Realizm socjalistyczny na obszarze województwa śląskiego

Z IBR wiki
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

Autor: Prof. zw. dr hab. Ewa Chojecka

REALIZM SOCJALISTYCZNY NA OBSZARZE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO


  Terminem „realizm  socjalistyczny”-  skrótowo  zwanym  „socrealizmem”, niekiedy

urągliwie „socem”- określamy zjawiska w obrębie kultury, jakie podyktowane były przez władze komunistyczne PRL traktujące kulturę jako narzędzie swojej polityki . Służyć miała umacnianiu systemu politycznego, promowaniu określonych treści ideologicznych i propagandowych. Okres radykalnego socrealizmu przypadał na lata 1949- 1955, jakkolwiek wiele jego objawów trwało oraz dzieł powstawało także w dziesiątkach następnych lat.

  Socrealizm  obejmował  sztuki  plastyczne,  architekturę, także  literaturę, teatr

i muzykę. Twórczość artystyczna i literacka podporządkowane zostały nadzorowi ideologicznemu i administracyjnemu resortów rządowych i partyjnych PZPR, wzorem stalinowskiego ZSRR.

  Założeniem  socrealizmu  było  tworzenie  i  promowanie  sztuki  którą  definiowano

jako „socjalistyczną w treści i narodową w formie”. Treści miały być glory- fikacją ludu pracującego, pochwałą ustroju sprawiedliwości społecznej, upamięt- nieniem bohaterów rewolucji i przodowników pracy, marksistowsko-leninowskiego pojmowania dziejów , historii narodowej jako walki o wyzwolenie społeczne. W zalewie tych schematów nie było miejsca na regionalne doświadczenia, świat był czarno- biały, a wróg kapitalistycznego imperializmu jednoznacznie zdefiniowany. Panowały: przyjaźń polsko-radziecka i walka o pokój.


                                             -  2  -
 W  zakresie  formy  i  zadekretowanych  norm  stylowych  obowiązywały

odniesienia do XIX wiecznego realizmu i malarstwa historycznego w stylu Matejki czy Repina, także sztuki ludowej. Odrzucano wszelkie eksperymenty artystyczne poszukiwania nowych form wyrazu, nowoczesną awangardę XX wieku na czele z kubizmem, formy abstrakcyjne, nawet impresjonizm był podejrzany. Kierunki te potępiano jako formalizm. Doktryna socrealizmu wysoce restrykcyjna, była przy tym w istocie nieprecyzyjna. Służyć miała nie doświadczeniu estetycznemu piękna bądź wyrażaniu złożoności egzystencjalnej człowieka ale ideologicznej , nie znoszącej sprzeciwu indoktrynacji.

    W  rezultacie  sztuka  ta  zawisła  w  próżni. Odcinała  się  też od  doświadczeń

dziedzictwa międzywojennego doby II RP negowanej jako przejaw Polski kapitalistyczno- sanacyjnej. Bogaty dorobek modernizmu, zwłaszcza powstały na Górnym Śląsku, został tym sposobem skazany na niepamięć- obejmował

także  losy  katowickiego  Muzeum  Śląskiego  zniszczonego  podczas  II wojny

decyzją władz okupacyjnych niemieckich. Władze powojenne nie były zainteresowane jego odbudową. Górny Śląsk sprowadzony zostaje do świata propagandowego „węgla i stali” przyporządkowanego nowej doktrynie. Realizm socjalistyczny w regionie górnośląskim zaistniał równolegle z podobnymi zjawiskami w całym kraju. Wszelako tutaj socrealizm czerpał dodatkowo wątki tematyczne z odpowiednio interpretowanej historii regionu:


                                          -  3  -

walki klasowej i rewolucyjnych ruchów przeciwko niemieckiemu kapitalistycznemu wyzyskowi będąc zarazem sprzężonym z hasłami wyzwolenia narodowego. Ta czarno- biała narracja stawiała znak równości z podziałem narodowym polsko-niemieckim kreując wizerunek dobrego Polaka i złego Niemca, czego spóźnione echa możemy obserwować jeszcze długo po wygaśnięciu

samego socrealizmu. Jako  bohater  na  piedestale  monumentu  widnieje  tedy  polski

robotnik- komunista i przodownik pracy socjalistycznej, czego rzeźbiarskim unaocznieniem stał się pomnik Wincentego Pstrowskiego w Zabrzu (1978 rok).

