława Marcinowa  
powstał w 1947 roku i jest typowym przykładem swojego gatunku. Ostatnio
został zdemontowany i przeniesiony na cmentarz żołnierzy radzieckich.
Z kolei pomnik Czynu Rewolucyjnego w Sosnowcu z 1967 roku, rozebrany
w 1990, projektu Heleny i Romana Husarskich i Witolda Cęckiewicza,
sławiący stereotyp robotnika Czerwonego Zagłębia przybrał kształt zgoła
niecodzienny- zbudowany został ze strzeliście ustawionych, zespolonych rur.
W roku 1970 powstał w Dąbrowie Górniczej nieopodal Domu Kultury dynamiczny
pomnik Bohaterom Czerwonych Sztandarów autorstwa Augustyna  Dyrdy. Ocalał
później przed zburzeniem gdy przemianowany został na znak upamiętnienia...
Jimie  Hendrixa . W 2006  roku, gdy emocje opadły, przywrócono  jego  dawną  nazwę.
Wspomniany  wcześniej  pomnik  Pstrowskiego  projektu Mariana Koniecznego
w  Zabrzu , w istocie tragicznego  przodownika pracy, rębacza dołowego w kopalni,
który swój   nadmierny wysiłek w 1948 roku przypłacił  życiem, stoi do dziś na
swoim   miejscu jako mocarny  heros. Rzeźba powstała  późno,  w  1978  roku , z
inicjatywy   Zdzisława Grudnia, ówczesnego wszechwładnego sekretarza partyjnego.
Najpóźniejsze dzieło plastyki monumentalnej socrealizmu reprezentuje
pomnik Chwały Górniczego Trudu (projekt  Tadeusza  Łodziany) w Katowicach
         
                                              -  7  -
roku 1987 . Bohaterskie figury górników, reliefy ze scenami pracy w kopalni,
umieszczone na dwóch pylonach stylizowanych na wieżę kopalnianą
dokumentem ostatecznie zamykającym   rozdział sztuki socrealizmu.
    Sztuka  regionu  górnośląskiego  od dawna  nakierowała  się  na  poszukiwanie
innych  form  wyrazu,  innymi  zajęła  się  tematami. W  malarstwie  odnajdywano
nowe  doświadczenia  koloru, postimpresjonistyczne  interpretacje  formy,
doświadczenia  z  nową  abstrakcją,  symboliką  ludzkiego  jednostkowego
doświadczenia,  surrealistyczną  rzeczywistością.  Socrealizm  z  jego  budowaniem
kordonu  odgradzającego  od  świata  i  stygmatyzacją  wrogów  uznanych
za  ideologicznych  przeciwników,  okazał  się  nieprzydatny.  Tworzone  przezeń
bariery  zostały  rozładowane. Wszelako  wiele  dzieł  tamtego  czasu  istnieje
nadal  w  naszej  przestrzeni  kulturowej.  Są  świadectwem  historii  tamtego czasu
i  chyba  tak  należy  je  oceniać,  bez  gniewnego  poddawania  ich  anihilacji.
Od  końca  PRL  minęło  z  górą  ćwierć  wieku. Socrealizm  jest  zamkniętym
rozdziałem.  O ile  początkowo w  latach  9o-tych  przeważały o nim  opinie  radykalnie
negatywne,  o  tyle  obecnie  próbujemy  od  kilku  lat analizować  tamte  zjawiska
bardziej  rzeczowo  ze  świadomością  ówczesnych  uwarunkowań polityczno-
ideologicznych. Traktujemy  rzecz jako  współkomponentę  złożonego  dziedzictwa
XX wieku , mając  w  pamięci  że  zawiera ono  także  spuściznę  toralitaryzmów.
Socrealizm  był  bowiem  zjawiskiem  występującym  w  całej  wschodniej  i
środkowej  Europie  za  żelazną  kurtyną  i  wytworzył  dzieła  bardzo  różnorodne,


