Realizm socjalistyczny na obszarze województwa śląskiego: Różnice pomiędzy wersjami

Z IBR wiki
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 36 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
Autor: Prof. zw. dr hab. Ewa Chojecka
[[Kategoria:Nauki społeczne]]
[[Kategoria:Historia]]
[[Kategoria:Indeks haseł – alfabetyczny]]
[[Kategoria:Tom 3 (2016)]]
(ang. Socialist realism in Silesian Voivodeship,niem. Sozialistischer Realismus in der Woiwodschaft Schlesien)


Realizm socjalistyczny na obszarze województwa śląskiego
Autor:[[Prof. zw. dr hab. Ewa Chojecka]]


Terminem „realizm  socjalistyczny” - skrótowo zwanym „socrealizmem”, niekiedy urągliwie „socem” - określamy zjawiska w obrębie kultury, jakie podyktowane były przez władze komunistyczne PRL traktujące kulturę jako narzędzie swojej polityki. Służyć miała umacnianiu systemu politycznego, promowaniu określonych
::::::::::::::::::::::::: ENCYKLOPEDIA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
treści ideologicznych i propagandowych. Okres radykalnego socrealizmu przypadał na lata 1949- 1955, jakkolwiek wiele jego objawów trwało, oraz dzieł powstawało także w dziesiątkach następnych lat. Socrealizm obejmował sztuki plastyczne, architekturę, także literaturę, teatr i muzykę. Twórczość  artystyczna i literacka podporządkowane zostały nadzorowi ideologicznemu i administracyjnemu resortów rządowych i partyjnych PZPR, wzorem stalinowskiego  ZSRR. Założeniem socrealizmu było tworzenie i promowanie sztuki, którą definiowano jako „socjalistyczną  w  treści  i  narodową  w  formie”. Treści miały  być gloryfikacją ludu pracującego, pochwałą ustroju sprawiedliwości społecznej, upamiętnieniem bohaterów rewolucji i przodowników pracy, marksistowsko-leninowskiego pojmowania dziejów, historii narodowej jako walki o wyzwolenie społeczne. W zalewie tych schematów nie było miejsca na regionalne doświadczenia, świat był czarno-biały, a wróg kapitalistycznego imperializmu jednoznacznie zdefiniowany. Panowały: przyjaźń polsko-radziecka i walka o  pokój.
:::::::::::::::::::::::::[[ENCYKLOPEDIA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO Tom 3 (2016)|TOM: 3 (2016)]]  
                                 
W zakresie formy i zadekretowanych norm stylowych obowiązywały odniesienia do XIX wiecznego realizmu i malarstwa historycznego w stylu Matejki czy Repina,  także sztuki ludowej. Odrzucano wszelkie eksperymenty artystyczne czy poszukiwania  nowych form wyrazu, nowoczesną awangardę XX wieku na czele z kubizmem,  formy abstrakcyjne, nawet impresjonizm był podejrzany. Kierunki te potępiano jako formalizm. Doktryna socrealizmu wysoce restrykcyjna, była przy tym w  istocie nieprecyzyjna. Służyć miała nie doświadczeniu estetycznemu piękna, bądź wyrażaniu złożoności egzystencjalnej człowieka, ale ideologicznej, nie znoszącej sprzeciwu indoktrynacji.


W rezultacie sztuka ta zawisła w próżni. Odcinała się też od doświadczeń dziedzictwa międzywojennego doby II RP, negowanej jako przejaw Polski kapitalistyczno-sanacyjnej. Bogaty dorobek modernizmu, zwłaszcza powstały na Górnym  Śląsku, został tym sposobem skazany na niepamięć - obejmował
==Pojęcie realizmu socjalistycznego==
także losy katowickiego Muzeum Śląskiego zniszczonego podczas II wojny decyzją władz okupacyjnych niemieckich. Władze powojenne nie były zainteresowane  jego odbudową. Górny Śląsk sprowadzony zostaje do świata propagandowego „węgla i stali” przyporządkowanego nowej  doktrynie. Realizm socjalistyczny w  regionie górnośląskim zaistniał równolegle z podobnymi zjawiskami w całym kraju. Wszelako tutaj socrealizm czerpał dodatkowo wątki tematyczne z odpowiednio  interpretowanej historii regionu: walki klasowej i rewolucyjnych ruchów przeciwko niemieckiemu kapitalistycznemu wyzyskowi będąc zarazem sprzężonym z  hasłami wyzwolenia narodowego. Ta czarno-biała narracja stawiała znak równości z podziałem narodowym polsko-niemieckim kreując wizerunek dobrego Polaka i  złego Niemca, czego spóźnione echa możemy obserwować jeszcze długo po wygaśnięciu samego socrealizmu. Jako bohater na piedestale monumentu widnieje tedy  polski robotnik-komunista i przodownik pracy socjalistycznej, czego rzeźbiarskim unaocznieniem stał się pomnik Wincentego Pstrowskiego w Zabrzu (1978 rok).
Socrealizm zacierał programowo wszelkie regionalne odcienie i subtelności: „przeszedł walec i wyrównał” - jak w piosence Wojciecha Młynarskiego. Dla śląskiego prawdziwego Hanysa nie było tu miejsca, „dziadek w Wehrmachcie” nie do pomyślenia, a deportowani do ZSRR w 1945 roku, upamiętnieni dzisiaj w  Radzionkowie, nie istnieli.


