Modernizm: Różnice pomiędzy wersjami

Z IBR wiki
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 11: Linia 11:


Architektura  tworzyła  gładkie  ściany,  często  bez  tradycyjnych  podziałów i  artykulacji, niekiedy  obok  form  kubizujących  wprowadzano kształty płynne,  opływowe,  imitujące „okrętowość” (streamlined). Stosowano  linearne ciągi  okien,  powszechne  były  płaskie  dachy. Projektowanie  wnętrz  skupiało  się  także  na  wymogu  prostoty  i  funkcjonalności, tak przestrzeni,  jak  mebli  i  wyposażenia. Myślą  przewodnią  było  zawołanie „less  is  more”- ( mniej  znaczy  więcej). Modernizm  przypada  głównie na  międzywojnie,  przy  czym  wiele  z  elementów stworzonych  w  tamtym  czasie  znalazło  kontynuację  w  czasach  powojennych. W  województwie  śląskim  w  jego  obecnym  kształcie  odnajdujemy  dzieła modernizmu  dwojakiego  rodzaju:  te  wyrosłe  z  tradycji  II Rzeczypospolitej (Katowice,  Chorzów,  Bielsko,  Cieszyn, także  tereny  ówczesnych  województw kieleckiego  i  krakowskiego)  a  ponadto  nieco  inne z ówczesnego  obszaru  Republiki Weimarskiej  (Bytom, Zabrze,  Gliwice, Racibórz). Temat  modernizmu  na  Górnym  Śląsku  jest  od  kilku  dziesięcioleci  przedmiotem rosnącego zainteresowania  i  współcześnie  stanowi  ważny  element  regionalnej kulturowej  tożsamości.  Nie  zawsze  tak  było. W  dobie  PRL nie  ceniono  tej  sztuki. Władze  i  ich  polityka  kulturalna  promowały  oficjalnie  tak  zwany  socrealizm, co  wszakże  okazało  się  nietrwałe.  Proces  przywracania  pamięci  o  dokonaniach międzywojennego  modernizmu  szedł  w  parze  z  przywracaniem  pamięci  II RP
Architektura  tworzyła  gładkie  ściany,  często  bez  tradycyjnych  podziałów i  artykulacji, niekiedy  obok  form  kubizujących  wprowadzano kształty płynne,  opływowe,  imitujące „okrętowość” (streamlined). Stosowano  linearne ciągi  okien,  powszechne  były  płaskie  dachy. Projektowanie  wnętrz  skupiało  się  także  na  wymogu  prostoty  i  funkcjonalności, tak przestrzeni,  jak  mebli  i  wyposażenia. Myślą  przewodnią  było  zawołanie „less  is  more”- ( mniej  znaczy  więcej). Modernizm  przypada  głównie na  międzywojnie,  przy  czym  wiele  z  elementów stworzonych  w  tamtym  czasie  znalazło  kontynuację  w  czasach  powojennych. W  województwie  śląskim  w  jego  obecnym  kształcie  odnajdujemy  dzieła modernizmu  dwojakiego  rodzaju:  te  wyrosłe  z  tradycji  II Rzeczypospolitej (Katowice,  Chorzów,  Bielsko,  Cieszyn, także  tereny  ówczesnych  województw kieleckiego  i  krakowskiego)  a  ponadto  nieco  inne z ówczesnego  obszaru  Republiki Weimarskiej  (Bytom, Zabrze,  Gliwice, Racibórz). Temat  modernizmu  na  Górnym  Śląsku  jest  od  kilku  dziesięcioleci  przedmiotem rosnącego zainteresowania  i  współcześnie  stanowi  ważny  element  regionalnej kulturowej  tożsamości.  Nie  zawsze  tak  było. W  dobie  PRL nie  ceniono  tej  sztuki. Władze  i  ich  polityka  kulturalna  promowały  oficjalnie  tak  zwany  socrealizm, co  wszakże  okazało  się  nietrwałe.  Proces  przywracania  pamięci  o  dokonaniach międzywojennego  modernizmu  szedł  w  parze  z  przywracaniem  pamięci  II RP
co  rozpoczęło  się  stopniowo  już  w  latach  80-tych  XX wieku. Wtedy  to  w  Zakładzie  Historii  Sztuki  UŚ  powstała  pionierska  wtedy  praca Waldemara  Odorowskiego  o  nowoczesnej  architekturze  Katowic  1922-1939, wydana  dwukrotnie  1994  i  2013.  Już  w  1987  ukazała  się  praca  o  architekturze Bielska-Białej  (druga  edycja  1994)  pióra  Ewy Chojeckiej  zawierająca  rozdział o nowoczesnym  modernizmie.  Dzieło zbiorowe  Sztuka  Górnego  Śląska  od średniowiecza  do  końca  XX wieku  ( 2004,  2009)  mocno  wydobywa  nurty  modernizmu. Potem  rzecz potoczyła  się  lawinowo.  Obecnie  dysponujemy  wieloma znakomitymi  opracowaniami  w  wielu  perspektywach  pokazującymi  zjawiska modernizmu: nurty  stylistyczne,  indywidualności  twórców,  lokalne  specyfiki
co  rozpoczęło  się  stopniowo  już  w  latach  80-tych  XX wieku. Wtedy  to  w  Zakładzie  Historii  Sztuki  UŚ  powstała  pionierska  wtedy  praca Waldemara  Odorowskiego  o  nowoczesnej  architekturze  Katowic  1922-1939, wydana  dwukrotnie  1994  i  2013.  Już  w  1987  ukazała  się  praca  o  architekturze Bielska-Białej  (druga  edycja  1994)  pióra  Ewy Chojeckiej  zawierająca  rozdział o nowoczesnym  modernizmie.  Dzieło zbiorowe  Sztuka  Górnego  Śląska  od średniowiecza  do  końca  XX wieku  ( 2004,  2009)  mocno  wydobywa  nurty  modernizmu. Potem  rzecz potoczyła  się  lawinowo.  Obecnie  dysponujemy  wieloma znakomitymi  opracowaniami  w  wielu  perspektywach  pokazującymi  zjawiska modernizmu: nurty  stylistyczne,  indywidualności  twórców,  lokalne  specyfiki poszczególnych  miast, uwarunkowania  socjalne,  obyczajowe, gospodarcze,
poszczególnych  miast, uwarunkowania  socjalne,  obyczajowe, gospodarcze,
systemy  inwestycyjne, aspekty  planowania  urbanistycznego, odniesienia  do zjawisk  szerszych,  krajowych  i  europejskich.  Najnowsze  z  nich podajemy w  zestawie  bibliograficznym  poniżej.
systemy  inwestycyjne, aspekty  planowania  urbanistycznego, odniesienia  do
 
