Realizm socjalistyczny na obszarze województwa śląskiego: Różnice pomiędzy wersjami

Z IBR wiki
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "Autor: Prof. zw. dr hab. Ewa Chojecka REALIZM SOCJALISTYCZNY NA OBSZARZE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO Terminem „realizm socjalistyczny”- skr...")
 
Nie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 39 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
Autor: Prof. zw. dr hab. Ewa Chojecka
[[Kategoria:Nauki społeczne]]
[[Kategoria:Historia]]
[[Kategoria:Indeks haseł – alfabetyczny]]
[[Kategoria:Tom 3 (2016)]]
(ang. Socialist realism in Silesian Voivodeship,niem. Sozialistischer Realismus in der Woiwodschaft Schlesien)


REALIZM  SOCJALISTYCZNY  NA  OBSZARZE  WOJEWÓDZTWA
Autor:[[Prof. zw. dr hab. Ewa Chojecka]]
              ŚLĄSKIEGO
  Terminem „realizm  socjalistyczny”-  skrótowo  zwanym  „socrealizmem”, niekiedy
urągliwie „socem”- określamy  zjawiska  w  obrębie  kultury, jakie podyktowane
były  przez  władze  komunistyczne  PRL traktujące  kulturę  jako  narzędzie swojej
polityki . Służyć  miała  umacnianiu  systemu politycznego, promowaniu określonych
treści  ideologicznych i  propagandowych. Okres radykalnego  socrealizmu
przypadał  na  lata  1949- 1955,  jakkolwiek  wiele  jego  objawów  trwało oraz  dzieł 
powstawało  także  w  dziesiątkach  następnych  lat.
  Socrealizm  obejmował  sztuki  plastyczne,  architekturę, także  literaturę, teatr
i muzykę.  Twórczość  artystyczna  i  literacka  podporządkowane  zostały nadzorowi
ideologicznemu  i  administracyjnemu  resortów  rządowych  i  partyjnych  PZPR,
wzorem  stalinowskiego  ZSRR.
  Założeniem  socrealizmu  było  tworzenie  i  promowanie  sztuki  którą  definiowano
jako „socjalistyczną  w  treści  i  narodową  w  formie”. Treści  miały  być  glory-
fikacją  ludu  pracującego, pochwałą ustroju  sprawiedliwości  społecznej, upamięt-
nieniem  bohaterów  rewolucji  i  przodowników  pracy, marksistowsko-leninowskiego
pojmowania  dziejów , historii  narodowej  jako walki  o wyzwolenie  społeczne.  
W  zalewie  tych  schematów  nie  było  miejsca  na  regionalne  doświadczenia,
świat  był  czarno- biały, a  wróg  kapitalistycznego  imperializmu  jednoznacznie
zdefiniowany. Panowały: przyjaźń polsko-radziecka  i  walka  o  pokój.


::::::::::::::::::::::::: ENCYKLOPEDIA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
:::::::::::::::::::::::::[[ENCYKLOPEDIA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO Tom 3 (2016)|TOM: 3 (2016)]] 


                                              -  2  -
==Pojęcie realizmu socjalistycznego==
  W  zakresie  formy  i  zadekretowanych  norm  stylowych  obowiązywały
odniesienia  do  XIX wiecznego  realizmu i  malarstwa  historycznego w  stylu
Matejki  czy  Repina, także  sztuki  ludowej.  Odrzucano  wszelkie  eksperymenty
artystyczne  poszukiwania  nowych  form  wyrazu, nowoczesną  awangardę  XX wieku
na  czele  z  kubizmem,  formy abstrakcyjne, nawet  impresjonizm  był
podejrzany. Kierunki  te  potępiano  jako  formalizm.  Doktryna  socrealizmu
wysoce  restrykcyjna,  była  przy  tym  w  istocie  nieprecyzyjna. Służyć  miała  nie
doświadczeniu  estetycznemu  piękna  bądź  wyrażaniu  złożoności  egzystencjalnej
człowieka  ale  ideologicznej  ,  nie  znoszącej  sprzeciwu  indoktrynacji.
    W  rezultacie  sztuka  ta  zawisła  w  próżni. Odcinała  się  też od  doświadczeń
dziedzictwa  międzywojennego  doby  II RP  negowanej  jako  przejaw  Polski
kapitalistyczno- sanacyjnej. Bogaty  dorobek  modernizmu, zwłaszcza  powstały  na
Górnym  Śląsku,  został  tym  sposobem  skazany  na  niepamięć-  obejmował
także  losy  katowickiego  Muzeum  Śląskiego  zniszczonego  podczas  II wojny
decyzją  władz  okupacyjnych  niemieckich. Władze  powojenne  nie  były
zainteresowane  jego  odbudową. Górny  Śląsk  sprowadzony  zostaje  do  świata
propagandowego „węgla  i  stali” przyporządkowanego  nowej  doktrynie.
Realizm  socjalistyczny  w  regionie  górnośląskim  zaistniał  równolegle  z
podobnymi  zjawiskami  w  całym  kraju. Wszelako  tutaj  socrealizm  czerpał
dodatkowo  wątki  tematyczne  z  odpowiednio  interpretowanej  historii  regionu:


Terminem „realizm socjalistyczny” – skrótowo zwanym „socrealizmem”, niekiedy urągliwie „socem” – określamy zjawiska w obrębie kultury, jakie podyktowane były przez władze komunistyczne PRL traktujące kulturę jako narzędzie swojej polityki. Służyć miała umacnianiu systemu politycznego, promowaniu określonych treści ideologicznych i propagandowych. Okres radykalnego socrealizmu przypadał na lata 1949-1955, jakkolwiek wiele jego objawów oraz dzieł trwało i powstawało także w dziesiątkach następnych lat. Socrealizm obejmował sztuki plastyczne, architekturę, literaturę, a także teatr i muzykę. Twórczość artystyczna i literacka podporządkowane zostały nadzorowi ideologicznemu i administracyjnemu resortów rządowych i partyjnych [[Polska Zjednoczona Partia Robotnicza|PZPR]], wzorem stalinowskiego ZSRR. Założeniem socrealizmu było tworzenie i promowanie sztuki, którą definiowano jako „socjalistyczną w treści i narodową w formie”. Treści miały być gloryfikacją ludu pracującego, pochwałą ustroju sprawiedliwości społecznej, upamiętnieniem bohaterów rewolucji i przodowników pracy oraz marksistowsko-leninowskiego pojmowania dziejów i historii narodowej jako walki o wyzwolenie społeczne. W zalewie tych schematów nie było miejsca na regionalne doświadczenia, świat był czarno-biały, a wróg kapitalistycznego imperializmu jednoznacznie zdefiniowany. Panowały: przyjaźń polsko-radziecka i walka o pokój.