Socrealizm wkrótce ujawniać począł swoje niedostatki: powrót do XIX-wiecznego akademizmu jako wzorca, odrzucenie dorobku sztuki nowoczesnej XX stulecia,  nachalna dydaktyczność okazały się dla sztuki zabójcze. Rozpad opisanegosystemu dokonywał się stopniowo, samoistnie, mimo że oficjalnie nigdy nie został  uznany za zakończony. Zanik socrealizmu szedł w parze z procesami stopniowego łagodzenia całego systemu, liberalizacji, w końcu zamknięcia samego PRL. Początek temu procesowi na Górnym Śląsku dały, rzecz ciekawa, Katowice, wcześnie, bo już w  roku  1953,  kiedy  powstaje tu  nieformalna  grupa  artystów o enigmatycznej  nazwie  ST-53  (czy  była  to  aluzja  do  nazwy  Stalinogród jaką  nosiły  wtedy  Katowice,  czy  do  twórcy przedwojennej  awangardy sztuki  z  Łodzi, Władysława  Strzemińskiego,  wyklętego  przez  dogmat  socrealizmu, a  do którego  przyznawali  się młodzi  uczestnicy  grupy: m.in. Hilary Krzysztofiak,  Urszula Brol,  Stefan  Gajda, Zdzisław  Stanek?)  wyznaczająca  odejście  od  dyktatu urzędowego,  mimo  trwania  oficjalnej  sztuki skupionej  m.i. na  organizowanych oficjalnych  plenerach  zwanych  propagandowo „pejzażami  przyjaźni”, z  udziałem artystów  radzieckich, trwających  do  lat  siedemdziesiątych.
Terminem „realizm socjalistyczny” – skrótowo zwanym „socrealizmem”, niekiedy urągliwie „socem” – określamy zjawiska w obrębie kultury, jakie podyktowane były przez władze komunistyczne PRL traktujące kulturę jako narzędzie swojej polityki. Służyć miała umacnianiu systemu politycznego, promowaniu określonych treści ideologicznych i propagandowych. Okres radykalnego socrealizmu przypadał na lata 1949-1955, jakkolwiek wiele jego objawów oraz dzieł trwało i powstawało także w dziesiątkach następnych lat. Socrealizm obejmował sztuki plastyczne, architekturę, literaturę, a także teatr i muzykę. Twórczość artystyczna i literacka podporządkowane zostały nadzorowi ideologicznemu i administracyjnemu resortów rządowych i partyjnych [[Polska Zjednoczona Partia Robotnicza|PZPR]], wzorem stalinowskiego ZSRR. Założeniem socrealizmu było tworzenie i promowanie sztuki, którą definiowano jako „socjalistyczną w treści i narodową w formie”. Treści miały być gloryfikacją ludu pracującego, pochwałą ustroju sprawiedliwości społecznej, upamiętnieniem bohaterów rewolucji i przodowników pracy oraz marksistowsko-leninowskiego pojmowania dziejów i historii narodowej jako walki o wyzwolenie społeczne. W zalewie tych schematów nie było miejsca na regionalne doświadczenia, świat był czarno-biały, a wróg kapitalistycznego imperializmu jednoznacznie zdefiniowany. Panowały: przyjaźń polsko-radziecka i walka o pokój.
W  architekturze  socrealizmu obowiązywała  oficjalna  dyrektywa  nie  nawiązywania do przedwojennego  modernizmu  uznanego  za  formalistyczny  kosmopolityzm. Zalecana  stylistyka    to  uproszczony  klasycyzm  niekiedy  z  elementami renesansowych  attyk  pojmowanych  jako  widomy  znak  polskości, zarazem identyfikowanej  z  dziedzictwem  piastowskim. Spektakularnym  tego  przykładem jest  odbudowa  i  zarazem  przebudowa  rynku  w  Raciborzu, zaczęta  w  1950 r. Stworzono  tu  rodzaj  makiety  późnorenesansowego  miasta  polskiego  z  kamienicami zwieńczonymi  attykami, jakich  tu  nigdy  nie  było.  Znaczącymi  dziełami  z  tego okresu  są  m.i.  katowicki  Pałac  Młodzieży (ok. 1950) projektu  Juliana  Duchowicza i Zygmunta  Majerskiego  utrzymany  w  stylu  opartym  wprawdzie  o wzory międzywojennej  moderny,  jednak  z  kostiumem  dekoracji  malarskich  i rzeźbiarskich  na wskroś  socrealisatycznych.  Do  tegoż  nurtu  zalicza  się  także katowicki  gmach  Związków  Zawodowych  (1950 r.) projektu  Henryka  Buszki, Aleksandra  Franty  i  Jerzego  Gottfrieda, usytuowany  w  miejscu  zburzonego Muzeum  Śląskiego, o  spokojnych, rytmicznych  podziałach  oraz pałacowy Dom Kultury w  Dąbrowie  Górniczej  autorstwa  Zbigniewa  Rzepeckiego (1951-1958), wreszcie nieco monotonny  budynek  Wydziału  Górnictwa i Geologii  Politechniki 
Śląskiej  w Gliwicach, dzieło wspomnianych  wyżej  Duchowicza  i  Majerskiego. Na  osobną  uwagę  zasługuje  historia  budowy  Nowych  Tychów, zaczęta
w  1951  roku.  Miasto  miało  w  założeniu  władz  realizować  ideał  socrealizmu od  podstaw, modelowo.  Że  życie  potoczyło  się  inaczej, nie  przewidziano. Niemniej  pierwsze  dwa  segmenty  Tychów  są  istotnie  przyporządkowane socrealistycznym  konceptom. Pierwsze  osiedle  A  projektu  Tadeusza  Todorowskiego z  lat  1951-  1956  powtarza  tradycyjny  układ  szachownicowy  miasta  niemal średniowiecznego, a patronuje  mu  heroiczna  figura  dziewczyny-przodownicy pracy  (Stanisław  Marcinów). Jest  to  bodaj  najlepiej  zaprojektowana  i zachowana rzeźba  socrealistyczna. Kolejne  osiedle B  projektu  Hanny  i Kazimierza Wejchertów, bardziej  przestrzenne, stosuje  nadal  tę  samą  konwencję  tradycyjnych aluzji  do  bliżej  nie  zdefiniowanego  wernakularyzmu.  Socrealistyczną  aurę roztacza  także  daleko późniejsze  dzieło  tyskie: Pomnik  Walki  i Pracy  Augustyna Dyrdy  (1973-1974) na placu Defilad, potocznie  nazwany „żyrafą”. Reszta  budowy Tychów  powstała  w  latach  6o-tych  i dalszych  odeszła  już  od  dawnych  założeń socrealistycznych.
Socrealizm  zaznaczył  się  szczególnie  w  dziedzinie  monumentalnej rzeźby  pomnikowej.  Zaczyna  się  natychmiast  po  wojnie, kiedy  postanawiano
stawiać  monumenty  sławiące  Armię  Czerwoną-wyzwolicielkę. Pomnik  Armii Czerwonej  na  placu  Wolności  w  Katowicach  projektu Stanisława  Marcinowa
powstał  w  1947  roku  i jest  typowym  przykładem  swojego  gatunku. Ostatnio został  zdemontowany  i  przeniesiony  na  cmentarz  żołnierzy  radzieckich.
Z  kolei  pomnik  Czynu  Rewolucyjnego  w  Sosnowcu  z  1967  roku, rozebrany w 1990,  projektu  Heleny  i  Romana  Husarskich  i Witolda  Cęckiewicza,
sławiący  stereotyp  robotnika  Czerwonego  Zagłębia  przybrał  kształt  zgoła niecodzienny-  zbudowany  został  ze  strzeliście  ustawionych,  zespolonych  rur. W  roku  1970  powstał  w Dąbrowie  Górniczej  nieopodal  Domu  Kultury  dynamiczny pomnik  Bohaterom Czerwonych  Sztandarów autorstwa  Augustyna  Dyrdy. Ocalał później  przed  zburzeniem  gdy  przemianowany  został  na znak  upamiętnienia...Jimie  Hendrixa . W  2006  roku, gdy emocje opadły, przywrócono  jego  dawną  nazwę. Wspomniany  wcześniej  pomnik  Pstrowskiego  projektu  Mariana  Koniecznegow  Zabrzu , w istocie tragicznego  przodownika  pracy, rębacza  dołowego  w  kopalni, który  swój  nadmierny  wysiłek w  1948 roku  przypłacił  życiem, stoi  do  dziś  na swoim    miejscu  jako mocarny  heros. Rzeźba powstała  późno,  w  1978  roku , z inicjatywy  Zdzisława  Grudnia, ówczesnego  wszechwładnego  sekretarza  partyjnego. Najpóźniejsze  dzieło  plastyki  monumentalnej  socrealizmu  reprezentuje pomnik  Chwały  Górniczego  Trudu (projekt  Tadeusza  Łodziany)  w  Katowicach roku  1987 . Bohaterskie  figury  górników, reliefy  ze  scenami  pracy  w  kopalni, umieszczone  na  dwóch  pylonach  stylizowanych  na  wieżę  kopalnianą  są dokumentem ostatecznie  zamykającym  rozdział  sztuki  socrealizmu. Sztuka  regionu  górnośląskiego  od dawna  nakierowała  się  na poszukiwanie innych  form  wyrazu,  innymi  zajęła  się  tematami. W  malarstwie  odnajdywano nowe  doświadczenia koloru, postimpresjonistyczne  interpretacje  formy, doświadczenia  z  nową abstrakcją,  symboliką  ludzkiego  jednostkowego doświadczenia,  surrealistyczną  rzeczywistością. Socrealizm  z  jego  budowaniem kordonu  odgradzającego  od  świata  i  stygmatyzacją  wrogów  uznanych za  ideologicznych  przeciwników,  okazał  się  nieprzydatny.  Tworzone  przezeń bariery  zostały rozładowane. Wszelako  wiele  dzieł  tamtego  czasu  istnieje nadal  w  naszej  przestrzeni  kulturowej.  Są  świadectwem  historii  tamtego czasu
i chyba  tak  należy  je  oceniać,  bez  gniewnego  poddawania  ich  anihilacji. Od  końca  PRL  minęło  z  górą  ćwierć  wieku. Socrealizm  jest  zamkniętym rozdziałem.  O ile  początkowo w  latach  9o-tych  przeważały o nim  opinie  radykalnie negatywne,  o tyle  obecnie  próbujemy  od  kilku  lat analizować  tamte  zjawiska bardziej  rzeczowo  ze  świadomością  ówczesnych  uwarunkowań polityczno-ideologicznych. Traktujemy  rzecz jako  współkomponentę  złożonego  dziedzictwa XX wieku , mając  w  pamięci  że  zawiera ono  także  spuściznę  toralitaryzmów. Socrealizm  był  bowiem  zjawiskiem  występującym  w  całej  wschodniej  i środkowej  Europie  za  żelazną  kurtyną  i  wytworzył  dzieła  bardzo  różnorodne, które wrosły w nasz  krajobraz  kulturowy  na  własnych  prawach. Dziś analizowane są jako  zabytkowe,  nierzadko  jako  zasługujące  na  objęcie  ochroną. Optują  za  tym  międzynarodowe  środowiska  naukowe  i  konserwatorskie.