zjawisk  szerszych,  krajowych  i  europejskich.  Najnowsze  z  nich podajemy
Z  tego  bogactwa  przemyśleń  badawczych    pragniemy  na  tym  miejscu skupić  uwagę  na  kilku najnowszych,  dla  obecnego  województwa reprezentatywnych. I  tak  w  roku  2012  ukazała  się  praca  Przemysława  Czernka  „Szlakiem cieszyńskiej  moderny”.  Obejmuje  modernizm  szeroko  rozumiany, także  ten początku  XX wieku , nasycony  elementami  secesyjnymi. Praca  zawiera  zjawiska modernizmu  Cieszyna obustronnie,  po  polskiej  i  czechosłowackiej  stronie granicy  na  Olzie,  dzielącej  miasto  po  I wojnie. W  tym  samym  roku  wychodzi dokumentacyjny, źródłowo  opracowany  „Słownik  architektów, inżynierów  i budowniczych  związanych  z  Katowicami  w  okresie  międzywojennym” Anety Borowik, nieocenione  źródło  informacji  szczegółowych  o twórcach  i  ich dziełach.  W  2013  roku  ukazują  się  materiały  dwóch  ważnych  sesji  naukowych z  2006  i  2010  roku  w  Katedrze  Historii  i  Teorii  Architektury  Politechniki Śląskiej  w  Gliwicach  pod  redakcją  Ryszarda Nakoniecznego  i  Justyny  Wojtas-Swoszowskiej „Oblicza  modernizmu  w  architekturze...” poszerzające  naszą perspektywę  o  zagadnienia ogólnokrajowe  i  międzynarodowe.  W  tym  samym roku  Beate  Stoertkuhl  w  obszernej  monografii  „Moderne  Architektur  inSchlesien  1900-1939”  prezentuje  wiele  wątków  modernizmu  na  całym Śląsku,  tym  Górnym  i  Dolnym  pospołu.  Z  kolei  w  serii  „Modernizmy.
w  zestawie  bibliograficznym  poniżej.
 