W zakresie formy i zadekretowanych norm stylowych obowiązywały odniesienia do XIX-wiecznego realizmu i malarstwa historycznego w stylu Matejki czy Repina, także sztuki ludowej. Odrzucano wszelkie eksperymenty artystyczne czy poszukiwania nowych form wyrazu, nowoczesną awangardę XX wieku na czele z kubizmem, formy abstrakcyjne – nawet impresjonizm był podejrzany. Kierunki te potępiano jako przejawy formalizmu. Doktryna socrealizmu – wysoce restrykcyjna – była przy tym w swej istocie nieprecyzyjna. Służyć miała nie doświadczeniu estetycznemu piękna bądź wyrażaniu złożoności egzystencjalnej człowieka, ale ideologicznej, nieznoszącej sprzeciwu indoktrynacji.


                                          - -
==Konsekwencje socrealizmu w sztuce==
walki klasowej i rewolucyjnych ruchów przeciwko niemieckiemu kapitalistycznemu
[[Plik:Pstrowski pomnik.JPG|400px|thumb|right|Pomnik Wincentego Pstrowskiego w Zabrzu (fot. Krystian Hasterok)]]
wyzyskowi będąc zarazem sprzężonym z   hasłami wyzwolenia narodowego. Ta
W rezultacie sztuka socrealizmu zawisła w próżni. Odcinała się też od doświadczeń dziedzictwa międzywojennego doby II Rzeczpospolitej, negowanej jako przejaw Polski kapitalistyczno-sanacyjnej. Bogaty dorobek modernizmu, zwłaszcza powstały na [[Górny Śląsk|Górnym Śląsku]], został tym sposobem skazany na niepamięć - obejmował także losy katowickiego [[Muzeum Śląskie|Muzeum Śląskiego]], zniszczonego podczas [[Druga wojna światowa|II wojny światowej]] decyzją niemieckich władz okupacyjnych. Władze powojenne nie były zainteresowane jego odbudową. Górny Śląsk sprowadzony został do świata propagandowego „węgla i stali” podporządkowanego nowej doktrynie. Realizm socjalistyczny w regionie górnośląskim zaistniał równolegle z podobnymi zjawiskami w całym kraju. Wszelako tutaj socrealizm czerpał dodatkowo wątki tematyczne z odpowiednio interpretowanej historii regionu: walki klasowej i rewolucyjnych ruchów przeciwko niemieckiemu, kapitalistycznemu wyzyskowi, będąc zarazem sprzężonym z hasłami wyzwolenia narodowego. Ta czarno-biała narracja stawiała znak równości z podziałem narodowym polsko-niemieckim, kreując wizerunek dobrego Polaka i złego Niemca, czego spóźnione echa możemy obserwować jeszcze długo po wygaśnięciu samego socrealizmu. Jako bohater na piedestale monumentu widnieje tedy polski robotnik-komunista i przodownik pracy socjalistycznej, czego rzeźbiarskim unaocznieniem stał się pomnik [[Wincenty Pstrowski|Wincentego Pstrowskiego]] w [[Zabrze|Zabrzu]] (1978 rok).
czarno- biała narracja stawiała znak równości z podziałem narodowym
polsko-niemieckim kreując wizerunek dobrego Polaka i złego Niemca,
czego spóźnione   echa możemy obserwować jeszcze długo po wygaśnięciu
samego socrealizmu. Jako bohater na piedestale monumentu widnieje tedy polski
robotnik- komunista i przodownik pracy socjalistycznej, czego rzeźbiarskim
unaocznieniem   stał się pomnik Wincentego Pstrowskiego w Zabrzu (1978 rok).
  Socrealizm  zacierał  programowo  wszelkie  regionalne  odcienie  i  subtelności:
„przeszedł  walec  i  wyrównał” -jak  w  piosence  Wojciecha  Młynarskiego.  Dla
śląskiego  prawdziwego  Hanysa  nie  było tu  miejsca,  „dziadek  w  Wehrmachcie”
nie  do  pomyślenia,  a  deportowani  do  ZSRR  w  1945  roku , upamiętnieni
dzisiaj  w  Radzionkowie,  nie  istnieli.
  Socrealizm  wkrótce  ujawniać  począł  swoje  niedostatki:  powrót  do  XIX-wiecz-
nego  akademizmu  jako  wzorca, odrzucenie  dorobku  sztuki  nowoczesnej XX stu-
lecia,  nachalna  dydaktyczność  okazały  się  dla  sztuki  zabójcze.  Rozpad opisanego
systemu  dokonywał  się  stopniowo, samoistnie, mimo  że  oficjalnie  nigdy  nie
został  uznany  za  zakończony.  Zanik  socrealizmu  szedł  w  parze  z  procesami
stopniowego łagodzenia całego  systemu, liberalizacji, w  końcu  zamknięcia 
samego  PRL.
  Początek  temu  procesowi  na  Górnym  Śląsku  dały,  rzecz  ciekawa, Katowice,
wcześnie,  bo już w  roku  1953,  kiedy  powstaje tu  nieformalna  grupa  artystów