==Podsumowanie==


                                                      -  8  -
Sztuka regionu górnośląskiego od dawna nakierowała się na poszukiwanie innych form wyrazu, innymi zajęła się tematami. W malarstwie odnajdywano nowe doświadczenia koloru, postimpresjonistyczne interpretacje formy, doświadczenia z nową abstrakcją, symboliką ludzkiego, jednostkowego doświadczenia, czy surrealistyczną rzeczywistością. Socrealizm z jego budowaniem kordonu odgradzającego od świata i stygmatyzacją wrogów uznanych za przeciwników okazał się nieskuteczny. Tworzone przezeń bariery zostały rozładowane. Wszelako wiele dzieł tamtego czasu istnieje nadal w naszej przestrzeni kulturowej. Są świadectwem historii tamtego czasu i chyba tak należy je oceniać, bez gniewnego poddawania ich anihilacji. Od końca PRL minęło z górą ćwierć wieku. Socrealizm jest zamkniętym rozdziałem. O ile początkowo w latach 90. XX wieku przeważały o nim opinie radykalnie negatywne, o tyle obecnie próbujemy analizować tamte zjawiska bardziej rzeczowo, ze świadomością ówczesnych uwarunkowań polityczno-ideologicznych. Traktujemy rzecz jako komponent złożonego dziedzictwa XX wieku, mając w pamięci, że zawiera ono także spuściznę totalitaryzmów. Socrealizm był bowiem zjawiskiem występującym w całej wschodniej i środkowej Europie za żelazną kurtyną i wytworzył dzieła bardzo różnorodne, które wrosły w nasz krajobraz kulturowy na swoich własnych prawach. Dziś analizowane są jako zabytkowe, nierzadko jako zasługujące na objęcie ochroną. Optują za tym międzynarodowe środowiska naukowe i konserwatorskie.


które  wrosły  w  nasz  krajobraz  kulturowy  na  własnych  prawach. Dziś                                               
==Bibliografia==
analizowane  są  jako  zabytkowe,  nierzadko  jako  zasługujące  na  objęcie  ochroną.   
Optują  za  tym  międzynarodowe  środowiska  naukowe  i  konserwatorskie.