Architektura  nowoczesności  w  II Rzeczpospolitej”, zainicjowanej  jako projekt  badawczy  mający  obejmować  wszystkie  regiony  kraju,  w tomie drugim  pod  redakcją  Andrzeja  Szczerskiego:” Katowice  i  województwo  śląskie” (wydanym  w  Krakowie  2014)  znajdujemy  zbiór opracowań  środowisk, zespołów  budowli  o  kluczowym  znaczeniu  w  kontekście  ogólnopolskim. Wreszcie  w  2015  Anna  Syska  i  Tomasz  Kiełkowski  wydają  starannie zestawiony  popularyzatorski  przewodnik  po  architekturze  modernizmu (tym razem  znowu  rygorystycznie zawężonym  do  czystego  funkcjonalizmu) na  obszarze  aktualnego  województwa  śląskiego,  uwzględniając  także tereny  nie śląskie:  dawnego  województwa  kieleckiego  (Częstochowa) i  krakowskiego
Jaworzno, Biała, Żywiec). Nie  tu  miejsce  aby  powtarzać  zawarte  tam  informacje.  Pragniemy  zwrócić uwagę  na  dzieła  i  zespoły  modernizmu  najbardziej  znaczące  i  reprezentatywne, odsyłając  po  resztę  do  wymienionych  wyżej,  najnowszych  publikacji. Modernizm  w obecnym  województwie  śląskim  posiada  własną  geografię  i obszary  szczególnego zagęszczenia,  także  terytorialne  odmienności.  Do  dziś czytelny  jest  podział  na  obszary  oddzielone  w  dobie  międzywojennej podziałem  politycznych  granic:  II Rzeczpospolitej  i  Republiki Weimarskiej. Po  stronie  polskiej  (środowiska  Cieszyna, Bielska,  Wisły,  Katowic, Chorzowa) po  wstępnym  okresie  pewnego  niezdecydowania, wyrażającego  się  nowoczesnością z  elementami  dyskretnego  klasycyzmu  obserwujemy  niemal  eksplozję  radykalnego stylu  międzynarodowego modernizmu, owego  źródła  hasła „amerykańskości”, czy  „polskiego  Chicago”.  Z  kolei  za  ówczesną  granicą (Bytom, Zabrze, Gliwice, Racibórz) modernizm  zabarwiony  jest  akcentami  ekspresjonizmu,  z  zastosowaniem architektury  ceglanej (cegły  klinkerowej),  odwołującej  sie ewidentnie  do pamięci  familoka,  czego  po  polskiej  stronie  nie  było.
 
Obydwa  nurty  modernizmu  tamtego  czasu  jawią  się  dzisiaj  jako  nie  do  końca spełnione.  Po  stronie  niemieckiej  modernizm  przerwany  zostaje  przez powstanie  III Rzeszy(1933), pryncypialnie  temu  kierunkowi  artystycznemu  wrogiej, po  stronie  polskiej  przez  wybuch  wojny w  1939  roku. Współcześnie  oglądamy  obydwa  nurty  modernizmu  ujęte  w  granicach  aktualnego województwa. Modernizm  znalazł  zastosowanie powszechne  we  wszystkich  gatunkach architektury:  tych  niewielkich  skromnych  domach  mieszkalnych,  budynkach urzędów  i  szkół,  gmachach reprezentacyjnych, także  w  architekturze sakralnej.  Mimo  swych  programowo  ascetycznych  zasad  komponowania bryły, radykalnej  prostoty funkcjonalnych  wnętrz,  oszczędności  detalu, powstał  świat  form  niepowtarzalnych  w  swym  wyrazie,  jednoznacznie rozpoznawalnych.  Łączył w  sobie  wizjonerskie  nadzieje  dobrej  przyszłości osadzone  w  ówczesnych  konceptach  społecznych.  Utopijność  tych  idei miała  brutalnie skorygować  dalsza  historia.  A  jednak  coś  z  tamtego przesłania  przetrwało,  kiedy  współcześnie  pojmujemy  modernizm  jako niezbywalną  komponentę  naszej  dzisiejszej  kulturowej  tożsamości.
 