                                                          -  4  -
Socrealizm programowo zacierał wszelkie regionalne odcienie i subtelności: „przeszedł walec i wyrównał” – jak w piosence Wojciecha Młynarskiego. Dla śląskiego prawdziwego Hanysa nie było tu miejsca, „dziadek w Wehrmachcie” był nie do pomyślenia, a deportowani do ZSRR w 1945 roku – upamiętnieni dzisiaj Radzionkowie – nie istnieli.
o  enigmatycznej  nazwie  ST-53  (czy  była  to  aluzja  do  nazwy  Stalinogród
jaką  nosiły  wtedy  Katowice,  czy  do  twórcy przedwojennej  awangardy  sztuki  z  Ło-
dzi, Władysława  Strzemińskiego,  wyklętego  przez  dogmat  socrealizmu, a  do
którego  przyznawali  się młodzi  uczestnicy  grupy: m.i. Hilary Krzysztofiak, Urszula
Brol,  Stefan  Gajda, Zdzisław  Stanek  ?)  wyznaczająca  odejście  od  dyktatu
urzędowego,  mimo  trwania  oficjalnej  sztuki  skupionej  m.i.  na  organizowanych
oficjalnych  plenerach  zwanych  propagandowo „pejzażami  przyjaźni”, z  udziałem
artystów  radzieckich, trwających  do  lat  siedemdziesiątych.
  W  architekturze  socrealizmu  obowiązywała  oficjalna  dyrektywa  nie nawiązywania
do przedwojennego  modernizmu  uznanego  za  formalistyczny  kosmopolityzm.
Zalecana  stylistyka    to  uproszczony  klasycyzm  niekiedy  z  elementami
renesansowych  attyk  pojmowanych  jako  widomy  znak  polskości, zarazem
identyfikowanej  z  dziedzictwem  piastowskim. Spektakularnym  tego  przykładem
jest  odbudowa  i  zarazem  przebudowa  rynku  w Raciborzu, zaczęta  1950 r.
Stworzono  tu  rodzaj  makiety  późnorenesansowego  miasta  polskiego  z  kamienicami
zwieńczonymi  attykami, jakich  tu  nigdy  nie było. Znaczącymi  dziełami  z  tego
okresu  są  m.i.  katowicki  Pałac  Młodzieży (ok. 1950) projektu  Juliana  Duchowicza
i Zygmunta  Majerskiego  utrzymany  w  stylu  opartym  wprawdzie  o wzory
międzywojennej  moderny,  jednak  z  kostiumem  dekoracji  malarskich  i
rzeźbiarskich  na wskroś  socrealisatycznych.  Do  tegoż  nurtu  zalicza  się  także
katowicki  gmach  Związków  Zawodowych  (1950 r.) projektu  Henryka  Buszki,


                                               
Socrealizm wkrótce począł ujawniać swoje niedostatki: powrót do XIX-wiecznego akademizmu jako wzorca; odrzucenie dorobku sztuki nowoczesnej dwudziestego stulecia; nachalna dydaktyczność okazały się dla sztuki zabójcze. Rozpad opisanego systemu dokonywał się stopniowo, samoistnie, mimo że oficjalnie nigdy nie został uznany za zakończony. Zanik socrealizmu szedł w parze z procesami stopniowego łagodzenia całego systemu i jego liberalizacji. Początek temu procesowi na Górnym Śląsku dały – rzecz ciekawa – [[Katowice|Katowice]] i to wcześnie, bo już w roku 1953, kiedy powstaje tu nieformalna grupa artystów o enigmatycznej nazwie ST-53 (czy była to aluzja do nazwy Stalinogród, jaką nosiły wtedy Katowice, czy do twórcy przedwojennej awangardy sztuki z Łodzi Władysława Strzemińskiego, wyklętego przez wzgląd na dogmat socrealizmu, a do którego przyznawali się młodzi uczestnicy grupy, m.in. Hilary Krzysztofiak, Urszula Broll, Stefan Gajda, Zdzisław Stanek), wyznaczająca odejście od dyktatu urzędowego, mimo trwania oficjalnej sztuki skupionej m.in. na oficjalnych plenerach zwanych propagandowo „pejzażami przyjaźni” z udziałem artystów radzieckich, trwających do lat siedemdziesiątych.
                                                        - 5  -
Aleksandra  Franty  i  Jerzego  Gottfrieda, usytuowany  w  miejscu  zburzonego
Muzeum  Śląskiego,  o  spokojnych, rytmicznych  podziałach  oraz  pałacowy Dom 
Kultury w  Dąbrowie  Górniczej  autorstwa  Zbigniewa  Rzepeckiego (1951-1958),
wreszcie nieco monotonny  budynek  Wydziału  Górnictwa i Geologii  Politechniki 
Śląskiej  w  Gliwicach, dzieło wspomnianych  wyżej  Duchowicza  i  Majerskiego.  
Na  osobną  uwagę  zasługuje  historia  budowy  Nowych  Tychów, zaczęta
w  1951  roku.  Miasto  miało  w  założeniu  władz  realizować  ideał  socrealizmu
od  podstaw, modelowo.  Że  życie  potoczyło  się  inaczej,  nie  przewidziano.
Niemniej  pierwsze  dwa  segmenty  Tychów  są  istotnie  przyporządkowane
socrealistycznym  konceptom. Pierwsze  osiedle  A  projektu  Tadeusza  Todorowskiego
z lat  1951-  1956  powtarza  tradycyjny  układ  szachownicowy  miasta  niemal
średniowiecznego,  a  patronuje  mu  heroiczna  figura  dziewczyny-przodownicy
pracy  (Stanisław  Marcinów). Jest  to  bodaj  najlepiej  zaprojektowana  i zachowana
rzeźba  socrealistyczna. Kolejne  osiedle B  projektu  Hanny  i Kazimierza
Wejchertów, bardziej  przestrzenne, stosuje  nadal  tę  samą  konwencję  tradycyjnych
aluzji  do  bliżej  nie  zdefiniowanego  wernakularyzmu.  Socrealistyczną  aurę
roztacza  także  daleko późniejsze  dzieło  tyskie: Pomnik  Walki  i  Pracy  Augustyna
Dyrdy  (1973-1974) na placu Defilad, potocznie  nazwany „żyrafą”. Reszta  budowy
Tychów  powstała  w  latach  6o-tych  i dalszych  odeszła  już od  dawnych  założeń 
socrealistycznych.
                                                -  6  -
-  6  -
  Socrealizm  zaznaczył  się  szczególnie  w dziedzinie  monumentalnej
rzeźby  pomnikowej.  Zaczyna  się  natychmiast  po  wojnie, kiedy  postanawiano
stawiać monumenty  sławiące  Armię  Czerwoną-wyzwolicielkę. Pomnik  Armii
Czerwonej  na  placu  Wolności  w  Katowicach  projektu Stanisława  Marcinowa
powstał  w  1947  roku  i jest  typowym  przykładem  swojego  gatunku. Ostatnio
został  zdemontowany  i  przeniesiony  na  cmentarz  żołnierzy  radzieckich.
Z  kolei  pomnik  Czynu  Rewolucyjnego  w  Sosnowcu  z  1967  roku, rozebrany
w  1990,  projektu  Heleny  i  Romana  Husarskich  i  Witolda  Cęckiewicza,
sławiący  stereotyp  robotnika  Czerwonego  Zagłębia  przybrał  kształt  zgoła
niecodzienny-  zbudowany  został  ze  strzeliście  ustawionych,  zespolonych  rur.
W  roku  1970  powstał  w  Dąbrowie  Górniczej  nieopodal  Domu  Kultury  dynamiczny
pomnik  Bohaterom Czerwonych  Sztandarów autorstwa  Augustyna  Dyrdy. Ocalał
później  przed  zburzeniem  gdy  przemianowany  został  na znak  upamiętnienia...
Jimie  Hendrixa . W  2006  roku, gdy emocje opadły, przywrócono  jego  dawną  nazwę.
Wspomniany  wcześniej  pomnik  Pstrowskiego  projektu  Mariana  Koniecznego
w  Zabrzu , w istocie tragicznego  przodownika  pracy, rębacza  dołowego  w  kopalni,
który  swój  nadmierny  wysiłek w  1948 roku  przypłacił  życiem, stoi  do dziś  na 
swoim    miejscu  jako mocarny  heros. Rzeźba powstała  późno,  w  1978  roku , z
inicjatywy  Zdzisława  Grudnia, ówczesnego  wszechwładnego  sekretarza  partyjnego.
Najpóźniejsze  dzieło  plastyki  monumentalnej  socrealizmu reprezentuje
pomnik  Chwały  Górniczego  Trudu (projekt  Tadeusza  Łodziany)  w  Katowicach
         