BIBLIOGRAFIA
# Borowik A., Motywy górnicze w sztukach plastycznych XX wieku, w: Katowice w 144 rocznicę uzyskania praw miejskich. Tradycje i dziedzictwo górnicze na obszarze Katowic z perspektywy XXI wieku, red. A. Barciak, Katowice 2010, s. 357-372.  
Andrzej  Olszewski: Dzieje  sztuki  polskiej 1890- 1980, Warszawa  1988
# Chojecka E., Dzieje katowickich pomników - spory o historię, w: Katowice w 139 rocznicę uzyskania praw miejskich. Wielokulturowość Katowic, red. A. Barciak, Katowice 2003, s. 138-161.
Anda  Rottenberg: Sztuka  w Polsce  1945- 2005, Warszawa  2005
# Chojecka E., Gorzelik J., Kozina I., Szczypka-Gwiazda B., Sztuka Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku, red. E. Chojecka, Katowice 2004.
Ewa  Chojecka,  Jerzy  Gorzelik, Irma  Kozina, Barbara  Szczypka-Gwiazda: Sztuka
# Katowicki underground artystyczny po 1953 roku. ST-53: Twórcy, postawy, ślady. Katalog wystawy, wyd. Muzeum Historii Katowic, Katowice 2003.
    Górnego Śląska  od  średniowiecza  do  końca XX wieku. Red. Ewa  Chojecka,  
# Olszewski A., Dzieje sztuki polskiej 1890-1980, Warszawa 1988.
    Katowice 2004, 2009.
# Rottenberg A., Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2005.
Ewa  Chojecka : Dzieje katowickich pomników- spory o historię. (w: Katowice
# Sozialistischer Realismus und Sozialistische Moderne. Welterbevorschlaege aus Mittel-und Osteuropa/Socialist Realism and Socialist Modernism. World Heritage Proposals from Central and Eastern Europe. ICOMOS Meeting Warsaw 14th-15th April 2013, Muenchen 2013.
    w 139 rocznicę uzyskania praw miejskich. Wielokulturowość Katowic.
# Sumorok A., Architektura wnętrz reprezentacyjnych okresu realizmu socjalistycznego. Przypadek Górnego Śląska i Zagłębia, w: Katowice w rocznicę uzyskania praw miejskich. Tom (13)/148. Budownictwo i architektura Katowic, red. A. Barciak, Katowice 2014, s. 52–74.
    Red. Antoni  Barciak, Katowice 2203, s. 138- 161)
# Szczypka-Gwiazda B., Pomiędzy mitem a rzeczywistością. Obraz Górnego Śląska w sztuce XIX i XX wieku, w: Marmur dziejowy. Studia z historii sztuki dedykowane Zofii Ostrowskiej-Kębłowskiej. Prace Komisji Historii Sztuki, t. 32, Poznań 2002, s. 467-486.
Katowicki underground artystyczny po 1953 roku. ST- 53. Twórcy, postawy,
# Szczypka-Gwiazda B., Spór o tożsamość sztuki Górnego Śląska, w: Katowice w 139. rocznicę uzyskania praw miejskich, s. 162-173.  
      ślady. Katalog wystawy. Muzeum Historii   Katowic, Katowice 2003
# Woźniczka Z., Kultura pod presją. Początek lat pięćdziesiątych w Katowicach, w: Katowice w rocznicę uzyskania praw miejskich. Tom 1 (11)/146. Katowice w kulturze pogranicza. Rola Katowic w kulturze i nauce, red. A. Barciak, Katowice 2012, s. 145-165.
Barbara Szczypka- Gwiazda : Pomiędzy mitem a rzeczywistością. Obraz
    Górnego Śląska w sztuce XIX i XX wieku. (w: Marmur dziejowy. Studia
      z historii sztuki dedykowane Zofii Ostrowskiej- Kębłowskiej. Prace
    Komisji Historii Sztuki, t. 32, Poznań 2002, s.467- 486)
 
 
 
                                                  -  9  -
 
Barbara  Szczypka- Gwiazda : Spór o tożsamość sztuki Górnego Śląska (w:
    Katowice w 139. rocznicę uzyskania praw miejskich, j.w., s. 162- 173)
Sozialistischer  Realismus und  Sozialistische  Moderne. Welterbevorschlaege
      aus  Mittel-  und  Osteuropa / Socialist  Realism  and  Socialist Modernism.
    World  Heritage  Proposals  from  Central  and  Eastern  Europe.
    ICOMOS  Meeting  Warsaw  14th-15th April 2013, Muenchen  2013.
Zygmunt Woźniczka :Kultura pod presją. Początek lat pięćdziesiątych w Katowicach
    (w: Katowice w rocznicę uzyskania praw miejskich. Tom 1 (11)/146. Katowice w                      
    kulturze pogranicza . Rola Katowic w kulturze i nauce. Red. Antoni  Barciak,
    Katowice 2012, s. 145- 165).
Aleksandra  Sumorok : Architektura  wnętrz  reprezentacyjnych  okresu  realizmu
    socjalistycznego . Przypadek Górnego Śląska  i  Zagłębia (w: Katowice  w  rocznicę
    uzyskania  praw  miejskich. Tom 3 (13)/ 148. Budownictwo  i  architektura
    Katowic.  Red. Antoni  Barciak, Katowice 2014, s. 52 – 74).
Aneta  Borowik : Motywy  górnicze  w  sztukach  plastycznych  XX wieku (w:
    Katowice  w  144 rocznicę  uzyskania  praw  miejskich. Tradycje i dziedzictwo
    górnicze  na  obszarze  Katowic  z  perspektywy  XXI wieku. Red. Antoni
    Barciak,  Katowice  2010, s. 357-  372).   
 