W  województwie  śląskim  centrum  modernizmu  skupione  jest  niewątpliwie w  Katowicach.  Introdukcję  stanowi  monumentalne  założenie  Urzędu Wojewódzkiego  i  Sejmu  Śląskiego  (1923- 1929)  utrzymane  jeszcze  w pewnych  tradycyjnych  formach  zwanych  niekiedy  „nowoczesnym klasycyzmem”. W  podobnym,  acz  bardziej  uproszczonym  duchu  form  jawi  się  gmach Syndykatu  Polskich  Hut  Żelaznych  (1928).  Koniec  lat dwudziestych  i  lata trzydzieste  to  czas  powstawania  dziesiątków dzieł  jednoznacznie  osadzonych  w  modernizmie  w  wydaniu  radykalnego funkcjonalizmu. Są  to  domy mieszkalne  i  wille,  kolonie  domów  robotniczych (Załęże),  szkoły, słynne Śląskie  Techniczne  Zakłady  Naukowe (1928),  wieżowiec  Urzędu Skarbowego (1929- 1930)  siedziba  Magistratu (1929), kościół  garnizonowy  (1930)  i kościół  Opatrzności  Bożej (1929- 1930), Muzeum Śląskie  (1934-1939, zniszczone podczas  wojny), Urzędy  Niezespolone (1935-1936), Polskie  Radio (1938), żeby wymienić tylko  kilka  najważniejszych.  W  miarę  upływu  czasu  forma  tych dzieł  stawała  sie  coraz  bardziej  zwarta,  radykalnie  funkcjonalistyczna. Podobnie  działo  się  w  Chorzowie, drugim po  Katowicach  ośrodku  modernizmu. Monumentalna  Komunalna  Kasa  Oszczędności-  kolejny  wieżowiec (1935-1937), kolonia  domów  dla  pracowników  słynnych  chorzowskich  zakładów  Azotowych, (1930), kościół  Serca  Jezusowego (1937- 1939) tworzą  ciekawą  modernistyczną polifonię. Z  kolei  w  Bielsku pojawia  się  „agresywna” ,  opływowa  sylweta  szkoły „Grażynki” (1934- 1939),  wytworny  Bank  Polski (1928-1931),  oraz  Bank  KKO z  wielkim  witrażem (1936-1938).  Awangardowe  kształty  posiadają  także wznoszone  wtedy  w  Beskidach  sanatoria:  w  Bystrej (1936-1948)  i Istebnej (1931- 1937),  Całe  centrum  Wisły  formowane  jest modernistycznie (1935-1937), a  na  pobliskim  Zadnim  Groniu  powstaje  Zamek  Prezydenta  RP (1929- 1931) łączący  tradycyjne  elementy architektury  z  awangardowym  mobiliażem  i polichromią  Andrzeja  Pronaszki.
 
 
 
  Modernizm  na  obszarze  ówczesnych  ziem  niemieckich  cechuje  nieco  odmienna
nuta:  biel  ścian  zastępowano  często  ostentacyjnie  rudymi  powierzchniami
krytymi  cegłą  klinkierową,  jak  w  Szkole  Rzemiosł  Budowlanych  w  Bytomiu
(1926- 1929).  Z  kolei  gmach  bytomskiego  Muzeum  Górnośląskiego  (1929-1930)
konstruowano  z  widocznej  sieci  żelbetowych  podziałów,  dołem  podciętych  i
tworzących  ową  charakterystyczną  kolumnadę.  Rotunda  bytomskiego  kościoła
Podwyższenia  Krzyża  (1936-1937) z  graniastą  wieżą  tworzy  bardzo  indywidualnie
formowany  rozdział  miejscowego  modernizmu.
    Swoiste  oblicze  modernizmu  reprezentuje  Zabrze,  gdzie  także  często
posługiwano  się  okładziną  ceglaną.  Godny  uwagi  jest  tutaj  Miejski  Zakład
Kąpielowy (1927-1929),  kościół  i  klasztor  Kamilianów (1926-1929),  budynek
policji (1928-1933),  liczne  domy  mieszkalne,  nade  wszystko  zaś  wspaniały
kościół  św. Józefa  (1930-1931) , dzieło  Dominikusa  Boehma, gdzie  odnajdujemy
aluzje  do  tradycji  antycznej,  średniowiecznej, także  industrialnej, zatem  o bardzo
własnym, wyjątkowym  wyrazie.
  W  Gliwicach  na  czoło  wysuwa  się  bez  wątpienia  niewielki  rozmiarami
Dom  Jedwabiu  Erwina  Weichmanna  (1921- 1922),  wczesne  dzieło  debiutującego
Ericha  Mendelsohna,  który  w  dalszych  latach  zdobywał  światową  renomę.
Gliwickie  jego dzieło  ze  swymi  ekspresyjnymi  kontrastami  gładzi  ścian, przeprutych
stref  okiennych,  masywnych  gzymsów  tworzy niepowtarzalny  efekt  przestrzenny.
  Nie  doczekał  sie  realizacji  ówczesny  wielki  plan  połączenia  i  nowoczesnego
 