                                              -  7  -
z  roku  1987 .  Bohaterskie  figury  górników, reliefy  ze  scenami  pracy  w  kopalni,
umieszczone  na  dwóch  pylonach  stylizowanych  na  wieżę  kopalnianą  są
dokumentem  ostatecznie  zamykającym  rozdział  sztuki  socrealizmu.
    Sztuka  regionu  górnośląskiego  od dawna  nakierowała  się  na  poszukiwanie
innych  form  wyrazu,  innymi  zajęła  się  tematami. W  malarstwie  odnajdywano
nowe  doświadczenia  koloru, postimpresjonistyczne  interpretacje  formy,  
doświadczenia  z  nową  abstrakcjąsymboliką  ludzkiego  jednostkowego
doświadczenia, surrealistyczną  rzeczywistością.  Socrealizm  z  jego  budowaniem
kordonu  odgradzającego  od świata  i  stygmatyzacją  wrogów  uznanych
za  ideologicznych  przeciwników, okazał  się  nieprzydatny. Tworzone  przezeń
bariery  zostały  rozładowane. Wszelako  wiele  dzieł  tamtego  czasu  istnieje
nadal  w  naszej  przestrzeni  kulturowej.  Są  świadectwem  historii  tamtego czasu
i  chyba  tak  należy  je  oceniać,  bez  gniewnego  poddawania  ich  anihilacji.
Od  końca  PRL  minęło  z górą  ćwierć  wieku. Socrealizm  jest  zamkniętym
rozdziałem.  O ile  początkowo w  latach  9o-tych  przeważały o nim  opinie  radykalnie
negatywne, o  tyle  obecnie  próbujemy  od  kilku  lat analizować  tamte  zjawiska
bardziej  rzeczowo  ze  świadomością  ówczesnych  uwarunkowań polityczno-
ideologicznych. Traktujemy  rzecz jako  współkomponentę  złożonego  dziedzictwa
XX wieku , mając  w  pamięci  że  zawiera ono  także  spuściznę  toralitaryzmów.
Socrealizm  był  bowiem  zjawiskiem  występującym  w  całej  wschodniej  i
środkowej  Europie  za  żelazną  kurtyną  i  wytworzył  dzieła  bardzo  różnorodne,


==Socrealizm w architekturze==
[[Plik:Buszko.jpg|400px|thumb|right|Henryk Buszko (fot. Biblioteka Śląska) ]]
W architekturze socrealizmu obowiązywała oficjalna dyrektywa nienawiązywania do przedwojennego [[Modernizm|modernizmu]], uznanego za formalistyczny kosmopolityzm. Zalecaną stylistyką był uproszczony [[Klasycyzm|klasycyzm]], niekiedy z elementami renesansowych attyk pojmowanych jako widomy znak polskości, zarazem identyfikowanej z dziedzictwem piastowskim. Spektakularnym tego przykładem jest odbudowa – i zarazem przebudowa – rynku w [[Racibórz|Raciborzu]], rozpoczęta w 1950 roku. Stworzono tu rodzaj makiety późnorenesansowego miasta polskiego z kamienicami zwieńczonymi attykami, jakich tu nigdy wcześniej nie było. Znaczącymi dziełami z tego okresu są m.in. katowicki Pałac Młodzieży (około 1950) projektu Juliana Duchowicza i Zygmunta Majerskiego utrzymany w stylu opartym wprawdzie o wzory międzywojennej moderny, jednak z kostiumem dekoracji malarskich i rzeźbiarskich na wskroś socrealistycznych. Do tegoż nurtu zalicza się także katowicki gmach Związków Zawodowych (1950 rok) projektu Henryka Buszki, Aleksandra Franty i Jerzego Gottfrieda, usytuowany w miejscu zburzonego Muzeum Śląskiego, o spokojnych, rytmicznych podziałach oraz pałacowy Dom Kultury w  [[Dąbrowa Górnicza|Dąbrowie Górniczej]] autorstwa Zbigniewa Rzepeckiego (1951-1958), wreszcie nieco monotonny budynek Wydziału Górnictwa i Geologii [[Politechnika Śląska|Politechniki Śląskiej]] w [[Gliwice|Gliwicach]], dzieło wspomnianych wyżej Duchowicza i Majerskiego. Na osobną uwagę zasługuje historia budowy [[Tychy|Nowych Tychów]], rozpoczęta w 1951 roku. Miasto miało w założeniu władz realizować ideał socrealizmu od podstaw, modelowo. Nie przewidziano, że życie potoczy się inaczej. Niemniej dwa pierwsze segmenty Tychów są istotnie podporządkowane socrealistycznym konceptom. Pierwsze osiedle A, projektu Tadeusza Todorowskiego z lat 1951-1956, powtarza tradycyjny układ szachownicowy miasta niemal średniowiecznego, a patronuje mu heroiczna figura dziewczyny-przodownicy pracy (Stanisław  Marcinów). Jest to bodaj najlepiej zaprojektowana i zachowana rzeźba  socrealistyczna. Kolejne osiedle B, projektu Hanny i Kazimierza Wejchertów, bardziej przestrzenne, stosuje nadal tę samą konwencję tradycyjnych aluzji do bliżej nie zdefiniowanego wernakularyzmu. Socrealistyczną aurę roztacza także daleko późniejsze dzieło tyskie: Pomnik Walki i Pracy Augusta Dyrdy (1973-1974) na placu Defilad, potocznie nazwany „żyrafą”. Reszta budowy Tychów trwająca w latach 60-tych i dalszych odeszła już od dawnych założeń socrealistycznych.