 
 
 
==Przypisy==
 
<references/>

Aktualna wersja na dzień 07:31, 26 maj 2020

(ang. Socialist realism in Silesian Voivodeship,niem. Sozialistischer Realismus in der Woiwodschaft Schlesien)

Autor:Prof. zw. dr hab. Ewa Chojecka

ENCYKLOPEDIA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
TOM: 3 (2016)

Pojęcie realizmu socjalistycznego

Terminem „realizm socjalistyczny” – skrótowo zwanym „socrealizmem”, niekiedy urągliwie „socem” – określamy zjawiska w obrębie kultury, jakie podyktowane były przez władze komunistyczne PRL traktujące kulturę jako narzędzie swojej polityki. Służyć miała umacnianiu systemu politycznego, promowaniu określonych treści ideologicznych i propagandowych. Okres radykalnego socrealizmu przypadał na lata 1949-1955, jakkolwiek wiele jego objawów oraz dzieł trwało i powstawało także w dziesiątkach następnych lat. Socrealizm obejmował sztuki plastyczne, architekturę, literaturę, a także teatr i muzykę. Twórczość artystyczna i literacka podporządkowane zostały nadzorowi ideologicznemu i administracyjnemu resortów rządowych i partyjnych PZPR, wzorem stalinowskiego ZSRR. Założeniem socrealizmu było tworzenie i promowanie sztuki, którą definiowano jako „socjalistyczną w treści i narodową w formie”. Treści miały być gloryfikacją ludu pracującego, pochwałą ustroju sprawiedliwości społecznej, upamiętnieniem bohaterów rewolucji i przodowników pracy oraz marksistowsko-leninowskiego pojmowania dziejów i historii narodowej jako walki o wyzwolenie społeczne. W zalewie tych schematów nie było miejsca na regionalne doświadczenia, świat był czarno-biały, a wróg kapitalistycznego imperializmu jednoznacznie zdefiniowany. Panowały: przyjaźń polsko-radziecka i walka o pokój.

W zakresie formy i zadekretowanych norm stylowych obowiązywały odniesienia do XIX-wiecznego realizmu i malarstwa historycznego w stylu Matejki czy Repina, także sztuki ludowej. Odrzucano wszelkie eksperymenty artystyczne czy poszukiwania nowych form wyrazu, nowoczesną awangardę XX wieku na czele z kubizmem, formy abstrakcyjne – nawet impresjonizm był podejrzany. Kierunki te potępiano jako przejawy formalizmu. Doktryna socrealizmu – wysoce restrykcyjna – była przy tym w swej istocie nieprecyzyjna. Służyć miała nie doświadczeniu estetycznemu piękna bądź wyrażaniu złożoności egzystencjalnej człowieka, ale ideologicznej, nieznoszącej sprzeciwu indoktrynacji.

Konsekwencje socrealizmu w sztuce

Pomnik Wincentego Pstrowskiego w Zabrzu (fot. Krystian Hasterok)

W rezultacie sztuka socrealizmu zawisła w próżni. Odcinała się też od doświadczeń dziedzictwa międzywojennego doby II Rzeczpospolitej, negowanej jako przejaw Polski kapitalistyczno-sanacyjnej. Bogaty dorobek modernizmu, zwłaszcza powstały na Górnym Śląsku, został tym sposobem skazany na niepamięć - obejmował także losy katowickiego Muzeum Śląskiego, zniszczonego podczas II wojny światowej decyzją niemieckich władz okupacyjnych. Władze powojenne nie były zainteresowane jego odbudową. Górny Śląsk sprowadzony został do świata propagandowego „węgla i stali” podporządkowanego nowej doktrynie. Realizm socjalistyczny w regionie górnośląskim zaistniał równolegle z podobnymi zjawiskami w całym kraju. Wszelako tutaj socrealizm czerpał dodatkowo wątki tematyczne z odpowiednio interpretowanej historii regionu: walki klasowej i rewolucyjnych ruchów przeciwko niemieckiemu, kapitalistycznemu wyzyskowi, będąc zarazem sprzężonym z hasłami wyzwolenia narodowego. Ta czarno-biała narracja stawiała znak równości z podziałem narodowym polsko-niemieckim, kreując wizerunek dobrego Polaka i złego Niemca, czego spóźnione echa możemy obserwować jeszcze długo po wygaśnięciu samego socrealizmu. Jako bohater na piedestale monumentu widnieje tedy polski robotnik-komunista i przodownik pracy socjalistycznej, czego rzeźbiarskim unaocznieniem stał się pomnik Wincentego Pstrowskiego w Zabrzu (1978 rok).