 
modernistycznego  uformowania  trzech  miast : Gliwic, Zabrza  i  Bytomia  i
zespolenia  ich  w  jeden  organizm  miejski. Nad  projektami  tymi  (1928)
pracowali  czołowi  architekci:  Max  Berg,  Paul  Bonatz,  Hans  Poelzig.
Wypadki  po  1933  roku  projekty  te  przekreśliły.
  Obydwa  obszary  górnośląskiego  modernizmu  doby  międzywojnia-  polski  i
niemiecki-  w  latach  po  II  wojnie  znalazły  się  w  granicach  obecnego  woje-
wództwa  śląskiego  i  pojmowane  są  jako  wspólne  dziedzictwo  modernizmu.
Ich  echa  i  inspiracje  odnajdujemy  także  w  dziełach  tworzonych  w  drugiej
połowie  XX  wieku  aż  po  czasy  nam  współczesne.
 
 
 
 
==Bibliografia==
==Bibliografia==



Wersja z 09:28, 7 kwi 2016

[[Kategoria:]]


Autor: prof. dr hab. Ewa Chojecka

ENCYKLOPEDIA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
TOM: 2 (2015)

Kierunki nowoczesności w okresie międzywojennym na obszarze województwa śląskiego. Określanie sztuki architektonicznej XX wieku pojmowanej w kategoriach nowoczesności powstało w opozycji do norm dawnych, zwłaszcza XIX- wiecznego historyzmu. Nowe kierunki w obrębie architektury oraz przedmiotów codziennego użytku (pojawia się pojęcie design) stosują nowe zasady projektowania i nowe kategorie estetyczne.

Termin „modernizm” bywa wieloznaczny. Niektórzy pojmują go szeroko, obejmując tym także zjawiska sztuki początku XX wieku w kręgu tak zwanego art nouveau, inni skupiają się tylko na nurtach okresu międzywojennego (1922- 1939), zdominowanych przez radykalny funkcjonalizm inspirowany wzorami Le Corbusiera , twórców holenderskich i środowiskiem niemieckiego Bauhausu. Modernizm posiada szereg nurtów i odmian, które wszakże dadzą się sprowadzić do pewnych cech wspólnych. Są to: wymóg prostoty i funkcjonalności, prosta kubizująca forma, brak ornamentacji, asymetryczne zestawianie poszczególnych członów budowli. Posługiwano się nowymi technologiami: konstrukcji stalowych i stalowo-betonowych umożliwiających wznoszenie pierwszych wieżowców. Pojawia się na tym tle hasło propagandowe o ich „amerykańskości”. Rzecz sprowadzana była do lapidarnego hasła „form follows function” (forma idzie za funkcją). Architektura modernizmu niepozbawiona była, zwłaszcza w swym początkowym okresie , silnych akcentów socjalnych- ideą szerokiego dostępu do nowej architektury jako gwaranta godnego życia znajdywała szeroki rezonans.

Architektura tworzyła gładkie ściany, często bez tradycyjnych podziałów i artykulacji, niekiedy obok form kubizujących wprowadzano kształty płynne, opływowe, imitujące „okrętowość” (streamlined). Stosowano linearne ciągi okien, powszechne były płaskie dachy. Projektowanie wnętrz skupiało się także na wymogu prostoty i funkcjonalności, tak przestrzeni, jak mebli i wyposażenia. Myślą przewodnią było zawołanie „less is more”- ( mniej znaczy więcej). Modernizm przypada głównie na międzywojnie, przy czym wiele z elementów stworzonych w tamtym czasie znalazło kontynuację w czasach powojennych. W województwie śląskim w jego obecnym kształcie odnajdujemy dzieła modernizmu dwojakiego rodzaju: te wyrosłe z tradycji II Rzeczypospolitej (Katowice, Chorzów, Bielsko, Cieszyn, także tereny ówczesnych województw kieleckiego i krakowskiego) a ponadto nieco inne z ówczesnego obszaru Republiki Weimarskiej (Bytom, Zabrze, Gliwice, Racibórz). Temat modernizmu na Górnym Śląsku jest od kilku dziesięcioleci przedmiotem rosnącego zainteresowania i współcześnie stanowi ważny element regionalnej kulturowej tożsamości. Nie zawsze tak było. W dobie PRL nie ceniono tej sztuki. Władze i ich polityka kulturalna promowały oficjalnie tak zwany socrealizm, co wszakże okazało się nietrwałe. Proces przywracania pamięci o dokonaniach międzywojennego modernizmu szedł w parze z przywracaniem pamięci II RP co rozpoczęło się stopniowo już w latach 80-tych XX wieku. Wtedy to w Zakładzie Historii Sztuki UŚ powstała pionierska wtedy praca Waldemara Odorowskiego o nowoczesnej architekturze Katowic 1922-1939, wydana dwukrotnie 1994 i 2013. Już w 1987 ukazała się praca o architekturze Bielska-Białej (druga edycja 1994) pióra Ewy Chojeckiej zawierająca rozdział o nowoczesnym modernizmie. Dzieło zbiorowe Sztuka Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku ( 2004, 2009) mocno wydobywa nurty modernizmu. Potem rzecz potoczyła się lawinowo. Obecnie dysponujemy wieloma znakomitymi opracowaniami w wielu perspektywach pokazującymi zjawiska modernizmu: nurty stylistyczne, indywidualności twórców, lokalne specyfiki poszczególnych miast, uwarunkowania socjalne, obyczajowe, gospodarcze, systemy inwestycyjne, aspekty planowania urbanistycznego, odniesienia do zjawisk szerszych, krajowych i europejskich. Najnowsze z nich podajemy w zestawie bibliograficznym poniżej.