                                                      8 -
==Socrealizm w rzeźbie==
[[Plik:trud_górniczy.JPG|400px|thumb|right|Pomnik Chwały Górniczego Trudu w Katowicach]]
Socrealizm zaznaczył się szczególnie w dziedzinie monumentalnej rzeźby pomnikowej. Zaczyna się na Śląsku natychmiast po wojnie, kiedy postanawiano stawiać monumenty sławiące Armię Czerwoną-wyzwolicielkę. Pomnik Armii Czerwonej na placu Wolności w Katowicach projektu Stanisława Marcinowa powstał w 1947 roku i jest typowym przykładem swojego gatunku. Ostatnio został zdemontowany i przeniesiony na cmentarz żołnierzy radzieckich. Z kolei pomnik Czynu Rewolucyjnego w [[Sosnowiec|Sosnowcu]] z 1967 roku, rozebrany w 1990, projektu Heleny i Romana Husarskich i Witolda Cęckiewicza, sławiący stereotyp robotnika Czerwonego Zagłębia przybrał kształt zgoła niecodzienny - zbudowany został ze strzeliście ustawionych, zespolonych rur. W roku 1970 powstał w Dąbrowie Górniczej nieopodal Domu Kultury dynamiczny pomnik poświęcony Bohaterom Czerwonych Sztandarów, autorstwa Augusta Dyrdy. Ocalał później przed zburzeniem, gdy przemianowany został na znak upamiętnienia... Jimiego Hendrixa. W 1978 roku powstał w Zabrzu według projektu Mariana Koniecznego pomnik Wincentego Pstrowskiego, w istocie postaci tragicznej przodownika pracy, rębacza dołowego w kopalni, który swój nadmierny wysiłek przypłacił życiem w 1948 roku. Rzeźba stoi do dziś na swoim miejscu, prezentując postać mocarnego herosa. Powstała późno, z inicjatywy [[Zdzisław Grudzień|Zdzisława Grudnia]], ówczesnego wszechwładnego sekretarza partyjnego. Najpóźniejsze dzieło plastyki monumentalnej socrealizmu reprezentuje pomnik Chwały Górniczego Trudu (projekt Tadeusza Łodziany), powstały w Katowicach w 1987 roku . Bohaterskie figury górników, reliefy ze scenami pracy w kopalni, umieszczone na dwóch pylonach stylizowanych na wieżę kopalnianą są dokumentem ostatecznie zamykającym rozdział sztuki socrealizmu.


które  wrosły  w  nasz  krajobraz  kulturowy  na  własnych  prawach. Dziś                                               
==Podsumowanie==
analizowane  są  jako  zabytkowe,  nierzadko  jako  zasługujące  na  objęcie  ochroną.   
Optują  za  tym  międzynarodowe  środowiska  naukowe  i  konserwatorskie.


BIBLIOGRAFIA
Sztuka regionu górnośląskiego od dawna nakierowała się na poszukiwanie innych form wyrazu, innymi zajęła się tematami. W malarstwie odnajdywano nowe doświadczenia koloru, postimpresjonistyczne interpretacje formy, doświadczenia z nową abstrakcją, symboliką ludzkiego, jednostkowego doświadczenia, czy surrealistyczną rzeczywistością. Socrealizm z jego budowaniem kordonu odgradzającego od świata i stygmatyzacją wrogów uznanych za przeciwników okazał się nieskuteczny. Tworzone przezeń bariery zostały rozładowane. Wszelako wiele dzieł tamtego czasu istnieje nadal w naszej przestrzeni kulturowej. Są świadectwem historii tamtego czasu i chyba tak należy je oceniać, bez gniewnego poddawania ich anihilacji. Od końca PRL minęło z górą ćwierć wieku. Socrealizm jest zamkniętym rozdziałem. O ile początkowo w latach 90. XX wieku przeważały o nim opinie radykalnie negatywne, o tyle obecnie próbujemy analizować tamte zjawiska bardziej rzeczowo, ze świadomością ówczesnych uwarunkowań polityczno-ideologicznych. Traktujemy rzecz jako komponent złożonego dziedzictwa XX wieku, mając w pamięci, że zawiera ono także spuściznę totalitaryzmów. Socrealizm był bowiem zjawiskiem występującym w całej wschodniej i środkowej Europie za żelazną kurtyną i wytworzył dzieła bardzo różnorodne, które wrosły w nasz krajobraz kulturowy na swoich własnych prawach. Dziś analizowane są jako zabytkowe, nierzadko jako zasługujące na objęcie ochroną. Optują za tym międzynarodowe środowiska naukowe i konserwatorskie.
Andrzej  Olszewski: Dzieje  sztuki  polskiej 1890- 1980, Warszawa  1988
Anda  Rottenberg: Sztuka  w  Polsce  1945- 2005, Warszawa  2005
Ewa  Chojecka, Jerzy  Gorzelik, Irma  Kozina, Barbara  Szczypka-Gwiazda: Sztuka
    Górnego Śląska  od średniowiecza  do  końca XX wieku. Red. Ewa  Chojecka,  
    Katowice  2004,  2009.
Ewa  Chojecka : Dzieje  katowickich  pomników- spory  o  historię. (w: Katowice
    w 139  rocznicę  uzyskania  praw  miejskich. Wielokulturowość  Katowic.
    Red.  Antoni  Barciak, Katowice  2203, s. 138- 161)
Katowicki  underground  artystyczny  po  1953  roku. ST- 53. Twórcy, postawy,
      ślady.  Katalog  wystawy.  Muzeum  Historii  Katowic, Katowice  2003
Barbara  Szczypka- Gwiazda : Pomiędzy  mitem  a  rzeczywistością. Obraz
    Górnego Śląska  w sztuce  XIX i XX  wieku. (w: Marmur  dziejowy. Studia
      z  historii  sztuki dedykowane  Zofii  Ostrowskiej- Kębłowskiej. Prace
    Komisji  Historii  Sztuki, t. 32, Poznań  2002,  s.467- 486)


==Bibliografia==


 
# Borowik A., Motywy górnicze w sztukach plastycznych XX wieku, w: Katowice w 144 rocznicę uzyskania praw miejskich. Tradycje i dziedzictwo górnicze na obszarze Katowic z perspektywy XXI wieku, red. A. Barciak, Katowice 2010, s. 357-372. 
                                                  -  9  -
# Chojecka E., Dzieje katowickich pomników - spory o historię, w: Katowice w 139 rocznicę uzyskania praw miejskich. Wielokulturowość Katowic, red. A. Barciak, Katowice 2003, s. 138-161.
 
