Modernizm: Różnice pomiędzy wersjami

Z IBR wiki
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 6: Linia 6:
::::::::::::::::::::::::: [[ENCYKLOPEDIA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO Tom 2 (2015)|TOM: 2 (2015)]]   
::::::::::::::::::::::::: [[ENCYKLOPEDIA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO Tom 2 (2015)|TOM: 2 (2015)]]   


Kierunki  nowoczesności  w  okresie  międzywojennym  na  obszarze  województwa śląskiego. Określanie  sztuki  architektonicznej  XX wieku  pojmowanej  w kategoriach  nowoczesności  powstało  w  opozycji  do  norm  dawnych, zwłaszcza  XIX- wiecznego historyzmu. Nowe  kierunki w obrębie  architektury  oraz  przedmiotów codziennego  użytku  (pojawia  się  pojęcie  design)  stosują  nowe  zasady projektowania  i  nowe kategorie  estetyczne.
Termin  „modernizm”  bywa  wieloznaczny. Niektórzy  pojmują  go  szeroko, obejmując  tym  także  zjawiska  sztuki  początku  XX wieku  w kręgu tak  zwanego art  nouveau, inni  skupiają  się  tylko  na  nurtach  okresu międzywojennego (1922- 1939),  zdominowanych  przez  radykalny funkcjonalizm  inspirowany wzorami  Le  Corbusiera , twórców  holenderskich  i  środowiskiem  niemieckiego Bauhausu.  Modernizm  posiada  szereg  nurtów  i  odmian, które  wszakże dadzą  się  sprowadzić  do  pewnych  cech  wspólnych.  Są  to:  wymóg  prostoty i  funkcjonalności,  prosta kubizująca  forma, brak  ornamentacji,  asymetryczne zestawianie  poszczególnych  członów  budowli.  Posługiwano  się  nowymi technologiami: konstrukcji  stalowych  i  stalowo-betonowych  umożliwiających wznoszenie  pierwszych  wieżowców.  Pojawia  sie  na  tym  tle  hasło  propagandowe o  ich  „amerykańskości”.  Rzecz  sprowadzana  była  do  lapidarnego  hasła „form  follows  function” (forma  idzie  za  funkcją). Architektura  modernizmu niepozbawiona  była,  zwłaszcza  w  swym  początkowym  okresie , silnych  akcentów
-  2  -
socjalnych-  ideą  szerokiego  dostępu  do  nowej  architektury  jako  gwaranta
godnego  życia  znajdywała  szeroki  rezonans. 





Wersja z 09:37, 6 kwi 2016

[[Kategoria:]]


Autor: prof. dr hab. Ewa Chojecka

ENCYKLOPEDIA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
TOM: 2 (2015)

Kierunki nowoczesności w okresie międzywojennym na obszarze województwa śląskiego. Określanie sztuki architektonicznej XX wieku pojmowanej w kategoriach nowoczesności powstało w opozycji do norm dawnych, zwłaszcza XIX- wiecznego historyzmu. Nowe kierunki w obrębie architektury oraz przedmiotów codziennego użytku (pojawia się pojęcie design) stosują nowe zasady projektowania i nowe kategorie estetyczne.

Termin „modernizm” bywa wieloznaczny. Niektórzy pojmują go szeroko, obejmując tym także zjawiska sztuki początku XX wieku w kręgu tak zwanego art nouveau, inni skupiają się tylko na nurtach okresu międzywojennego (1922- 1939), zdominowanych przez radykalny funkcjonalizm inspirowany wzorami Le Corbusiera , twórców holenderskich i środowiskiem niemieckiego Bauhausu. Modernizm posiada szereg nurtów i odmian, które wszakże dadzą się sprowadzić do pewnych cech wspólnych. Są to: wymóg prostoty i funkcjonalności, prosta kubizująca forma, brak ornamentacji, asymetryczne zestawianie poszczególnych członów budowli. Posługiwano się nowymi technologiami: konstrukcji stalowych i stalowo-betonowych umożliwiających wznoszenie pierwszych wieżowców. Pojawia sie na tym tle hasło propagandowe o ich „amerykańskości”. Rzecz sprowadzana była do lapidarnego hasła „form follows function” (forma idzie za funkcją). Architektura modernizmu niepozbawiona była, zwłaszcza w swym początkowym okresie , silnych akcentów


- 2 - socjalnych- ideą szerokiego dostępu do nowej architektury jako gwaranta godnego życia znajdywała szeroki rezonans.



Bibliografia

  1. Syska A., Kiełkowski T., Styl gotycki wyklucza się. Miedzywojenna architektura w województwie śląskim, Katowice 2015.
  2. Modernizmy. Architektura nowoczesności w II Rzeczpospolitej, w: Katowice i województwo śląskie, red. A. Szczerski, t. 2. Kraków 2014.
  3. Stoertkuhl B., Moderne Architektur in Schlesien 1900- 1939. Baukultur und Politik, Muenchen 2013.
  4. Oblicza modernizmu w architekturze. Paradygmat luksusu w architekturze modernizmu XX wieku. ”Trójgłowy smok”. Architektura dwudziestolecia międzywojennego na Górnym Śląsku (1922- 1939), red. R. Nakonieczny, J. Wojtas-Swoszowska, Katowice 2013.
  5. Borowik A., Słownik architektów, inżynierów i budowniczych związanych z Katowicami w okresie międzywojennym, Katowice 2012.
  6. Odorowski W., Architektura Katowic w latach międzywojennych 1922-1939, Katowice 1994, 2013.
  7. Czernek P., Modern. Szlakiem cieszyńskiej moderny, Cieszyn 2012.
  8. Chojecka E., Gorzelik J., Kozina I., Szczypka-Gwiazda B., Sztuka Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku, Katowice 2004, 2009.
  9. Szczypka-Gwiazda B., Pomiędzy praktyką a utopią. Trójmiasto Bytom–Zabrze–Gliwice jako przykład koncepcji miasta przemysłowego czasów Republiki Weimarskiej. Prace naukowe UŚ, nr. 2164, Katowice 2003.
  10. Jodliński L., Dom Tekstylny Weichmanna w Gliwicach. Nieznane dzieło Ericha Mendelsohna, Gliwice 2004.
  11. Chojecka E., Miasto jako dzieło sztuki. Architektura i urbanistyka Bielska-Białej do 1939 roku, Bielsko-Biała 1987, 1994.


Przypisy


Źródła on-line