  Socrealizm  zacierał  programowo  wszelkie  regionalne  odcienie  i  subtelności:

„przeszedł walec i wyrównał” -jak w piosence Wojciecha Młynarskiego. Dla śląskiego prawdziwego Hanysa nie było tu miejsca, „dziadek w Wehrmachcie” nie do pomyślenia, a deportowani do ZSRR w 1945 roku , upamiętnieni dzisiaj w Radzionkowie, nie istnieli.

  Socrealizm  wkrótce  ujawniać  począł  swoje  niedostatki:  powrót  do  XIX-wiecz-

nego akademizmu jako wzorca, odrzucenie dorobku sztuki nowoczesnej XX stu- lecia, nachalna dydaktyczność okazały się dla sztuki zabójcze. Rozpad opisanego systemu dokonywał się stopniowo, samoistnie, mimo że oficjalnie nigdy nie został uznany za zakończony. Zanik socrealizmu szedł w parze z procesami stopniowego łagodzenia całego systemu, liberalizacji, w końcu zamknięcia

samego  PRL.
  Początek  temu  procesowi  na  Górnym  Śląsku  dały,  rzecz  ciekawa, Katowice,

wcześnie, bo już w roku 1953, kiedy powstaje tu nieformalna grupa artystów

                                                         -  4  -

o enigmatycznej nazwie ST-53 (czy była to aluzja do nazwy Stalinogród jaką nosiły wtedy Katowice, czy do twórcy przedwojennej awangardy sztuki z Ło- dzi, Władysława Strzemińskiego, wyklętego przez dogmat socrealizmu, a do którego przyznawali się młodzi uczestnicy grupy: m.i. Hilary Krzysztofiak, Urszula Brol, Stefan Gajda, Zdzisław Stanek  ?) wyznaczająca odejście od dyktatu urzędowego, mimo trwania oficjalnej sztuki skupionej m.i. na organizowanych oficjalnych plenerach zwanych propagandowo „pejzażami przyjaźni”, z udziałem artystów radzieckich, trwających do lat siedemdziesiątych.

  W  architekturze  socrealizmu  obowiązywała  oficjalna  dyrektywa  nie  nawiązywania

do przedwojennego modernizmu uznanego za formalistyczny kosmopolityzm. Zalecana stylistyka to uproszczony klasycyzm niekiedy z elementami renesansowych attyk pojmowanych jako widomy znak polskości, zarazem identyfikowanej z dziedzictwem piastowskim. Spektakularnym tego przykładem jest odbudowa i zarazem przebudowa rynku w Raciborzu, zaczęta w 1950 r. Stworzono tu rodzaj makiety późnorenesansowego miasta polskiego z kamienicami zwieńczonymi attykami, jakich tu nigdy nie było. Znaczącymi dziełami z tego okresu są m.i. katowicki Pałac Młodzieży (ok. 1950) projektu Juliana Duchowicza i Zygmunta Majerskiego utrzymany w stylu opartym wprawdzie o wzory międzywojennej moderny, jednak z kostiumem dekoracji malarskich i rzeźbiarskich na wskroś socrealisatycznych. Do tegoż nurtu zalicza się także katowicki gmach Związków Zawodowych (1950 r.) projektu Henryka Buszki,


                                                        -  5  -

Aleksandra Franty i Jerzego Gottfrieda, usytuowany w miejscu zburzonego Muzeum Śląskiego, o spokojnych, rytmicznych podziałach oraz pałacowy Dom Kultury w Dąbrowie Górniczej autorstwa Zbigniewa Rzepeckiego (1951-1958), wreszcie nieco monotonny budynek Wydziału Górnictwa i Geologii Politechniki Śląskiej w Gliwicach, dzieło wspomnianych wyżej Duchowicza i Majerskiego.