# Chojecka E., Gorzelik J., Kozina I., Szczypka-Gwiazda B., Sztuka Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku, red. E. Chojecka, Katowice 2004.
Barbara  Szczypka- Gwiazda : Spór  o tożsamość  sztuki  Górnego Śląska (w:
# Katowicki underground artystyczny po 1953 roku. ST-53: Twórcy, postawy, ślady. Katalog wystawy, wyd. Muzeum Historii Katowic, Katowice 2003.
    Katowice w 139. rocznicę uzyskania praw miejskich, j.w., s. 162- 173)
# Olszewski A., Dzieje sztuki polskiej 1890-1980, Warszawa 1988.
Sozialistischer Realismus und Sozialistische Moderne. Welterbevorschlaege
# Rottenberg A., Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2005.
      aus Mittel- und Osteuropa / Socialist Realism and  Socialist Modernism.
# Sozialistischer Realismus und Sozialistische Moderne. Welterbevorschlaege aus Mittel-und Osteuropa/Socialist Realism and  Socialist Modernism. World Heritage Proposals from Central and Eastern Europe. ICOMOS Meeting Warsaw 14th-15th April 2013, Muenchen 2013.
    World Heritage Proposals from Central and Eastern Europe.
# Sumorok A., Architektura wnętrz reprezentacyjnych okresu realizmu socjalistycznego. Przypadek Górnego Śląska i Zagłębia, w: Katowice w rocznicę uzyskania praw miejskich. Tom (13)/148. Budownictwo i architektura Katowic, red. A. Barciak, Katowice 2014, s. 52–74.
    ICOMOS Meeting Warsaw 14th-15th April 2013, Muenchen 2013.
# Szczypka-Gwiazda B., Pomiędzy mitem a rzeczywistością. Obraz Górnego Śląska w sztuce XIX i XX wieku, w: Marmur dziejowy. Studia z historii sztuki dedykowane Zofii Ostrowskiej-Kębłowskiej. Prace Komisji Historii Sztuki, t. 32, Poznań 2002, s. 467-486.
Zygmunt Woźniczka :Kultura pod presją. Początek  lat  pięćdziesiątych w Katowicach
# Szczypka-Gwiazda B., Spór o tożsamość sztuki Górnego Śląska, w: Katowice w 139. rocznicę uzyskania praw miejskich, s. 162-173.  
    (w:  Katowice w  rocznicę  uzyskania praw miejskich. Tom 1 (11)/146. Katowice w                       
# Woźniczka Z., Kultura pod presją. Początek lat pięćdziesiątych w Katowicach, w: Katowice w rocznicę uzyskania praw miejskich. Tom 1 (11)/146. Katowice w kulturze pogranicza. Rola Katowic w kulturze i nauce, red. A. Barciak, Katowice 2012, s. 145-165.
    kulturze  pogranicza . Rola  Katowic  w  kulturze  i  nauce. Red. Antoni  Barciak,
    Katowice  2012, s. 145- 165).
Aleksandra  Sumorok : Architektura wnętrz reprezentacyjnych okresu realizmu
    socjalistycznego . Przypadek Górnego Śląska i Zagłębia (w: Katowice w rocznicę
    uzyskania praw miejskich. Tom 3 (13)/ 148. Budownictwo i architektura
    Katowic. Red. Antoni  Barciak, Katowice 2014, s. 52 – 74).
Aneta  Borowik : Motywy  górnicze  w sztukach  plastycznych  XX wieku (w:
    Katowice w 144 rocznicę uzyskania praw miejskich. Tradycje i dziedzictwo
    górnicze  na  obszarze  Katowic z  perspektywy  XXI wieku. Red. Antoni
    Barciak, Katowice 2010, s. 357- 372).  
     
 
==Przypisy==
 
<reference>

Aktualna wersja na dzień 08:31, 26 maj 2020

(ang. Socialist realism in Silesian Voivodeship,niem. Sozialistischer Realismus in der Woiwodschaft Schlesien)

Autor:Prof. zw. dr hab. Ewa Chojecka

ENCYKLOPEDIA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
TOM: 3 (2016)

Pojęcie realizmu socjalistycznego

Terminem „realizm socjalistyczny” – skrótowo zwanym „socrealizmem”, niekiedy urągliwie „socem” – określamy zjawiska w obrębie kultury, jakie podyktowane były przez władze komunistyczne PRL traktujące kulturę jako narzędzie swojej polityki. Służyć miała umacnianiu systemu politycznego, promowaniu określonych treści ideologicznych i propagandowych. Okres radykalnego socrealizmu przypadał na lata 1949-1955, jakkolwiek wiele jego objawów oraz dzieł trwało i powstawało także w dziesiątkach następnych lat. Socrealizm obejmował sztuki plastyczne, architekturę, literaturę, a także teatr i muzykę. Twórczość artystyczna i literacka podporządkowane zostały nadzorowi ideologicznemu i administracyjnemu resortów rządowych i partyjnych PZPR, wzorem stalinowskiego ZSRR. Założeniem socrealizmu było tworzenie i promowanie sztuki, którą definiowano jako „socjalistyczną w treści i narodową w formie”. Treści miały być gloryfikacją ludu pracującego, pochwałą ustroju sprawiedliwości społecznej, upamiętnieniem bohaterów rewolucji i przodowników pracy oraz marksistowsko-leninowskiego pojmowania dziejów i historii narodowej jako walki o wyzwolenie społeczne. W zalewie tych schematów nie było miejsca na regionalne doświadczenia, świat był czarno-biały, a wróg kapitalistycznego imperializmu jednoznacznie zdefiniowany. Panowały: przyjaźń polsko-radziecka i walka o pokój.

W zakresie formy i zadekretowanych norm stylowych obowiązywały odniesienia do XIX-wiecznego realizmu i malarstwa historycznego w stylu Matejki czy Repina, także sztuki ludowej. Odrzucano wszelkie eksperymenty artystyczne czy poszukiwania nowych form wyrazu, nowoczesną awangardę XX wieku na czele z kubizmem, formy abstrakcyjne – nawet impresjonizm był podejrzany. Kierunki te potępiano jako przejawy formalizmu. Doktryna socrealizmu – wysoce restrykcyjna – była przy tym w swej istocie nieprecyzyjna. Służyć miała nie doświadczeniu estetycznemu piękna bądź wyrażaniu złożoności egzystencjalnej człowieka, ale ideologicznej, nieznoszącej sprzeciwu indoktrynacji.