==Bibliografia==
W zakresie formy i zadekretowanych norm stylowych obowiązywały odniesienia do XIX-wiecznego realizmu i malarstwa historycznego w stylu Matejki czy Repina, także sztuki ludowej. Odrzucano wszelkie eksperymenty artystyczne czy poszukiwania nowych form wyrazu, nowoczesną awangardę XX wieku na czele z kubizmem, formy abstrakcyjne – nawet impresjonizm był podejrzany. Kierunki te potępiano jako przejawy formalizmu. Doktryna socrealizmu – wysoce restrykcyjna – była przy tym w swej istocie nieprecyzyjna. Służyć miała nie doświadczeniu estetycznemu piękna bądź wyrażaniu złożoności egzystencjalnej człowieka, ale ideologicznej, nieznoszącej sprzeciwu indoktrynacji.
 
==Konsekwencje socrealizmu w sztuce==
[[Plik:Pstrowski pomnik.JPG|400px|thumb|right|Pomnik Wincentego Pstrowskiego w Zabrzu (fot. Krystian Hasterok)]]
W rezultacie sztuka socrealizmu zawisła w próżni. Odcinała się też od doświadczeń dziedzictwa międzywojennego doby II Rzeczpospolitej, negowanej jako przejaw Polski kapitalistyczno-sanacyjnej. Bogaty dorobek modernizmu, zwłaszcza powstały na [[Górny Śląsk|Górnym Śląsku]], został tym sposobem skazany na niepamięć - obejmował także losy katowickiego [[Muzeum Śląskie|Muzeum Śląskiego]], zniszczonego podczas [[Druga wojna światowa|II wojny światowej]] decyzją niemieckich władz okupacyjnych. Władze powojenne nie były zainteresowane jego odbudową. Górny Śląsk sprowadzony został do świata propagandowego „węgla i stali” podporządkowanego nowej doktrynie. Realizm socjalistyczny w regionie górnośląskim zaistniał równolegle z podobnymi zjawiskami w całym kraju. Wszelako tutaj socrealizm czerpał dodatkowo wątki tematyczne z odpowiednio interpretowanej historii regionu: walki klasowej i rewolucyjnych ruchów przeciwko niemieckiemu, kapitalistycznemu wyzyskowi, będąc zarazem sprzężonym z hasłami wyzwolenia narodowego. Ta czarno-biała narracja stawiała znak równości z podziałem narodowym polsko-niemieckim, kreując wizerunek dobrego Polaka i złego Niemca, czego spóźnione echa możemy obserwować jeszcze długo po wygaśnięciu samego socrealizmu. Jako bohater na piedestale monumentu widnieje tedy polski robotnik-komunista i przodownik pracy socjalistycznej, czego rzeźbiarskim unaocznieniem stał się pomnik [[Wincenty Pstrowski|Wincentego Pstrowskiego]] w [[Zabrze|Zabrzu]] (1978 rok).
 
