Modernizm: Różnice pomiędzy wersjami

Z IBR wiki
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 8: Linia 8:
Kierunki  nowoczesności  w  okresie  międzywojennym  na  obszarze  województwa śląskiego. Określanie  sztuki  architektonicznej  XX wieku  pojmowanej  w kategoriach  nowoczesności  powstało  w  opozycji  do  norm  dawnych, zwłaszcza  XIX- wiecznego historyzmu. Nowe  kierunki w obrębie  architektury  oraz  przedmiotów codziennego  użytku  (pojawia  się  pojęcie  design)  stosują  nowe  zasady projektowania  i  nowe kategorie  estetyczne.  
Kierunki  nowoczesności  w  okresie  międzywojennym  na  obszarze  województwa śląskiego. Określanie  sztuki  architektonicznej  XX wieku  pojmowanej  w kategoriach  nowoczesności  powstało  w  opozycji  do  norm  dawnych, zwłaszcza  XIX- wiecznego historyzmu. Nowe  kierunki w obrębie  architektury  oraz  przedmiotów codziennego  użytku  (pojawia  się  pojęcie  design)  stosują  nowe  zasady projektowania  i  nowe kategorie  estetyczne.  


Termin  „modernizm”  bywa  wieloznaczny. Niektórzy  pojmują  go  szeroko, obejmując  tym  także  zjawiska  sztuki  początku  XX wieku  w kręgu tak  zwanego art  nouveau, inni  skupiają  się  tylko  na  nurtach  okresu międzywojennego (1922- 1939),  zdominowanych  przez  radykalny funkcjonalizm  inspirowany wzorami  Le  Corbusiera , twórców  holenderskich  i  środowiskiem  niemieckiego Bauhausu.  Modernizm  posiada  szereg  nurtów  i  odmian, które  wszakże dadzą  się  sprowadzić  do  pewnych  cech  wspólnych.  Są  to:  wymóg  prostoty i  funkcjonalności,  prosta kubizująca  forma, brak  ornamentacji,  asymetryczne zestawianie  poszczególnych  członów  budowli.  Posługiwano  się  nowymi technologiami: konstrukcji  stalowych  i  stalowo-betonowych  umożliwiających wznoszenie  pierwszych  wieżowców.  Pojawia  sie na  tym  tle  hasło  propagandowe o  ich  „amerykańskości”.  Rzecz  sprowadzana  była  do  lapidarnego  hasła „form  follows  function” (forma  idzie  za  funkcją). Architektura  modernizmu niepozbawiona  była,  zwłaszcza  w  swym  początkowym  okresie , silnych  akcentów
Termin  „modernizm”  bywa  wieloznaczny. Niektórzy  pojmują  go  szeroko, obejmując  tym  także  zjawiska  sztuki  początku  XX wieku  w kręgu tak  zwanego art  nouveau, inni  skupiają  się  tylko  na  nurtach  okresu międzywojennego (1922- 1939),  zdominowanych  przez  radykalny funkcjonalizm  inspirowany wzorami  Le  Corbusiera , twórców  holenderskich  i  środowiskiem  niemieckiego Bauhausu.  Modernizm  posiada  szereg  nurtów  i  odmian, które  wszakże dadzą  się  sprowadzić  do  pewnych  cech  wspólnych.  Są  to:  wymóg  prostoty i  funkcjonalności,  prosta kubizująca  forma, brak  ornamentacji,  asymetryczne zestawianie  poszczególnych  członów  budowli.  Posługiwano  się  nowymi technologiami: konstrukcji  stalowych  i  stalowo-betonowych  umożliwiających wznoszenie  pierwszych  wieżowców.  Pojawia  się na  tym  tle  hasło  propagandowe o  ich  „amerykańskości”.  Rzecz  sprowadzana  była  do  lapidarnego  hasła „form  follows  function” (forma  idzie  za  funkcją). Architektura  modernizmu niepozbawiona  była,  zwłaszcza  w  swym  początkowym  okresie , silnych  akcentów socjalnych-  ideą  szerokiego  dostępu  do  nowej  architektury  jako  gwaranta godnego  życia  znajdywała  szeroki  rezonans.   
 
 
-  2  -
socjalnych-  ideą  szerokiego  dostępu  do  nowej  architektury  jako  gwaranta
godnego  życia  znajdywała  szeroki  rezonans.   
 