Socrealizm programowo zacierał wszelkie regionalne odcienie i subtelności: „przeszedł walec i wyrównał” – jak w piosence Wojciecha Młynarskiego. Dla śląskiego prawdziwego Hanysa nie było tu miejsca, „dziadek w Wehrmachcie” był nie do pomyślenia, a deportowani do ZSRR w 1945 roku – upamiętnieni dzisiaj w Radzionkowie – nie istnieli.

Socrealizm wkrótce począł ujawniać swoje niedostatki: powrót do XIX-wiecznego akademizmu jako wzorca; odrzucenie dorobku sztuki nowoczesnej dwudziestego stulecia; nachalna dydaktyczność okazały się dla sztuki zabójcze. Rozpad opisanego systemu dokonywał się stopniowo, samoistnie, mimo że oficjalnie nigdy nie został uznany za zakończony. Zanik socrealizmu szedł w parze z procesami stopniowego łagodzenia całego systemu i jego liberalizacji. Początek temu procesowi na Górnym Śląsku dały – rzecz ciekawa – Katowice i to wcześnie, bo już w roku 1953, kiedy powstaje tu nieformalna grupa artystów o enigmatycznej nazwie ST-53 (czy była to aluzja do nazwy Stalinogród, jaką nosiły wtedy Katowice, czy do twórcy przedwojennej awangardy sztuki z Łodzi Władysława Strzemińskiego, wyklętego przez wzgląd na dogmat socrealizmu, a do którego przyznawali się młodzi uczestnicy grupy, m.in. Hilary Krzysztofiak, Urszula Broll, Stefan Gajda, Zdzisław Stanek), wyznaczająca odejście od dyktatu urzędowego, mimo trwania oficjalnej sztuki skupionej m.in. na oficjalnych plenerach zwanych propagandowo „pejzażami przyjaźni” z udziałem artystów radzieckich, trwających do lat siedemdziesiątych.

Socrealizm w architekturze

Henryk Buszko (fot. Biblioteka Śląska)

W architekturze socrealizmu obowiązywała oficjalna dyrektywa nienawiązywania do przedwojennego modernizmu, uznanego za formalistyczny kosmopolityzm. Zalecaną stylistyką był uproszczony klasycyzm, niekiedy z elementami renesansowych attyk pojmowanych jako widomy znak polskości, zarazem identyfikowanej z dziedzictwem piastowskim. Spektakularnym tego przykładem jest odbudowa – i zarazem przebudowa – rynku w Raciborzu, rozpoczęta w 1950 roku. Stworzono tu rodzaj makiety późnorenesansowego miasta polskiego z kamienicami zwieńczonymi attykami, jakich tu nigdy wcześniej nie było. Znaczącymi dziełami z tego okresu są m.in. katowicki Pałac Młodzieży (około 1950) projektu Juliana Duchowicza i Zygmunta Majerskiego utrzymany w stylu opartym wprawdzie o wzory międzywojennej moderny, jednak z kostiumem dekoracji malarskich i rzeźbiarskich na wskroś socrealistycznych. Do tegoż nurtu zalicza się także katowicki gmach Związków Zawodowych (1950 rok) projektu Henryka Buszki, Aleksandra Franty i Jerzego Gottfrieda, usytuowany w miejscu zburzonego Muzeum Śląskiego, o spokojnych, rytmicznych podziałach oraz pałacowy Dom Kultury w Dąbrowie Górniczej autorstwa Zbigniewa Rzepeckiego (1951-1958), wreszcie nieco monotonny budynek Wydziału Górnictwa i Geologii Politechniki Śląskiej w Gliwicach, dzieło wspomnianych wyżej Duchowicza i Majerskiego. Na osobną uwagę zasługuje historia budowy Nowych Tychów, rozpoczęta w 1951 roku. Miasto miało w założeniu władz realizować ideał socrealizmu od podstaw, modelowo. Nie przewidziano, że życie potoczy się inaczej. Niemniej dwa pierwsze segmenty Tychów są istotnie podporządkowane socrealistycznym konceptom. Pierwsze osiedle A, projektu Tadeusza Todorowskiego z lat 1951-1956, powtarza tradycyjny układ szachownicowy miasta niemal średniowiecznego, a patronuje mu heroiczna figura dziewczyny-przodownicy pracy (Stanisław Marcinów). Jest to bodaj najlepiej zaprojektowana i zachowana rzeźba socrealistyczna. Kolejne osiedle B, projektu Hanny i Kazimierza Wejchertów, bardziej przestrzenne, stosuje nadal tę samą konwencję tradycyjnych aluzji do bliżej nie zdefiniowanego wernakularyzmu. Socrealistyczną aurę roztacza także daleko późniejsze dzieło tyskie: Pomnik Walki i Pracy Augusta Dyrdy (1973-1974) na placu Defilad, potocznie nazwany „żyrafą”. Reszta budowy Tychów trwająca w latach 60-tych i dalszych odeszła już od dawnych założeń socrealistycznych.