Socrealizm programowo zacierał wszelkie regionalne odcienie i subtelności: „przeszedł walec i wyrównał” – jak w piosence Wojciecha Młynarskiego. Dla śląskiego prawdziwego Hanysa nie było tu miejsca, „dziadek w Wehrmachcie” był nie do pomyślenia, a deportowani do ZSRR w 1945 roku – upamiętnieni dzisiaj w  Radzionkowie – nie istnieli.
 
Socrealizm wkrótce począł ujawniać swoje niedostatki: powrót do XIX-wiecznego akademizmu jako wzorca; odrzucenie dorobku sztuki nowoczesnej dwudziestego stulecia; nachalna dydaktyczność okazały się dla sztuki zabójcze. Rozpad opisanego systemu dokonywał się stopniowo, samoistnie, mimo że oficjalnie nigdy nie został  uznany za zakończony. Zanik socrealizmu szedł w parze z procesami stopniowego łagodzenia całego systemu i jego liberalizacji. Początek temu procesowi na Górnym Śląsku dały – rzecz ciekawa – [[Katowice|Katowice]] i to wcześnie, bo już w roku 1953, kiedy powstaje tu nieformalna  grupa  artystów o enigmatycznej nazwie ST-53 (czy była to aluzja do nazwy Stalinogród, jaką nosiły wtedy Katowice, czy do twórcy przedwojennej awangardy sztuki z Łodzi Władysława Strzemińskiego, wyklętego przez wzgląd na dogmat socrealizmu, a do którego przyznawali się młodzi uczestnicy grupy, m.in. Hilary Krzysztofiak, Urszula Broll, Stefan Gajda, Zdzisław  Stanek), wyznaczająca odejście od dyktatu urzędowego, mimo trwania oficjalnej sztuki skupionej m.in. na oficjalnych plenerach zwanych propagandowo „pejzażami przyjaźni” z udziałem artystów radzieckich, trwających do lat siedemdziesiątych.
 
==Socrealizm w architekturze==
[[Plik:Buszko.jpg|400px|thumb|right|Henryk Buszko (fot. Biblioteka Śląska) ]]
W architekturze socrealizmu obowiązywała oficjalna dyrektywa nienawiązywania do przedwojennego [[Modernizm|modernizmu]], uznanego za formalistyczny kosmopolityzm. Zalecaną stylistyką był uproszczony [[Klasycyzm|klasycyzm]], niekiedy z elementami renesansowych attyk pojmowanych jako widomy znak polskości, zarazem identyfikowanej z dziedzictwem piastowskim. Spektakularnym tego przykładem jest odbudowa – i zarazem przebudowa – rynku w [[Racibórz|Raciborzu]], rozpoczęta w 1950 roku. Stworzono tu rodzaj makiety późnorenesansowego miasta polskiego z kamienicami zwieńczonymi attykami, jakich tu nigdy wcześniej nie było. Znaczącymi dziełami z tego okresu są m.in. katowicki Pałac Młodzieży (około 1950) projektu Juliana Duchowicza i Zygmunta Majerskiego utrzymany w stylu opartym wprawdzie o wzory międzywojennej moderny, jednak z kostiumem dekoracji malarskich i rzeźbiarskich na wskroś socrealistycznych. Do tegoż nurtu zalicza się także katowicki gmach Związków Zawodowych (1950 rok) projektu Henryka Buszki, Aleksandra Franty i Jerzego Gottfrieda, usytuowany w miejscu zburzonego Muzeum Śląskiego, o spokojnych, rytmicznych podziałach oraz pałacowy Dom Kultury w  [[Dąbrowa Górnicza|Dąbrowie Górniczej]] autorstwa Zbigniewa Rzepeckiego (1951-1958), wreszcie nieco monotonny budynek Wydziału Górnictwa i Geologii [[Politechnika Śląska|Politechniki Śląskiej]] w [[Gliwice|Gliwicach]], dzieło wspomnianych wyżej Duchowicza i Majerskiego. Na osobną uwagę zasługuje historia budowy [[Tychy|Nowych Tychów]], rozpoczęta w 1951 roku. Miasto miało w założeniu władz realizować ideał socrealizmu od podstaw, modelowo. Nie przewidziano, że życie potoczy się inaczej. Niemniej dwa pierwsze segmenty Tychów są istotnie podporządkowane socrealistycznym konceptom. Pierwsze osiedle A, projektu Tadeusza Todorowskiego z lat 1951-1956, powtarza tradycyjny układ szachownicowy miasta niemal średniowiecznego, a patronuje mu heroiczna figura dziewczyny-przodownicy pracy (Stanisław  Marcinów). Jest to bodaj najlepiej zaprojektowana i zachowana rzeźba  socrealistyczna. Kolejne osiedle B, projektu Hanny i Kazimierza Wejchertów, bardziej przestrzenne, stosuje nadal tę samą konwencję tradycyjnych aluzji do bliżej nie zdefiniowanego wernakularyzmu. Socrealistyczną aurę roztacza także daleko późniejsze dzieło tyskie: Pomnik Walki i Pracy Augusta Dyrdy (1973-1974) na placu Defilad, potocznie nazwany „żyrafą”. Reszta budowy Tychów trwająca w latach 60-tych i dalszych odeszła już od dawnych założeń socrealistycznych.
 