Konsekwencje socrealizmu w sztuce

Pomnik Wincentego Pstrowskiego w Zabrzu (fot. Krystian Hasterok)

W rezultacie sztuka socrealizmu zawisła w próżni. Odcinała się też od doświadczeń dziedzictwa międzywojennego doby II Rzeczpospolitej, negowanej jako przejaw Polski kapitalistyczno-sanacyjnej. Bogaty dorobek modernizmu, zwłaszcza powstały na Górnym Śląsku, został tym sposobem skazany na niepamięć - obejmował także losy katowickiego Muzeum Śląskiego, zniszczonego podczas II wojny światowej decyzją niemieckich władz okupacyjnych. Władze powojenne nie były zainteresowane jego odbudową. Górny Śląsk sprowadzony został do świata propagandowego „węgla i stali” podporządkowanego nowej doktrynie. Realizm socjalistyczny w regionie górnośląskim zaistniał równolegle z podobnymi zjawiskami w całym kraju. Wszelako tutaj socrealizm czerpał dodatkowo wątki tematyczne z odpowiednio interpretowanej historii regionu: walki klasowej i rewolucyjnych ruchów przeciwko niemieckiemu, kapitalistycznemu wyzyskowi, będąc zarazem sprzężonym z hasłami wyzwolenia narodowego. Ta czarno-biała narracja stawiała znak równości z podziałem narodowym polsko-niemieckim, kreując wizerunek dobrego Polaka i złego Niemca, czego spóźnione echa możemy obserwować jeszcze długo po wygaśnięciu samego socrealizmu. Jako bohater na piedestale monumentu widnieje tedy polski robotnik-komunista i przodownik pracy socjalistycznej, czego rzeźbiarskim unaocznieniem stał się pomnik Wincentego Pstrowskiego w Zabrzu (1978 rok).

Socrealizm programowo zacierał wszelkie regionalne odcienie i subtelności: „przeszedł walec i wyrównał” – jak w piosence Wojciecha Młynarskiego. Dla śląskiego prawdziwego Hanysa nie było tu miejsca, „dziadek w Wehrmachcie” był nie do pomyślenia, a deportowani do ZSRR w 1945 roku – upamiętnieni dzisiaj w Radzionkowie – nie istnieli.

Socrealizm wkrótce począł ujawniać swoje niedostatki: powrót do XIX-wiecznego akademizmu jako wzorca; odrzucenie dorobku sztuki nowoczesnej dwudziestego stulecia; nachalna dydaktyczność okazały się dla sztuki zabójcze. Rozpad opisanego systemu dokonywał się stopniowo, samoistnie, mimo że oficjalnie nigdy nie został uznany za zakończony. Zanik socrealizmu szedł w parze z procesami stopniowego łagodzenia całego systemu i jego liberalizacji. Początek temu procesowi na Górnym Śląsku dały – rzecz ciekawa – Katowice i to wcześnie, bo już w roku 1953, kiedy powstaje tu nieformalna grupa artystów o enigmatycznej nazwie ST-53 (czy była to aluzja do nazwy Stalinogród, jaką nosiły wtedy Katowice, czy do twórcy przedwojennej awangardy sztuki z Łodzi Władysława Strzemińskiego, wyklętego przez wzgląd na dogmat socrealizmu, a do którego przyznawali się młodzi uczestnicy grupy, m.in. Hilary Krzysztofiak, Urszula Broll, Stefan Gajda, Zdzisław Stanek), wyznaczająca odejście od dyktatu urzędowego, mimo trwania oficjalnej sztuki skupionej m.in. na oficjalnych plenerach zwanych propagandowo „pejzażami przyjaźni” z udziałem artystów radzieckich, trwających do lat siedemdziesiątych.

Socrealizm w architekturze

Henryk Buszko (fot. Biblioteka Śląska)

W architekturze socrealizmu obowiązywała oficjalna dyrektywa nienawiązywania do przedwojennego modernizmu, uznanego za formalistyczny kosmopolityzm. Zalecaną stylistyką był uproszczony klasycyzm, niekiedy z elementami renesansowych attyk pojmowanych jako widomy znak polskości, zarazem identyfikowanej z dziedzictwem piastowskim. Spektakularnym tego przykładem jest odbudowa – i zarazem przebudowa – rynku w Raciborzu, rozpoczęta w 1950 roku. Stworzono tu rodzaj makiety późnorenesansowego miasta polskiego z kamienicami zwieńczonymi attykami, jakich tu nigdy wcześniej nie było. Znaczącymi dziełami z tego okresu są m.in. katowicki Pałac Młodzieży (około 1950) projektu Juliana Duchowicza i Zygmunta Majerskiego utrzymany w stylu opartym wprawdzie o wzory międzywojennej moderny, jednak z kostiumem dekoracji malarskich i rzeźbiarskich na wskroś socrealistycznych. Do tegoż nurtu zalicza się także katowicki gmach Związków Zawodowych (1950 rok) projektu Henryka Buszki, Aleksandra Franty i Jerzego Gottfrieda, usytuowany w miejscu zburzonego Muzeum Śląskiego, o spokojnych, rytmicznych podziałach oraz pałacowy Dom Kultury w Dąbrowie Górniczej autorstwa Zbigniewa Rzepeckiego (1951-1958), wreszcie nieco monotonny budynek Wydziału Górnictwa i Geologii Politechniki Śląskiej w Gliwicach, dzieło wspomnianych wyżej Duchowicza i Majerskiego. Na osobną uwagę zasługuje historia budowy Nowych Tychów, rozpoczęta w 1951 roku. Miasto miało w założeniu władz realizować ideał socrealizmu od podstaw, modelowo. Nie przewidziano, że życie potoczy się inaczej. Niemniej dwa pierwsze segmenty Tychów są istotnie podporządkowane socrealistycznym konceptom. Pierwsze osiedle A, projektu Tadeusza Todorowskiego z lat 1951-1956, powtarza tradycyjny układ szachownicowy miasta niemal średniowiecznego, a patronuje mu heroiczna figura dziewczyny-przodownicy pracy (Stanisław Marcinów). Jest to bodaj najlepiej zaprojektowana i zachowana rzeźba socrealistyczna. Kolejne osiedle B, projektu Hanny i Kazimierza Wejchertów, bardziej przestrzenne, stosuje nadal tę samą konwencję tradycyjnych aluzji do bliżej nie zdefiniowanego wernakularyzmu. Socrealistyczną aurę roztacza także daleko późniejsze dzieło tyskie: Pomnik Walki i Pracy Augusta Dyrdy (1973-1974) na placu Defilad, potocznie nazwany „żyrafą”. Reszta budowy Tychów trwająca w latach 60-tych i dalszych odeszła już od dawnych założeń socrealistycznych.