Z  tego  bogactwa  przemyśleń  badawczych    pragniemy  na  tym  miejscu skupić  uwagę  na  kilku najnowszych,  dla  obecnego  województwa reprezentatywnych. I  tak  w  roku  2012  ukazała  się  praca  Przemysława  Czernka  „Szlakiem cieszyńskiej  moderny”.  Obejmuje  modernizm  szeroko  rozumiany, także  ten początku  XX wieku , nasycony  elementami  secesyjnymi. Praca  zawiera  zjawiska modernizmu  Cieszyna obustronnie,  po  polskiej  i  czechosłowackiej  stronie granicy  na  Olzie,  dzielącej  miasto  po  I wojnie. W  tym  samym  roku  wychodzi dokumentacyjny, źródłowo  opracowany  „Słownik  architektów, inżynierów  i budowniczych  związanych  z  Katowicami  w  okresie  międzywojennym” Anety Borowik, nieocenione  źródło  informacji  szczegółowych  o twórcach  i  ich dziełach.  W  2013  roku  ukazują  się  materiały  dwóch  ważnych  sesji  naukowych z  2006  i  2010  roku  w  Katedrze  Historii  i  Teorii  Architektury  Politechniki Śląskiej  w  Gliwicach  pod  redakcją  Ryszarda Nakoniecznego  i  Justyny  Wojtas-Swoszowskiej „Oblicza  modernizmu  w  architekturze...” poszerzające  naszą perspektywę  o  zagadnienia ogólnokrajowe  i  międzynarodowe.  W  tym  samym roku  Beate  Stoertkuhl  w  obszernej  monografii  „Moderne  Architektur  inSchlesien  1900-1939”  prezentuje  wiele  wątków  modernizmu  na  całym Śląsku,  tym  Górnym  i  Dolnym  pospołu.  Z  kolei  w  serii  „Modernizmy.

Architektura nowoczesności w II Rzeczpospolitej”, zainicjowanej jako projekt badawczy mający obejmować wszystkie regiony kraju, w tomie drugim pod redakcją Andrzeja Szczerskiego:” Katowice i województwo śląskie” (wydanym w Krakowie 2014) znajdujemy zbiór opracowań środowisk, zespołów budowli o kluczowym znaczeniu w kontekście ogólnopolskim. Wreszcie w 2015 Anna Syska i Tomasz Kiełkowski wydają starannie zestawiony popularyzatorski przewodnik po architekturze modernizmu (tym razem znowu rygorystycznie zawężonym do czystego funkcjonalizmu) na obszarze aktualnego województwa śląskiego, uwzględniając także tereny nie śląskie: dawnego województwa kieleckiego (Częstochowa) i krakowskiego Jaworzno, Biała, Żywiec). Nie tu miejsce aby powtarzać zawarte tam informacje. Pragniemy zwrócić uwagę na dzieła i zespoły modernizmu najbardziej znaczące i reprezentatywne, odsyłając po resztę do wymienionych wyżej, najnowszych publikacji. Modernizm w obecnym województwie śląskim posiada własną geografię i obszary szczególnego zagęszczenia, także terytorialne odmienności. Do dziś czytelny jest podział na obszary oddzielone w dobie międzywojennej podziałem politycznych granic: II Rzeczpospolitej i Republiki Weimarskiej. Po stronie polskiej (środowiska Cieszyna, Bielska, Wisły, Katowic, Chorzowa) po wstępnym okresie pewnego niezdecydowania, wyrażającego się nowoczesnością z elementami dyskretnego klasycyzmu obserwujemy niemal eksplozję radykalnego stylu międzynarodowego modernizmu, owego źródła hasła „amerykańskości”, czy „polskiego Chicago”. Z kolei za ówczesną granicą (Bytom, Zabrze, Gliwice, Racibórz) modernizm zabarwiony jest akcentami ekspresjonizmu, z zastosowaniem architektury ceglanej (cegły klinkerowej), odwołującej sie ewidentnie do pamięci familoka, czego po polskiej stronie nie było.