==Socrealizm w rzeźbie==
[[Plik:trud_górniczy.JPG|400px|thumb|right|Pomnik Chwały Górniczego Trudu w Katowicach]]
Socrealizm zaznaczył się szczególnie w dziedzinie monumentalnej rzeźby pomnikowej. Zaczyna się na Śląsku natychmiast po wojnie, kiedy postanawiano stawiać monumenty sławiące Armię Czerwoną-wyzwolicielkę. Pomnik Armii Czerwonej na placu Wolności w Katowicach projektu Stanisława Marcinowa powstał w 1947 roku i jest typowym przykładem swojego gatunku. Ostatnio został zdemontowany i przeniesiony na cmentarz żołnierzy radzieckich. Z kolei pomnik Czynu Rewolucyjnego w [[Sosnowiec|Sosnowcu]] z 1967 roku, rozebrany w 1990, projektu Heleny i Romana Husarskich i Witolda Cęckiewicza, sławiący stereotyp robotnika Czerwonego Zagłębia przybrał kształt zgoła niecodzienny - zbudowany został ze strzeliście ustawionych, zespolonych rur. W roku 1970 powstał w Dąbrowie Górniczej nieopodal Domu Kultury dynamiczny pomnik poświęcony Bohaterom Czerwonych Sztandarów, autorstwa Augusta Dyrdy. Ocalał później przed zburzeniem, gdy przemianowany został na znak upamiętnienia... Jimiego Hendrixa. W 1978 roku powstał w Zabrzu według projektu Mariana Koniecznego pomnik Wincentego Pstrowskiego, w istocie postaci tragicznej przodownika pracy, rębacza dołowego w kopalni, który swój nadmierny wysiłek przypłacił życiem w 1948 roku. Rzeźba stoi do dziś na swoim miejscu, prezentując postać mocarnego herosa. Powstała późno, z inicjatywy [[Zdzisław Grudzień|Zdzisława Grudnia]], ówczesnego wszechwładnego sekretarza partyjnego. Najpóźniejsze dzieło plastyki monumentalnej socrealizmu reprezentuje pomnik Chwały Górniczego Trudu (projekt  Tadeusza  Łodziany), powstały w Katowicach w 1987 roku . Bohaterskie figury górników, reliefy ze scenami pracy w kopalni, umieszczone na dwóch pylonach stylizowanych na wieżę kopalnianą są dokumentem ostatecznie zamykającym rozdział sztuki socrealizmu.


# Olszewski Andrzej: Dzieje sztuki polskiej 1890-1980, Warszawa 1988.
==Podsumowanie==
# Rottenberg Anda: Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2005.
# Chojecka Ewa, Gorzelik Jerzy, Kozina Irma, Szczypka-Gwiazda Barbara: Sztuka Górnego Śląska  od  średniowiecza  do  końca XX wieku. Red. Ewa Chojecka,    Katowice 2004.
# Chojecka Ewa: Dzieje  katowickich  pomników - spory  o  historię. (w: Katowice w  139  rocznicę  uzyskania  praw  miejskich.  Wielokulturowość  Katowic.    Red.  Antoni  Barciak,  Katowice  2003, s. 138- 161.
# Katowicki  underground  artystyczny  po  1953  roku. ST- 53. Twórcy, postawy, ślady.  Katalog  wystawy.  Muzeum  Historii  Katowic,  Katowice  2003
# Szczypka-Gwiazda Barbara: Pomiędzy  mitem  a  rzeczywistością. Obraz Górnego Śląska  w  sztuce  XIX i XX  wieku. (w: Marmur  dziejowy. Studia
z  historii  sztuki dedykowane  Zofii  Ostrowskiej- Kębłowskiej. Prace Komisji  Historii  Sztuki, t. 32, Poznań  2002,  s.467- 486).
# Szczypka-Gwiazda Barbara: Spór  o  tożsamość  sztuki  Górnego Śląska (w: Katowice  w  139. rocznicę  uzyskania  praw  miejskich, j.w., s. 162- 173) Sozialistischer  Realismus und  Sozialistische  Moderne. Welterbevorschlaege aus  Mittel-und  Osteuropa / Socialist  Realism  and  Socialist Modernism.    World  Heritage  Proposals  from  Central  and  Eastern  Europe. ICOMOS  Meeting  Warsaw  14th-15th April 2013,  Muenchen  2013.
# Woźniczka Zygmunt :Kultura pod presją. Początek  lat  pięćdziesiątych w Katowicach (w:  Katowice w  rocznicę  uzyskania praw miejskich. Tom 1 (11)/146. Katowice w kulturze  pogranicza. Rola  Katowic  w  kulturze  i  nauce. Red. Antoni  Barciak,Katowice 2012, s. 145- 165).
# Sumorok Aleksandra : Architektura  wnętrz  reprezentacyjnych  okresu  realizmu socjalistycznego. Przypadek Górnego Śląska  i Zagłębia (w: Katowice  w  rocznicę uzyskania  praw  miejskich. Tom 3 (13)/ 148. Budownictwo  i  architekturaKatowic. Red. Antoni  Barciak, Katowice 2014, s. 52 – 74).
# Borowik Aneta: Motywy  górnicze  w  sztukach  plastycznych  XX wieku (w: Katowice  w  144 rocznicę  uzyskania  praw  miejskich. Tradycje i dziedzictwo    górnicze  na  obszarze  Katowic  z  perspektywy  XXI wieku. Red. Antoni  Barciak, Katowice  2010, s. 357-  372).   


Sztuka regionu górnośląskiego od dawna nakierowała się na poszukiwanie innych form wyrazu, innymi zajęła się tematami. W malarstwie odnajdywano nowe doświadczenia koloru, postimpresjonistyczne interpretacje formy, doświadczenia z nową abstrakcją, symboliką ludzkiego, jednostkowego doświadczenia, czy surrealistyczną rzeczywistością. Socrealizm z jego budowaniem kordonu odgradzającego od świata i stygmatyzacją wrogów uznanych za przeciwników okazał się nieskuteczny. Tworzone przezeń bariery zostały rozładowane. Wszelako wiele dzieł tamtego czasu istnieje nadal w naszej przestrzeni kulturowej. Są świadectwem historii tamtego czasu i chyba tak należy je oceniać, bez gniewnego poddawania ich anihilacji. Od końca PRL minęło z górą ćwierć wieku. Socrealizm jest zamkniętym rozdziałem. O ile początkowo w latach 90. XX wieku przeważały o nim opinie radykalnie negatywne, o tyle obecnie próbujemy analizować tamte zjawiska bardziej rzeczowo, ze świadomością ówczesnych uwarunkowań polityczno-ideologicznych. Traktujemy rzecz jako komponent złożonego dziedzictwa XX wieku, mając w pamięci, że zawiera ono także spuściznę totalitaryzmów. Socrealizm był bowiem zjawiskiem występującym w całej wschodniej i środkowej Europie za żelazną kurtyną i wytworzył dzieła bardzo różnorodne, które wrosły w nasz krajobraz kulturowy na swoich własnych prawach. Dziś analizowane są jako zabytkowe, nierzadko jako zasługujące na objęcie ochroną. Optują za tym międzynarodowe środowiska naukowe i konserwatorskie.