Na  osobną  uwagę  zasługuje  historia  budowy  Nowych  Tychów, zaczęta

w 1951 roku. Miasto miało w założeniu władz realizować ideał socrealizmu od podstaw, modelowo. Że życie potoczyło się inaczej, nie przewidziano. Niemniej pierwsze dwa segmenty Tychów są istotnie przyporządkowane socrealistycznym konceptom. Pierwsze osiedle A projektu Tadeusza Todorowskiego z lat 1951- 1956 powtarza tradycyjny układ szachownicowy miasta niemal średniowiecznego, a patronuje mu heroiczna figura dziewczyny-przodownicy pracy (Stanisław Marcinów). Jest to bodaj najlepiej zaprojektowana i zachowana rzeźba socrealistyczna. Kolejne osiedle B projektu Hanny i Kazimierza Wejchertów, bardziej przestrzenne, stosuje nadal tę samą konwencję tradycyjnych aluzji do bliżej nie zdefiniowanego wernakularyzmu. Socrealistyczną aurę roztacza także daleko późniejsze dzieło tyskie: Pomnik Walki i Pracy Augustyna Dyrdy (1973-1974) na placu Defilad, potocznie nazwany „żyrafą”. Reszta budowy Tychów powstała w latach 6o-tych i dalszych odeszła już od dawnych założeń socrealistycznych.

                                                -  6  -											
					 -  6  -
 Socrealizm  zaznaczył  się  szczególnie  w  dziedzinie  monumentalnej

rzeźby pomnikowej. Zaczyna się natychmiast po wojnie, kiedy postanawiano stawiać monumenty sławiące Armię Czerwoną-wyzwolicielkę. Pomnik Armii Czerwonej na placu Wolności w Katowicach projektu Stanisława Marcinowa powstał w 1947 roku i jest typowym przykładem swojego gatunku. Ostatnio został zdemontowany i przeniesiony na cmentarz żołnierzy radzieckich. Z kolei pomnik Czynu Rewolucyjnego w Sosnowcu z 1967 roku, rozebrany w 1990, projektu Heleny i Romana Husarskich i Witolda Cęckiewicza, sławiący stereotyp robotnika Czerwonego Zagłębia przybrał kształt zgoła niecodzienny- zbudowany został ze strzeliście ustawionych, zespolonych rur. W roku 1970 powstał w Dąbrowie Górniczej nieopodal Domu Kultury dynamiczny pomnik Bohaterom Czerwonych Sztandarów autorstwa Augustyna Dyrdy. Ocalał później przed zburzeniem gdy przemianowany został na znak upamiętnienia... Jimie Hendrixa . W 2006 roku, gdy emocje opadły, przywrócono jego dawną nazwę. Wspomniany wcześniej pomnik Pstrowskiego projektu Mariana Koniecznego w Zabrzu , w istocie tragicznego przodownika pracy, rębacza dołowego w kopalni, który swój nadmierny wysiłek w 1948 roku przypłacił życiem, stoi do dziś na swoim miejscu jako mocarny heros. Rzeźba powstała późno, w 1978 roku , z inicjatywy Zdzisława Grudnia, ówczesnego wszechwładnego sekretarza partyjnego. Najpóźniejsze dzieło plastyki monumentalnej socrealizmu reprezentuje pomnik Chwały Górniczego Trudu (projekt Tadeusza Łodziany) w Katowicach

                                              -  7  -

z roku 1987 . Bohaterskie figury górników, reliefy ze scenami pracy w kopalni, umieszczone na dwóch pylonach stylizowanych na wieżę kopalnianą są dokumentem ostatecznie zamykającym rozdział sztuki socrealizmu.

   Sztuka  regionu  górnośląskiego  od dawna  nakierowała  się  na  poszukiwanie

innych form wyrazu, innymi zajęła się tematami. W malarstwie odnajdywano nowe doświadczenia koloru, postimpresjonistyczne interpretacje formy, doświadczenia z nową abstrakcją, symboliką ludzkiego jednostkowego doświadczenia, surrealistyczną rzeczywistością. Socrealizm z jego budowaniem kordonu odgradzającego od świata i stygmatyzacją wrogów uznanych za ideologicznych przeciwników, okazał się nieprzydatny. Tworzone przezeń bariery zostały rozładowane. Wszelako wiele dzieł tamtego czasu istnieje nadal w naszej przestrzeni kulturowej. Są świadectwem historii tamtego czasu i chyba tak należy je oceniać, bez gniewnego poddawania ich anihilacji. Od końca PRL minęło z górą ćwierć wieku. Socrealizm jest zamkniętym rozdziałem. O ile początkowo w latach 9o-tych przeważały o nim opinie radykalnie negatywne, o tyle obecnie próbujemy od kilku lat analizować tamte zjawiska bardziej rzeczowo ze świadomością ówczesnych uwarunkowań polityczno- ideologicznych. Traktujemy rzecz jako współkomponentę złożonego dziedzictwa XX wieku , mając w pamięci że zawiera ono także spuściznę toralitaryzmów. Socrealizm był bowiem zjawiskiem występującym w całej wschodniej i środkowej Europie za żelazną kurtyną i wytworzył dzieła bardzo różnorodne,