Socrealizm w rzeźbie

Pomnik Chwały Górniczego Trudu w Katowicach

Socrealizm zaznaczył się szczególnie w dziedzinie monumentalnej rzeźby pomnikowej. Zaczyna się na Śląsku natychmiast po wojnie, kiedy postanawiano stawiać monumenty sławiące Armię Czerwoną-wyzwolicielkę. Pomnik Armii Czerwonej na placu Wolności w Katowicach projektu Stanisława Marcinowa powstał w 1947 roku i jest typowym przykładem swojego gatunku. Ostatnio został zdemontowany i przeniesiony na cmentarz żołnierzy radzieckich. Z kolei pomnik Czynu Rewolucyjnego w Sosnowcu z 1967 roku, rozebrany w 1990, projektu Heleny i Romana Husarskich i Witolda Cęckiewicza, sławiący stereotyp robotnika Czerwonego Zagłębia przybrał kształt zgoła niecodzienny - zbudowany został ze strzeliście ustawionych, zespolonych rur. W roku 1970 powstał w Dąbrowie Górniczej nieopodal Domu Kultury dynamiczny pomnik poświęcony Bohaterom Czerwonych Sztandarów, autorstwa Augusta Dyrdy. Ocalał później przed zburzeniem, gdy przemianowany został na znak upamiętnienia... Jimiego Hendrixa. W 1978 roku powstał w Zabrzu według projektu Mariana Koniecznego pomnik Wincentego Pstrowskiego, w istocie postaci tragicznej przodownika pracy, rębacza dołowego w kopalni, który swój nadmierny wysiłek przypłacił życiem w 1948 roku. Rzeźba stoi do dziś na swoim miejscu, prezentując postać mocarnego herosa. Powstała późno, z inicjatywy Zdzisława Grudnia, ówczesnego wszechwładnego sekretarza partyjnego. Najpóźniejsze dzieło plastyki monumentalnej socrealizmu reprezentuje pomnik Chwały Górniczego Trudu (projekt Tadeusza Łodziany), powstały w Katowicach w 1987 roku . Bohaterskie figury górników, reliefy ze scenami pracy w kopalni, umieszczone na dwóch pylonach stylizowanych na wieżę kopalnianą są dokumentem ostatecznie zamykającym rozdział sztuki socrealizmu.