 
 


Architektura  tworzyła  gładkie  ściany,  często  bez  tradycyjnych  podziałów i  artykulacji, niekiedy  obok  form  kubizujących  wprowadzano kształty płynne,  opływowe,  imitujące „okrętowość” (streamlined). Stosowano  linearne ciągi  okien,  powszechne  były  płaskie  dachy. Projektowanie  wnętrz  skupiało  się  także  na  wymogu  prostoty  i  funkcjonalności, tak przestrzeni,  jak  mebli  i  wyposażenia. Myślą  przewodnią  było  zawołanie „less  is  more”- ( mniej  znaczy  więcej). Modernizm  przypada  głównie na  międzywojnie,  przy  czym  wiele  z  elementów stworzonych  w  tamtym  czasie  znalazło  kontynuację  w  czasach  powojennych. W  województwie  śląskim  w  jego  obecnym  kształcie  odnajdujemy  dzieła modernizmu  dwojakiego  rodzaju:  te  wyrosłe  z  tradycji  II Rzeczypospolitej (Katowice,  Chorzów,  Bielsko,  Cieszyn, także  tereny  ówczesnych  województw kieleckiego  i  krakowskiego)  a  ponadto  nieco  inne z ówczesnego  obszaru  Republiki Weimarskiej  (Bytom, Zabrze,  Gliwice, Racibórz). Temat  modernizmu  na  Górnym  Śląsku  jest  od  kilku  dziesięcioleci  przedmiotem rosnącego zainteresowania  i  współcześnie  stanowi  ważny  element  regionalnej kulturowej  tożsamości.  Nie  zawsze  tak  było. W  dobie  PRL nie  ceniono  tej  sztuki. Władze  i  ich  polityka  kulturalna  promowały  oficjalnie  tak  zwany  socrealizm, co  wszakże  okazało  się  nietrwałe.  Proces  przywracania  pamięci  o  dokonaniach międzywojennego  modernizmu  szedł  w  parze  z  przywracaniem  pamięci  II RP
co  rozpoczęło  się  stopniowo  już  w  latach  80-tych  XX wieku. Wtedy  to  w  Zakładzie  Historii  Sztuki  UŚ  powstała  pionierska  wtedy  praca Waldemara  Odorowskiego  o  nowoczesnej  architekturze  Katowic  1922-1939, wydana  dwukrotnie  1994  i  2013.  Już  w  1987  ukazała  się  praca  o  architekturze Bielska-Białej  (druga  edycja  1994)  pióra  Ewy Chojeckiej  zawierająca  rozdział o nowoczesnym  modernizmie.  Dzieło zbiorowe  Sztuka  Górnego  Śląska  od średniowiecza  do  końca  XX wieku  ( 2004,  2009)  mocno  wydobywa  nurty  modernizmu. Potem  rzecz potoczyła  się  lawinowo.  Obecnie  dysponujemy  wieloma znakomitymi  opracowaniami  w  wielu  perspektywach  pokazującymi  zjawiska modernizmu: nurty  stylistyczne,  indywidualności  twórców,  lokalne  specyfiki
poszczególnych  miast, uwarunkowania  socjalne,  obyczajowe, gospodarcze,
systemy  inwestycyjne, aspekty  planowania  urbanistycznego, odniesienia  do
zjawisk  szerszych,  krajowych  i  europejskich.  Najnowsze  z  nich  podajemy
w  zestawie  bibliograficznym  poniżej.
==Bibliografia==
==Bibliografia==



Wersja z 10:42, 6 kwi 2016

[[Kategoria:]]


Autor: prof. dr hab. Ewa Chojecka

ENCYKLOPEDIA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
TOM: 2 (2015)

Kierunki nowoczesności w okresie międzywojennym na obszarze województwa śląskiego. Określanie sztuki architektonicznej XX wieku pojmowanej w kategoriach nowoczesności powstało w opozycji do norm dawnych, zwłaszcza XIX- wiecznego historyzmu. Nowe kierunki w obrębie architektury oraz przedmiotów codziennego użytku (pojawia się pojęcie design) stosują nowe zasady projektowania i nowe kategorie estetyczne.

Termin „modernizm” bywa wieloznaczny. Niektórzy pojmują go szeroko, obejmując tym także zjawiska sztuki początku XX wieku w kręgu tak zwanego art nouveau, inni skupiają się tylko na nurtach okresu międzywojennego (1922- 1939), zdominowanych przez radykalny funkcjonalizm inspirowany wzorami Le Corbusiera , twórców holenderskich i środowiskiem niemieckiego Bauhausu. Modernizm posiada szereg nurtów i odmian, które wszakże dadzą się sprowadzić do pewnych cech wspólnych. Są to: wymóg prostoty i funkcjonalności, prosta kubizująca forma, brak ornamentacji, asymetryczne zestawianie poszczególnych członów budowli. Posługiwano się nowymi technologiami: konstrukcji stalowych i stalowo-betonowych umożliwiających wznoszenie pierwszych wieżowców. Pojawia się na tym tle hasło propagandowe o ich „amerykańskości”. Rzecz sprowadzana była do lapidarnego hasła „form follows function” (forma idzie za funkcją). Architektura modernizmu niepozbawiona była, zwłaszcza w swym początkowym okresie , silnych akcentów socjalnych- ideą szerokiego dostępu do nowej architektury jako gwaranta godnego życia znajdywała szeroki rezonans.