Socrealizm w rzeźbie

Pomnik Chwały Górniczego Trudu w Katowicach

Socrealizm zaznaczył się szczególnie w dziedzinie monumentalnej rzeźby pomnikowej. Zaczyna się na Śląsku natychmiast po wojnie, kiedy postanawiano stawiać monumenty sławiące Armię Czerwoną-wyzwolicielkę. Pomnik Armii Czerwonej na placu Wolności w Katowicach projektu Stanisława Marcinowa powstał w 1947 roku i jest typowym przykładem swojego gatunku. Ostatnio został zdemontowany i przeniesiony na cmentarz żołnierzy radzieckich. Z kolei pomnik Czynu Rewolucyjnego w Sosnowcu z 1967 roku, rozebrany w 1990, projektu Heleny i Romana Husarskich i Witolda Cęckiewicza, sławiący stereotyp robotnika Czerwonego Zagłębia przybrał kształt zgoła niecodzienny - zbudowany został ze strzeliście ustawionych, zespolonych rur. W roku 1970 powstał w Dąbrowie Górniczej nieopodal Domu Kultury dynamiczny pomnik poświęcony Bohaterom Czerwonych Sztandarów, autorstwa Augusta Dyrdy. Ocalał później przed zburzeniem, gdy przemianowany został na znak upamiętnienia... Jimiego Hendrixa. W 1978 roku powstał w Zabrzu według projektu Mariana Koniecznego pomnik Wincentego Pstrowskiego, w istocie postaci tragicznej przodownika pracy, rębacza dołowego w kopalni, który swój nadmierny wysiłek przypłacił życiem w 1948 roku. Rzeźba stoi do dziś na swoim miejscu, prezentując postać mocarnego herosa. Powstała późno, z inicjatywy Zdzisława Grudnia, ówczesnego wszechwładnego sekretarza partyjnego. Najpóźniejsze dzieło plastyki monumentalnej socrealizmu reprezentuje pomnik Chwały Górniczego Trudu (projekt Tadeusza Łodziany), powstały w Katowicach w 1987 roku . Bohaterskie figury górników, reliefy ze scenami pracy w kopalni, umieszczone na dwóch pylonach stylizowanych na wieżę kopalnianą są dokumentem ostatecznie zamykającym rozdział sztuki socrealizmu.

Podsumowanie

Sztuka regionu górnośląskiego od dawna nakierowała się na poszukiwanie innych form wyrazu, innymi zajęła się tematami. W malarstwie odnajdywano nowe doświadczenia koloru, postimpresjonistyczne interpretacje formy, doświadczenia z nową abstrakcją, symboliką ludzkiego, jednostkowego doświadczenia, czy surrealistyczną rzeczywistością. Socrealizm z jego budowaniem kordonu odgradzającego od świata i stygmatyzacją wrogów uznanych za przeciwników okazał się nieskuteczny. Tworzone przezeń bariery zostały rozładowane. Wszelako wiele dzieł tamtego czasu istnieje nadal w naszej przestrzeni kulturowej. Są świadectwem historii tamtego czasu i chyba tak należy je oceniać, bez gniewnego poddawania ich anihilacji. Od końca PRL minęło z górą ćwierć wieku. Socrealizm jest zamkniętym rozdziałem. O ile początkowo w latach 90. XX wieku przeważały o nim opinie radykalnie negatywne, o tyle obecnie próbujemy analizować tamte zjawiska bardziej rzeczowo, ze świadomością ówczesnych uwarunkowań polityczno-ideologicznych. Traktujemy rzecz jako komponent złożonego dziedzictwa XX wieku, mając w pamięci, że zawiera ono także spuściznę totalitaryzmów. Socrealizm był bowiem zjawiskiem występującym w całej wschodniej i środkowej Europie za żelazną kurtyną i wytworzył dzieła bardzo różnorodne, które wrosły w nasz krajobraz kulturowy na swoich własnych prawach. Dziś analizowane są jako zabytkowe, nierzadko jako zasługujące na objęcie ochroną. Optują za tym międzynarodowe środowiska naukowe i konserwatorskie.

Bibliografia

  1. Borowik A., Motywy górnicze w sztukach plastycznych XX wieku, w: Katowice w 144 rocznicę uzyskania praw miejskich. Tradycje i dziedzictwo górnicze na obszarze Katowic z perspektywy XXI wieku, red. A. Barciak, Katowice 2010, s. 357-372.
  2. Chojecka E., Dzieje katowickich pomników - spory o historię, w: Katowice w 139 rocznicę uzyskania praw miejskich. Wielokulturowość Katowic, red. A. Barciak, Katowice 2003, s. 138-161.
  3. Chojecka E., Gorzelik J., Kozina I., Szczypka-Gwiazda B., Sztuka Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku, red. E. Chojecka, Katowice 2004.
  4. Katowicki underground artystyczny po 1953 roku. ST-53: Twórcy, postawy, ślady. Katalog wystawy, wyd. Muzeum Historii Katowic, Katowice 2003.
  5. Olszewski A., Dzieje sztuki polskiej 1890-1980, Warszawa 1988.
  6. Rottenberg A., Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2005.
  7. Sozialistischer Realismus und Sozialistische Moderne. Welterbevorschlaege aus Mittel-und Osteuropa/Socialist Realism and Socialist Modernism. World Heritage Proposals from Central and Eastern Europe. ICOMOS Meeting Warsaw 14th-15th April 2013, Muenchen 2013.
  8. Sumorok A., Architektura wnętrz reprezentacyjnych okresu realizmu socjalistycznego. Przypadek Górnego Śląska i Zagłębia, w: Katowice w rocznicę uzyskania praw miejskich. Tom (13)/148. Budownictwo i architektura Katowic, red. A. Barciak, Katowice 2014, s. 52–74.
  9. Szczypka-Gwiazda B., Pomiędzy mitem a rzeczywistością. Obraz Górnego Śląska w sztuce XIX i XX wieku, w: Marmur dziejowy. Studia z historii sztuki dedykowane Zofii Ostrowskiej-Kębłowskiej. Prace Komisji Historii Sztuki, t. 32, Poznań 2002, s. 467-486.
  10. Szczypka-Gwiazda B., Spór o tożsamość sztuki Górnego Śląska, w: Katowice w 139. rocznicę uzyskania praw miejskich, s. 162-173.
  11. Woźniczka Z., Kultura pod presją. Początek lat pięćdziesiątych w Katowicach, w: Katowice w rocznicę uzyskania praw miejskich. Tom 1 (11)/146. Katowice w kulturze pogranicza. Rola Katowic w kulturze i nauce, red. A. Barciak, Katowice 2012, s. 145-165.