Obydwa nurty modernizmu tamtego czasu jawią się dzisiaj jako nie do końca spełnione. Po stronie niemieckiej modernizm przerwany zostaje przez powstanie III Rzeszy(1933), pryncypialnie temu kierunkowi artystycznemu wrogiej, po stronie polskiej przez wybuch wojny w 1939 roku. Współcześnie oglądamy obydwa nurty modernizmu ujęte w granicach aktualnego województwa. Modernizm znalazł zastosowanie powszechne we wszystkich gatunkach architektury: tych niewielkich skromnych domach mieszkalnych, budynkach urzędów i szkół, gmachach reprezentacyjnych, także w architekturze sakralnej. Mimo swych programowo ascetycznych zasad komponowania bryły, radykalnej prostoty funkcjonalnych wnętrz, oszczędności detalu, powstał świat form niepowtarzalnych w swym wyrazie, jednoznacznie rozpoznawalnych. Łączył w sobie wizjonerskie nadzieje dobrej przyszłości osadzone w ówczesnych konceptach społecznych. Utopijność tych idei miała brutalnie skorygować dalsza historia. A jednak coś z tamtego przesłania przetrwało, kiedy współcześnie pojmujemy modernizm jako niezbywalną komponentę naszej dzisiejszej kulturowej tożsamości.

W województwie śląskim centrum modernizmu skupione jest niewątpliwie w Katowicach. Introdukcję stanowi monumentalne założenie Urzędu Wojewódzkiego i Sejmu Śląskiego (1923- 1929) utrzymane jeszcze w pewnych tradycyjnych formach zwanych niekiedy „nowoczesnym klasycyzmem”. W podobnym, acz bardziej uproszczonym duchu form jawi się gmach Syndykatu Polskich Hut Żelaznych (1928). Koniec lat dwudziestych i lata trzydzieste to czas powstawania dziesiątków dzieł jednoznacznie osadzonych w modernizmie w wydaniu radykalnego funkcjonalizmu. Są to domy mieszkalne i wille, kolonie domów robotniczych (Załęże), szkoły, słynne Śląskie Techniczne Zakłady Naukowe (1928), wieżowiec Urzędu Skarbowego (1929- 1930) siedziba Magistratu (1929), kościół garnizonowy (1930) i kościół Opatrzności Bożej (1929- 1930), Muzeum Śląskie (1934-1939, zniszczone podczas wojny), Urzędy Niezespolone (1935-1936), Polskie Radio (1938), żeby wymienić tylko kilka najważniejszych. W miarę upływu czasu forma tych dzieł stawała sie coraz bardziej zwarta, radykalnie funkcjonalistyczna. Podobnie działo się w Chorzowie, drugim po Katowicach ośrodku modernizmu. Monumentalna Komunalna Kasa Oszczędności- kolejny wieżowiec (1935-1937), kolonia domów dla pracowników słynnych chorzowskich zakładów Azotowych, (1930), kościół Serca Jezusowego (1937- 1939) tworzą ciekawą modernistyczną polifonię. Z kolei w Bielsku pojawia się „agresywna” , opływowa sylweta szkoły „Grażynki” (1934- 1939), wytworny Bank Polski (1928-1931), oraz Bank KKO z wielkim witrażem (1936-1938). Awangardowe kształty posiadają także wznoszone wtedy w Beskidach sanatoria: w Bystrej (1936-1948) i Istebnej (1931- 1937), Całe centrum Wisły formowane jest modernistycznie (1935-1937), a na pobliskim Zadnim Groniu powstaje Zamek Prezydenta RP (1929- 1931) łączący tradycyjne elementy architektury z awangardowym mobiliażem i polichromią Andrzeja Pronaszki.