==Przypisy==
==Bibliografia==


<references/>
# Borowik A., Motywy górnicze w sztukach plastycznych XX wieku, w: Katowice w 144 rocznicę uzyskania praw miejskich. Tradycje i dziedzictwo górnicze na obszarze Katowic z perspektywy XXI wieku, red. A. Barciak, Katowice 2010, s. 357-372. 
# Chojecka E., Dzieje katowickich pomników - spory o historię, w: Katowice w 139 rocznicę uzyskania praw miejskich. Wielokulturowość Katowic, red. A. Barciak, Katowice 2003, s. 138-161.
# Chojecka E., Gorzelik J., Kozina I., Szczypka-Gwiazda B., Sztuka Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku, red. E. Chojecka, Katowice 2004.
# Katowicki underground artystyczny po 1953 roku. ST-53: Twórcy, postawy, ślady. Katalog wystawy, wyd. Muzeum Historii Katowic, Katowice 2003.
# Olszewski A., Dzieje sztuki polskiej 1890-1980, Warszawa 1988.
# Rottenberg A., Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2005.
# Sozialistischer Realismus und Sozialistische Moderne. Welterbevorschlaege aus Mittel-und Osteuropa/Socialist Realism and  Socialist Modernism. World Heritage Proposals from Central and Eastern Europe. ICOMOS Meeting Warsaw 14th-15th April 2013, Muenchen 2013.
# Sumorok A., Architektura wnętrz reprezentacyjnych okresu realizmu socjalistycznego. Przypadek Górnego Śląska i Zagłębia, w: Katowice w rocznicę uzyskania praw miejskich. Tom (13)/148. Budownictwo i architektura Katowic, red. A. Barciak, Katowice 2014, s. 52–74.
# Szczypka-Gwiazda B., Pomiędzy mitem a rzeczywistością. Obraz Górnego Śląska w sztuce XIX i XX wieku, w: Marmur dziejowy. Studia z historii sztuki dedykowane Zofii Ostrowskiej-Kębłowskiej. Prace Komisji Historii Sztuki, t. 32, Poznań 2002, s. 467-486.
# Szczypka-Gwiazda B., Spór o tożsamość sztuki Górnego Śląska, w: Katowice w 139. rocznicę uzyskania praw miejskich, s. 162-173.
# Woźniczka Z., Kultura pod presją. Początek lat pięćdziesiątych w Katowicach, w: Katowice w rocznicę uzyskania praw miejskich. Tom 1 (11)/146. Katowice w kulturze pogranicza. Rola Katowic w kulturze i nauce, red. A. Barciak, Katowice 2012, s. 145-165.

Aktualna wersja na dzień 07:31, 26 maj 2020

(ang. Socialist realism in Silesian Voivodeship,niem. Sozialistischer Realismus in der Woiwodschaft Schlesien)

Autor:Prof. zw. dr hab. Ewa Chojecka

ENCYKLOPEDIA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
TOM: 3 (2016)

Pojęcie realizmu socjalistycznego

Terminem „realizm socjalistyczny” – skrótowo zwanym „socrealizmem”, niekiedy urągliwie „socem” – określamy zjawiska w obrębie kultury, jakie podyktowane były przez władze komunistyczne PRL traktujące kulturę jako narzędzie swojej polityki. Służyć miała umacnianiu systemu politycznego, promowaniu określonych treści ideologicznych i propagandowych. Okres radykalnego socrealizmu przypadał na lata 1949-1955, jakkolwiek wiele jego objawów oraz dzieł trwało i powstawało także w dziesiątkach następnych lat. Socrealizm obejmował sztuki plastyczne, architekturę, literaturę, a także teatr i muzykę. Twórczość artystyczna i literacka podporządkowane zostały nadzorowi ideologicznemu i administracyjnemu resortów rządowych i partyjnych PZPR, wzorem stalinowskiego ZSRR. Założeniem socrealizmu było tworzenie i promowanie sztuki, którą definiowano jako „socjalistyczną w treści i narodową w formie”. Treści miały być gloryfikacją ludu pracującego, pochwałą ustroju sprawiedliwości społecznej, upamiętnieniem bohaterów rewolucji i przodowników pracy oraz marksistowsko-leninowskiego pojmowania dziejów i historii narodowej jako walki o wyzwolenie społeczne. W zalewie tych schematów nie było miejsca na regionalne doświadczenia, świat był czarno-biały, a wróg kapitalistycznego imperializmu jednoznacznie zdefiniowany. Panowały: przyjaźń polsko-radziecka i walka o pokój.

W zakresie formy i zadekretowanych norm stylowych obowiązywały odniesienia do XIX-wiecznego realizmu i malarstwa historycznego w stylu Matejki czy Repina, także sztuki ludowej. Odrzucano wszelkie eksperymenty artystyczne czy poszukiwania nowych form wyrazu, nowoczesną awangardę XX wieku na czele z kubizmem, formy abstrakcyjne – nawet impresjonizm był podejrzany. Kierunki te potępiano jako przejawy formalizmu. Doktryna socrealizmu – wysoce restrykcyjna – była przy tym w swej istocie nieprecyzyjna. Służyć miała nie doświadczeniu estetycznemu piękna bądź wyrażaniu złożoności egzystencjalnej człowieka, ale ideologicznej, nieznoszącej sprzeciwu indoktrynacji.