Podsumowanie

Sztuka regionu górnośląskiego od dawna nakierowała się na poszukiwanie innych form wyrazu, innymi zajęła się tematami. W malarstwie odnajdywano nowe doświadczenia koloru, postimpresjonistyczne interpretacje formy, doświadczenia z nową abstrakcją, symboliką ludzkiego, jednostkowego doświadczenia, czy surrealistyczną rzeczywistością. Socrealizm z jego budowaniem kordonu odgradzającego od świata i stygmatyzacją wrogów uznanych za przeciwników okazał się nieskuteczny. Tworzone przezeń bariery zostały rozładowane. Wszelako wiele dzieł tamtego czasu istnieje nadal w naszej przestrzeni kulturowej. Są świadectwem historii tamtego czasu i chyba tak należy je oceniać, bez gniewnego poddawania ich anihilacji. Od końca PRL minęło z górą ćwierć wieku. Socrealizm jest zamkniętym rozdziałem. O ile początkowo w latach 90. XX wieku przeważały o nim opinie radykalnie negatywne, o tyle obecnie próbujemy analizować tamte zjawiska bardziej rzeczowo, ze świadomością ówczesnych uwarunkowań polityczno-ideologicznych. Traktujemy rzecz jako komponent złożonego dziedzictwa XX wieku, mając w pamięci, że zawiera ono także spuściznę totalitaryzmów. Socrealizm był bowiem zjawiskiem występującym w całej wschodniej i środkowej Europie za żelazną kurtyną i wytworzył dzieła bardzo różnorodne, które wrosły w nasz krajobraz kulturowy na swoich własnych prawach. Dziś analizowane są jako zabytkowe, nierzadko jako zasługujące na objęcie ochroną. Optują za tym międzynarodowe środowiska naukowe i konserwatorskie.

Bibliografia

  1. Borowik A., Motywy górnicze w sztukach plastycznych XX wieku, w: Katowice w 144 rocznicę uzyskania praw miejskich. Tradycje i dziedzictwo górnicze na obszarze Katowic z perspektywy XXI wieku, red. A. Barciak, Katowice 2010, s. 357-372.
  2. Chojecka E., Dzieje katowickich pomników - spory o historię, w: Katowice w 139 rocznicę uzyskania praw miejskich. Wielokulturowość Katowic, red. A. Barciak, Katowice 2003, s. 138-161.
  3. Chojecka E., Gorzelik J., Kozina I., Szczypka-Gwiazda B., Sztuka Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku, red. E. Chojecka, Katowice 2004.
  4. Katowicki underground artystyczny po 1953 roku. ST-53: Twórcy, postawy, ślady. Katalog wystawy, wyd. Muzeum Historii Katowic, Katowice 2003.
  5. Olszewski A., Dzieje sztuki polskiej 1890-1980, Warszawa 1988.
  6. Rottenberg A., Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2005.
  7. Sozialistischer Realismus und Sozialistische Moderne. Welterbevorschlaege aus Mittel-und Osteuropa/Socialist Realism and Socialist Modernism. World Heritage Proposals from Central and Eastern Europe. ICOMOS Meeting Warsaw 14th-15th April 2013, Muenchen 2013.
  8. Sumorok A., Architektura wnętrz reprezentacyjnych okresu realizmu socjalistycznego. Przypadek Górnego Śląska i Zagłębia, w: Katowice w rocznicę uzyskania praw miejskich. Tom (13)/148. Budownictwo i architektura Katowic, red. A. Barciak, Katowice 2014, s. 52–74.
  9. Szczypka-Gwiazda B., Pomiędzy mitem a rzeczywistością. Obraz Górnego Śląska w sztuce XIX i XX wieku, w: Marmur dziejowy. Studia z historii sztuki dedykowane Zofii Ostrowskiej-Kębłowskiej. Prace Komisji Historii Sztuki, t. 32, Poznań 2002, s. 467-486.
  10. Szczypka-Gwiazda B., Spór o tożsamość sztuki Górnego Śląska, w: Katowice w 139. rocznicę uzyskania praw miejskich, s. 162-173.
  11. Woźniczka Z., Kultura pod presją. Początek lat pięćdziesiątych w Katowicach, w: Katowice w rocznicę uzyskania praw miejskich. Tom 1 (11)/146. Katowice w kulturze pogranicza. Rola Katowic w kulturze i nauce, red. A. Barciak, Katowice 2012, s. 145-165.