 Modernizm  na  obszarze  ówczesnych  ziem  niemieckich  cechuje  nieco  odmienna

nuta: biel ścian zastępowano często ostentacyjnie rudymi powierzchniami krytymi cegłą klinkierową, jak w Szkole Rzemiosł Budowlanych w Bytomiu (1926- 1929). Z kolei gmach bytomskiego Muzeum Górnośląskiego (1929-1930) konstruowano z widocznej sieci żelbetowych podziałów, dołem podciętych i tworzących ową charakterystyczną kolumnadę. Rotunda bytomskiego kościoła Podwyższenia Krzyża (1936-1937) z graniastą wieżą tworzy bardzo indywidualnie formowany rozdział miejscowego modernizmu.

   Swoiste  oblicze  modernizmu  reprezentuje  Zabrze,  gdzie  także  często

posługiwano się okładziną ceglaną. Godny uwagi jest tutaj Miejski Zakład Kąpielowy (1927-1929), kościół i klasztor Kamilianów (1926-1929), budynek policji (1928-1933), liczne domy mieszkalne, nade wszystko zaś wspaniały kościół św. Józefa (1930-1931) , dzieło Dominikusa Boehma, gdzie odnajdujemy aluzje do tradycji antycznej, średniowiecznej, także industrialnej, zatem o bardzo własnym, wyjątkowym wyrazie.

 W  Gliwicach  na  czoło  wysuwa  się  bez  wątpienia  niewielki  rozmiarami

Dom Jedwabiu Erwina Weichmanna (1921- 1922), wczesne dzieło debiutującego Ericha Mendelsohna, który w dalszych latach zdobywał światową renomę. Gliwickie jego dzieło ze swymi ekspresyjnymi kontrastami gładzi ścian, przeprutych stref okiennych, masywnych gzymsów tworzy niepowtarzalny efekt przestrzenny.

  Nie  doczekał  sie  realizacji  ówczesny  wielki  plan  połączenia  i  nowoczesnego


modernistycznego uformowania trzech miast : Gliwic, Zabrza i Bytomia i zespolenia ich w jeden organizm miejski. Nad projektami tymi (1928) pracowali czołowi architekci: Max Berg, Paul Bonatz, Hans Poelzig. Wypadki po 1933 roku projekty te przekreśliły.

  Obydwa  obszary  górnośląskiego  modernizmu  doby  międzywojnia-  polski  i

niemiecki- w latach po II wojnie znalazły się w granicach obecnego woje- wództwa śląskiego i pojmowane są jako wspólne dziedzictwo modernizmu. Ich echa i inspiracje odnajdujemy także w dziełach tworzonych w drugiej połowie XX wieku aż po czasy nam współczesne.



Bibliografia

  1. Syska A., Kiełkowski T., Styl gotycki wyklucza się. Miedzywojenna architektura w województwie śląskim, Katowice 2015.
  2. Modernizmy. Architektura nowoczesności w II Rzeczpospolitej, w: Katowice i województwo śląskie, red. A. Szczerski, t. 2. Kraków 2014.
  3. Stoertkuhl B., Moderne Architektur in Schlesien 1900- 1939. Baukultur und Politik, Muenchen 2013.
  4. Oblicza modernizmu w architekturze. Paradygmat luksusu w architekturze modernizmu XX wieku. ”Trójgłowy smok”. Architektura dwudziestolecia międzywojennego na Górnym Śląsku (1922- 1939), red. R. Nakonieczny, J. Wojtas-Swoszowska, Katowice 2013.
  5. Borowik A., Słownik architektów, inżynierów i budowniczych związanych z Katowicami w okresie międzywojennym, Katowice 2012.
  6. Odorowski W., Architektura Katowic w latach międzywojennych 1922-1939, Katowice 1994, 2013.
  7. Czernek P., Modern. Szlakiem cieszyńskiej moderny, Cieszyn 2012.
  8. Chojecka E., Gorzelik J., Kozina I., Szczypka-Gwiazda B., Sztuka Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku, Katowice 2004, 2009.
  9. Szczypka-Gwiazda B., Pomiędzy praktyką a utopią. Trójmiasto Bytom–Zabrze–Gliwice jako przykład koncepcji miasta przemysłowego czasów Republiki Weimarskiej. Prace naukowe UŚ, nr. 2164, Katowice 2003.
  10. Jodliński L., Dom Tekstylny Weichmanna w Gliwicach. Nieznane dzieło Ericha Mendelsohna, Gliwice 2004.
  11. Chojecka E., Miasto jako dzieło sztuki. Architektura i urbanistyka Bielska-Białej do 1939 roku, Bielsko-Biała 1987, 1994.


Przypisy


Źródła on-line