Konsekwencje socrealizmu w sztuce

Pomnik Wincentego Pstrowskiego w Zabrzu (fot. Krystian Hasterok)

W rezultacie sztuka socrealizmu zawisła w próżni. Odcinała się też od doświadczeń dziedzictwa międzywojennego doby II Rzeczpospolitej, negowanej jako przejaw Polski kapitalistyczno-sanacyjnej. Bogaty dorobek modernizmu, zwłaszcza powstały na Górnym Śląsku, został tym sposobem skazany na niepamięć - obejmował także losy katowickiego Muzeum Śląskiego, zniszczonego podczas II wojny światowej decyzją niemieckich władz okupacyjnych. Władze powojenne nie były zainteresowane jego odbudową. Górny Śląsk sprowadzony został do świata propagandowego „węgla i stali” podporządkowanego nowej doktrynie. Realizm socjalistyczny w regionie górnośląskim zaistniał równolegle z podobnymi zjawiskami w całym kraju. Wszelako tutaj socrealizm czerpał dodatkowo wątki tematyczne z odpowiednio interpretowanej historii regionu: walki klasowej i rewolucyjnych ruchów przeciwko niemieckiemu, kapitalistycznemu wyzyskowi, będąc zarazem sprzężonym z hasłami wyzwolenia narodowego. Ta czarno-biała narracja stawiała znak równości z podziałem narodowym polsko-niemieckim, kreując wizerunek dobrego Polaka i złego Niemca, czego spóźnione echa możemy obserwować jeszcze długo po wygaśnięciu samego socrealizmu. Jako bohater na piedestale monumentu widnieje tedy polski robotnik-komunista i przodownik pracy socjalistycznej, czego rzeźbiarskim unaocznieniem stał się pomnik Wincentego Pstrowskiego w Zabrzu (1978 rok).

Socrealizm programowo zacierał wszelkie regionalne odcienie i subtelności: „przeszedł walec i wyrównał” – jak w piosence Wojciecha Młynarskiego. Dla śląskiego prawdziwego Hanysa nie było tu miejsca, „dziadek w Wehrmachcie” był nie do pomyślenia, a deportowani do ZSRR w 1945 roku – upamiętnieni dzisiaj w Radzionkowie – nie istnieli.

Socrealizm wkrótce począł ujawniać swoje niedostatki: powrót do XIX-wiecznego akademizmu jako wzorca; odrzucenie dorobku sztuki nowoczesnej dwudziestego stulecia; nachalna dydaktyczność okazały się dla sztuki zabójcze. Rozpad opisanego systemu dokonywał się stopniowo, samoistnie, mimo że oficjalnie nigdy nie został uznany za zakończony. Zanik socrealizmu szedł w parze z procesami stopniowego łagodzenia całego systemu i jego liberalizacji. Początek temu procesowi na Górnym Śląsku dały – rzecz ciekawa – Katowice i to wcześnie, bo już w roku 1953, kiedy powstaje tu nieformalna grupa artystów o enigmatycznej nazwie ST-53 (czy była to aluzja do nazwy Stalinogród, jaką nosiły wtedy Katowice, czy do twórcy przedwojennej awangardy sztuki z Łodzi Władysława Strzemińskiego, wyklętego przez wzgląd na dogmat socrealizmu, a do którego przyznawali się młodzi uczestnicy grupy, m.in. Hilary Krzysztofiak, Urszula Broll, Stefan Gajda, Zdzisław Stanek), wyznaczająca odejście od dyktatu urzędowego, mimo trwania oficjalnej sztuki skupionej m.in. na oficjalnych plenerach zwanych propagandowo „pejzażami przyjaźni” z udziałem artystów radzieckich, trwających do lat siedemdziesiątych.

Socrealizm w architekturze

Henryk Buszko (fot. Biblioteka Śląska)

W architekturze socrealizmu obowiązywała oficjalna dyrektywa nienawiązywania do przedwojennego modernizmu, uznanego za formalistyczny kosmopolityzm. Zalecaną stylistyką był uproszczony klasycyzm, niekiedy z elementami renesansowych attyk pojmowanych jako widomy znak polskości, zarazem identyfikowanej z dziedzictwem piastowskim. Spektakularnym tego przykładem jest odbudowa – i zarazem przebudowa – rynku w Raciborzu, rozpoczęta w 1950 roku. Stworzono tu rodzaj makiety późnorenesansowego miasta polskiego z kamienicami zwieńczonymi attykami, jakich tu nigdy wcześniej nie było. Znaczącymi dziełami z tego okresu są m.in. katowicki Pałac Młodzieży (około 1950) projektu Juliana Duchowicza i Zygmunta Majerskiego utrzymany w stylu opartym wprawdzie o wzory międzywojennej moderny, jednak z kostiumem dekoracji malarskich i rzeźbiarskich na wskroś socrealistycznych. Do tegoż nurtu zalicza się także katowicki gmach Związków Zawodowych (1950 rok) projektu Henryka Buszki, Aleksandra Franty i Jerzego Gottfrieda, usytuowany w miejscu zburzonego Muzeum Śląskiego, o spokojnych, rytmicznych podziałach oraz pałacowy Dom Kultury w Dąbrowie Górniczej autorstwa Zbigniewa Rzepeckiego (1951-1958), wreszcie nieco monotonny budynek Wydziału Górnictwa i Geologii Politechniki Śląskiej w Gliwicach, dzieło wspomnianych wyżej Duchowicza i Majerskiego. Na osobną uwagę zasługuje historia budowy Nowych Tychów, rozpoczęta w 1951 roku. Miasto miało w założeniu władz realizować ideał socrealizmu od podstaw, modelowo. Nie przewidziano, że życie potoczy się inaczej. Niemniej dwa pierwsze segmenty Tychów są istotnie podporządkowane socrealistycznym konceptom. Pierwsze osiedle A, projektu Tadeusza Todorowskiego z lat 1951-1956, powtarza tradycyjny układ szachownicowy miasta niemal średniowiecznego, a patronuje mu heroiczna figura dziewczyny-przodownicy pracy (Stanisław Marcinów). Jest to bodaj najlepiej zaprojektowana i zachowana rzeźba socrealistyczna. Kolejne osiedle B, projektu Hanny i Kazimierza Wejchertów, bardziej przestrzenne, stosuje nadal tę samą konwencję tradycyjnych aluzji do bliżej nie zdefiniowanego wernakularyzmu. Socrealistyczną aurę roztacza także daleko późniejsze dzieło tyskie: Pomnik Walki i Pracy Augusta Dyrdy (1973-1974) na placu Defilad, potocznie nazwany „żyrafą”. Reszta budowy Tychów trwająca w latach 60-tych i dalszych odeszła już od dawnych założeń socrealistycznych.