                                                     -  8  -
które  wrosły  w  nasz  krajobraz  kulturowy  na  własnych  prawach. Dziś                                                 
analizowane  są  jako  zabytkowe,  nierzadko  jako  zasługujące  na  objęcie  ochroną.    

Optują za tym międzynarodowe środowiska naukowe i konserwatorskie.

BIBLIOGRAFIA Andrzej Olszewski: Dzieje sztuki polskiej 1890- 1980, Warszawa 1988 Anda Rottenberg: Sztuka w Polsce 1945- 2005, Warszawa 2005 Ewa Chojecka, Jerzy Gorzelik, Irma Kozina, Barbara Szczypka-Gwiazda: Sztuka

    Górnego Śląska  od  średniowiecza  do  końca XX wieku. Red. Ewa  Chojecka,   
    Katowice  2004,  2009.
Ewa  Chojecka : Dzieje  katowickich  pomników- spory  o  historię. (w: Katowice
    w  139  rocznicę  uzyskania  praw  miejskich.  Wielokulturowość  Katowic.
    Red.  Antoni  Barciak,  Katowice  2203,  s. 138- 161)

Katowicki underground artystyczny po 1953 roku. ST- 53. Twórcy, postawy,

     ślady.  Katalog  wystawy.  Muzeum  Historii   Katowic,  Katowice  2003

Barbara Szczypka- Gwiazda : Pomiędzy mitem a rzeczywistością. Obraz

    Górnego Śląska  w  sztuce  XIX i XX  wieku. (w: Marmur  dziejowy. Studia
     z  historii  sztuki dedykowane  Zofii  Ostrowskiej- Kębłowskiej. Prace
    Komisji  Historii  Sztuki, t. 32, Poznań  2002,  s.467- 486)


                                                  -  9  -

Barbara Szczypka- Gwiazda : Spór o tożsamość sztuki Górnego Śląska (w:

    Katowice  w  139. rocznicę  uzyskania  praw  miejskich, j.w., s. 162- 173)

Sozialistischer Realismus und Sozialistische Moderne. Welterbevorschlaege

     aus  Mittel-  und  Osteuropa / Socialist  Realism  and  Socialist Modernism.
    World  Heritage  Proposals  from  Central  and  Eastern  Europe.
    ICOMOS  Meeting  Warsaw  14th-15th April 2013,  Muenchen  2013.

Zygmunt Woźniczka :Kultura pod presją. Początek lat pięćdziesiątych w Katowicach

    (w:  Katowice w  rocznicę  uzyskania praw miejskich. Tom 1 (11)/146. Katowice w                        
   kulturze  pogranicza . Rola  Katowic  w  kulturze  i  nauce. Red. Antoni  Barciak,
    Katowice  2012,  s. 145- 165).

Aleksandra Sumorok : Architektura wnętrz reprezentacyjnych okresu realizmu

   socjalistycznego . Przypadek Górnego Śląska  i  Zagłębia (w: Katowice  w  rocznicę
   uzyskania  praw  miejskich. Tom 3 (13)/ 148. Budownictwo  i  architektura
   Katowic.  Red. Antoni  Barciak, Katowice 2014, s. 52 – 74).

Aneta Borowik : Motywy górnicze w sztukach plastycznych XX wieku (w:

   Katowice  w  144 rocznicę  uzyskania  praw  miejskich. Tradycje i dziedzictwo
   górnicze   na  obszarze  Katowic  z   perspektywy  XXI wieku. Red. Antoni
   Barciak,  Katowice  2010, s. 357-  372).    



Przypisy