Architektura tworzyła gładkie ściany, często bez tradycyjnych podziałów i artykulacji, niekiedy obok form kubizujących wprowadzano kształty płynne, opływowe, imitujące „okrętowość” (streamlined). Stosowano linearne ciągi okien, powszechne były płaskie dachy. Projektowanie wnętrz skupiało się także na wymogu prostoty i funkcjonalności, tak przestrzeni, jak mebli i wyposażenia. Myślą przewodnią było zawołanie „less is more”- ( mniej znaczy więcej). Modernizm przypada głównie na międzywojnie, przy czym wiele z elementów stworzonych w tamtym czasie znalazło kontynuację w czasach powojennych. W województwie śląskim w jego obecnym kształcie odnajdujemy dzieła modernizmu dwojakiego rodzaju: te wyrosłe z tradycji II Rzeczypospolitej (Katowice, Chorzów, Bielsko, Cieszyn, także tereny ówczesnych województw kieleckiego i krakowskiego) a ponadto nieco inne z ówczesnego obszaru Republiki Weimarskiej (Bytom, Zabrze, Gliwice, Racibórz). Temat modernizmu na Górnym Śląsku jest od kilku dziesięcioleci przedmiotem rosnącego zainteresowania i współcześnie stanowi ważny element regionalnej kulturowej tożsamości. Nie zawsze tak było. W dobie PRL nie ceniono tej sztuki. Władze i ich polityka kulturalna promowały oficjalnie tak zwany socrealizm, co wszakże okazało się nietrwałe. Proces przywracania pamięci o dokonaniach międzywojennego modernizmu szedł w parze z przywracaniem pamięci II RP co rozpoczęło się stopniowo już w latach 80-tych XX wieku. Wtedy to w Zakładzie Historii Sztuki UŚ powstała pionierska wtedy praca Waldemara Odorowskiego o nowoczesnej architekturze Katowic 1922-1939, wydana dwukrotnie 1994 i 2013. Już w 1987 ukazała się praca o architekturze Bielska-Białej (druga edycja 1994) pióra Ewy Chojeckiej zawierająca rozdział o nowoczesnym modernizmie. Dzieło zbiorowe Sztuka Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku ( 2004, 2009) mocno wydobywa nurty modernizmu. Potem rzecz potoczyła się lawinowo. Obecnie dysponujemy wieloma znakomitymi opracowaniami w wielu perspektywach pokazującymi zjawiska modernizmu: nurty stylistyczne, indywidualności twórców, lokalne specyfiki poszczególnych miast, uwarunkowania socjalne, obyczajowe, gospodarcze, systemy inwestycyjne, aspekty planowania urbanistycznego, odniesienia do zjawisk szerszych, krajowych i europejskich. Najnowsze z nich podajemy w zestawie bibliograficznym poniżej.

Bibliografia

  1. Syska A., Kiełkowski T., Styl gotycki wyklucza się. Miedzywojenna architektura w województwie śląskim, Katowice 2015.
  2. Modernizmy. Architektura nowoczesności w II Rzeczpospolitej, w: Katowice i województwo śląskie, red. A. Szczerski, t. 2. Kraków 2014.
  3. Stoertkuhl B., Moderne Architektur in Schlesien 1900- 1939. Baukultur und Politik, Muenchen 2013.
  4. Oblicza modernizmu w architekturze. Paradygmat luksusu w architekturze modernizmu XX wieku. ”Trójgłowy smok”. Architektura dwudziestolecia międzywojennego na Górnym Śląsku (1922- 1939), red. R. Nakonieczny, J. Wojtas-Swoszowska, Katowice 2013.
  5. Borowik A., Słownik architektów, inżynierów i budowniczych związanych z Katowicami w okresie międzywojennym, Katowice 2012.
  6. Odorowski W., Architektura Katowic w latach międzywojennych 1922-1939, Katowice 1994, 2013.
  7. Czernek P., Modern. Szlakiem cieszyńskiej moderny, Cieszyn 2012.
  8. Chojecka E., Gorzelik J., Kozina I., Szczypka-Gwiazda B., Sztuka Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku, Katowice 2004, 2009.
  9. Szczypka-Gwiazda B., Pomiędzy praktyką a utopią. Trójmiasto Bytom–Zabrze–Gliwice jako przykład koncepcji miasta przemysłowego czasów Republiki Weimarskiej. Prace naukowe UŚ, nr. 2164, Katowice 2003.
  10. Jodliński L., Dom Tekstylny Weichmanna w Gliwicach. Nieznane dzieło Ericha Mendelsohna, Gliwice 2004.
  11. Chojecka E., Miasto jako dzieło sztuki. Architektura i urbanistyka Bielska-Białej do 1939 roku, Bielsko-Biała 1987, 1994.


Przypisy


Źródła on-line