Socrealizm w rzeźbie

Pomnik Chwały Górniczego Trudu w Katowicach

Socrealizm zaznaczył się szczególnie w dziedzinie monumentalnej rzeźby pomnikowej. Zaczyna się na Śląsku natychmiast po wojnie, kiedy postanawiano stawiać monumenty sławiące Armię Czerwoną-wyzwolicielkę. Pomnik Armii Czerwonej na placu Wolności w Katowicach projektu Stanisława Marcinowa powstał w 1947 roku i jest typowym przykładem swojego gatunku. Ostatnio został zdemontowany i przeniesiony na cmentarz żołnierzy radzieckich. Z kolei pomnik Czynu Rewolucyjnego w Sosnowcu z 1967 roku, rozebrany w 1990, projektu Heleny i Romana Husarskich i Witolda Cęckiewicza, sławiący stereotyp robotnika Czerwonego Zagłębia przybrał kształt zgoła niecodzienny - zbudowany został ze strzeliście ustawionych, zespolonych rur. W roku 1970 powstał w Dąbrowie Górniczej nieopodal Domu Kultury dynamiczny pomnik poświęcony Bohaterom Czerwonych Sztandarów, autorstwa Augusta Dyrdy. Ocalał później przed zburzeniem, gdy przemianowany został na znak upamiętnienia... Jimiego Hendrixa. W 1978 roku powstał w Zabrzu według projektu Mariana Koniecznego pomnik Wincentego Pstrowskiego, w istocie postaci tragicznej przodownika pracy, rębacza dołowego w kopalni, który swój nadmierny wysiłek przypłacił życiem w 1948 roku. Rzeźba stoi do dziś na swoim miejscu, prezentując postać mocarnego herosa. Powstała późno, z inicjatywy Zdzisława Grudnia, ówczesnego wszechwładnego sekretarza partyjnego. Najpóźniejsze dzieło plastyki monumentalnej socrealizmu reprezentuje pomnik Chwały Górniczego Trudu (projekt Tadeusza Łodziany), powstały w Katowicach w 1987 roku . Bohaterskie figury górników, reliefy ze scenami pracy w kopalni, umieszczone na dwóch pylonach stylizowanych na wieżę kopalnianą są dokumentem ostatecznie zamykającym rozdział sztuki socrealizmu.

Podsumowanie

Sztuka regionu górnośląskiego od dawna nakierowała się na poszukiwanie innych form wyrazu, innymi zajęła się tematami. W malarstwie odnajdywano nowe doświadczenia koloru, postimpresjonistyczne interpretacje formy, doświadczenia z nową abstrakcją, symboliką ludzkiego, jednostkowego doświadczenia, czy surrealistyczną rzeczywistością. Socrealizm z jego budowaniem kordonu odgradzającego od świata i stygmatyzacją wrogów uznanych za przeciwników okazał się nieskuteczny. Tworzone przezeń bariery zostały rozładowane. Wszelako wiele dzieł tamtego czasu istnieje nadal w naszej przestrzeni kulturowej. Są świadectwem historii tamtego czasu i chyba tak należy je oceniać, bez gniewnego poddawania ich anihilacji. Od końca PRL minęło z górą ćwierć wieku. Socrealizm jest zamkniętym rozdziałem. O ile początkowo w latach 90. XX wieku przeważały o nim opinie radykalnie negatywne, o tyle obecnie próbujemy analizować tamte zjawiska bardziej rzeczowo, ze świadomością ówczesnych uwarunkowań polityczno-ideologicznych. Traktujemy rzecz jako komponent złożonego dziedzictwa XX wieku, mając w pamięci, że zawiera ono także spuściznę totalitaryzmów. Socrealizm był bowiem zjawiskiem występującym w całej wschodniej i środkowej Europie za żelazną kurtyną i wytworzył dzieła bardzo różnorodne, które wrosły w nasz krajobraz kulturowy na swoich własnych prawach. Dziś analizowane są jako zabytkowe, nierzadko jako zasługujące na objęcie ochroną. Optują za tym międzynarodowe środowiska naukowe i konserwatorskie.

Bibliografia

  1. Borowik A., Motywy górnicze w sztukach plastycznych XX wieku, w: Katowice w 144 rocznicę uzyskania praw miejskich. Tradycje i dziedzictwo górnicze na obszarze Katowic z perspektywy XXI wieku, red. A. Barciak, Katowice 2010, s. 357-372.
  2. Chojecka E., Dzieje katowickich pomników - spory o historię, w: Katowice w 139 rocznicę uzyskania praw miejskich. Wielokulturowość Katowic, red. A. Barciak, Katowice 2003, s. 138-161.
  3. Chojecka E., Gorzelik J., Kozina I., Szczypka-Gwiazda B., Sztuka Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku, red. E. Chojecka, Katowice 2004.
  4. Katowicki underground artystyczny po 1953 roku. ST-53: Twórcy, postawy, ślady. Katalog wystawy, wyd. Muzeum Historii Katowic, Katowice 2003.
  5. Olszewski A., Dzieje sztuki polskiej 1890-1980, Warszawa 1988.
  6. Rottenberg A., Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2005.
  7. Sozialistischer Realismus und Sozialistische Moderne. Welterbevorschlaege aus Mittel-und Osteuropa/Socialist Realism and Socialist Modernism. World Heritage Proposals from Central and Eastern Europe. ICOMOS Meeting Warsaw 14th-15th April 2013, Muenchen 2013.
  8. Sumorok A., Architektura wnętrz reprezentacyjnych okresu realizmu socjalistycznego. Przypadek Górnego Śląska i Zagłębia, w: Katowice w rocznicę uzyskania praw miejskich. Tom (13)/148. Budownictwo i architektura Katowic, red. A. Barciak, Katowice 2014, s. 52–74.
  9. Szczypka-Gwiazda B., Pomiędzy mitem a rzeczywistością. Obraz Górnego Śląska w sztuce XIX i XX wieku, w: Marmur dziejowy. Studia z historii sztuki dedykowane Zofii Ostrowskiej-Kębłowskiej. Prace Komisji Historii Sztuki, t. 32, Poznań 2002, s. 467-486.
  10. Szczypka-Gwiazda B., Spór o tożsamość sztuki Górnego Śląska, w: Katowice w 139. rocznicę uzyskania praw miejskich, s. 162-173.
  11. Woźniczka Z., Kultura pod presją. Początek lat pięćdziesiątych w Katowicach, w: Katowice w rocznicę uzyskania praw miejskich. Tom 1 (11)/146. Katowice w kulturze pogranicza. Rola Katowic w kulturze i nauce, red. A. Barciak, Katowice 2012, s. 145-165.